Bratislava 9. augusta 2022 (HSP/Foto: Reuters / TACC)
Podľa expertov, ktorých oslovili ruské noviny Izvestija, majú európske krajiny záujem o obnovenie čerpania ropy cez južnú vetvu ropovodu Družba a to ešte tento týždeň. V opačnom prípade sa môže stať, že rafinérie v Maďarsku, na Slovensku a v Českej republike budú mať nedostatok suroviny a tieto krajiny budú musieť vynaložiť peniaze na dodávku paliva po železnici (hoci Česká republika môže získať surovinu prostredníctvom ropovodu cez Nemecko)
„UkrTransNafta od 4. augusta zastavila čerpanie ruskej ropy cez južnú vetvu Družby, ktorá zásobuje tieto krajiny. Ruská spoločnosť „Transnefť nemohla platiť za tranzit kvôli západným sankciám. Európania už prejavili záujem o riešenie tohto problému: maďarská spoločnosť MOL uviedla, že by mohla prevziať platobné záväzky.
Nezaplatený tranzit
Hovorca spoločnosti Transnefť Igor Demin potvrdil, že od 4. augusta spoločnosť Ukrtransnafta prestala čerpať ruskú ropu cez južnú vetvu systému Družba do Maďarska, Českej republiky a na Slovensko. Ruská spoločnosť nemôže platiť za tranzit kvôli sankciám EÚ. Igor Demin uviedol, že spoločnosť Ukrtransnafta poskytuje služby na základe 100 % zálohovej platby.
– Po zaplatení za tranzit cez Ukrajinu boli peniaze vrátené na účet spoločnosti Transnefť. Gazprombank, ktorá platby obsluhuje, nám oznámila, že platba bola vrátená z dôvodu nadobudnutia účinnosti nariadení EÚ, t. j. siedmeho sankčného balíka,“ vysvetlil Igor Demin.
Gazprombank sa odmietla vyjadriť
Transnefť objasnila: európske banky teraz nemajú právo samy rozhodnúť, či je možné uskutočniť konkrétnu transakciu z ruských štruktúr. Na potvrdenie toho, že transakcia nepatrí do zoznamu zakázaných transakcií, je potrebné získať povolenie od vnútroštátneho oprávneného štátneho orgánu.
– Situáciu komplikuje skutočnosť, že európske regulačné orgány si zatiaľ nevytvorili jednotný postoj k algoritmu opatrení pre banky rôznych jurisdikcií, ako aj nevypracovali postup vydávania týchto povolení,“ uviedla spoločnosť.
„Spoločnosť Transnefť informovala o situácii ministerstvo energetiky, spoločnosť Ukrtransnafta a ruských prepravcov. Spoločnosť dodala, že hľadá alternatívy prevodu peňazí a konzultuje túto otázku s bankami.
Ceny ropy sa zvýšili v súvislosti so správou o zastavení čerpania. Severomorská ropa Brent vzrástla o viac ako 5 USD a vyskočila na 98,4 USD za barel.
Odpočítavanie
„Družba je najväčší ropovod, ktorým sa dodáva ropa do Európy. Trasa vedie z Almetievska cez Samaru a Brjansk do Mozyru a potom sa rozvetvuje na dva úseky: severný (cez Bielorusko, Poľsko, Nemecko, Lotyšsko a Litvu) a južný (cez Ukrajinu, Českú republiku, Slovensko a Maďarsko). Ropovod je schopný dodať 66,5 milióna ton ropy ročne, z toho 49,8 milióna ton severnou vetvou.
V roku 2021 spoločnosť Transneft znížila prepravu cez spoločnosť Družba na 35,9 milióna ton. Podľa nedávnych prognóz sa v roku 2022 plánovalo zvýšenie na 45,5 milióna ton.
Tranzit cez severnú vetvu Družby bude pokračovať, pretože ruská strana platí priamo Bielorusku, povedal Igor Demin pre denník Izvestija. A za tranzit cez Ukrajinu sa platí v európskych bankách, spresnil.
– Južná vetva dodáva ruskú ropu do Českej republiky, Maďarska a na Slovensko. Zároveň, ako si pamätáme, práve Maďarsko sa stalo hlavným európskym problémovým hráčom, ktorý trval na vyňatí dodávok prúdiacich cez Družbu zo všeobecného sankčného režimu,“ pripomenul Andrianov, docent na Finančnej univerzite pri ruskej vláde, expert think tanku InfotoTEK. – „A teraz orgány EÚ urobili tzv. odvetný krok a znemožnili platenie za tranzit. Na jednej strane v rozpore s vlastnými rozhodnutiami de facto blokujú dodávky cez ropovod, čím sa opäť snažia poškodiť Rusko. Na druhej strane „trestajú“ Maďarsko a jeho susedov za ich údajne proruský postoj.“
„Platba za tranzit cez južnú vetvu Družby sa uskutočnila prostredníctvom luxemburskej pobočky Gazprombank ale miestny regulačný orgán zatiaľ nevydal povolenie na operáciu,“ uviedol Kirill Melnikov, vedúci Centra pre rozvoj energetiky. Podľa jeho názoru existujú dve možnosti riešenia tohto problému.
– Buď bude luxemburský regulačný orgán vydávať povolenia na platby, alebo budú kupujúci ruskej ropy z Českej republiky, Slovenska a Maďarska sami platiť za tranzit cez Ukrajinu tým, že budú prijímať ropu na ukrajinsko-bieloruskej hranici,“ povedal expert.
Ako sa ukázalo 9. augusta večer, situácia sa zrejme bude vyvíjať podľa druhého scenára. Maďarská ropná a plynárenská spoločnosť MOL uviedla, že iniciovala rokovania, aby sa zaviazala platiť za tranzit cez Družbu.
– Situácia by sa mala vyriešiť veľmi rýchlo, pretože zásoby ropy v rafinérii zvyčajne vystačia približne na 7 až 10 dní,“ zdôraznil Kirill Melnikov. (Slovensko by malo mať zásoby na 120 dní. Z nich bude rafinéria Slovnaft čerpať. -pozn. red.)
Ako poslednú možnosť však uviedol, že Česká republika bude môcť prijímať ropu ropovodom cez Nemecko. Maďarsko a Slovensko budú musieť zásobovať svoje rafinérie po železnici, čo výrazne zvýši náklady, konštatoval odborník.