Bratislava 16. januára (TASR) – Sedadlá bez počmárania či dorezania, pravidelné informovanie o polohe vlaku a vozne bez grafitov. Toto sú niektoré z pravidiel, ktoré bude musieť dodržiavať štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od januára 2015. Sú súčasťou štandardov vo vlakoch, ktoré zavádza ministerstvo dopravy. Patria ale k tým, ktoré ZSSK nemusí uviesť do praxe už v tomto roku, ale až o rok neskôr.
Od januára 2015 tak už budú musieť byť sedadlá, operadlá, stolíky a steny v interiéri vlaku bez počmárania alebo dozerania pri súpravách, ktoré vychádzajú z domovskej stanice a stanice údržby. Ak to dopravca nedodrží, dostane pokutu 10 eur za každý vozeň, ktorý nesplní tento štandard.
Zároveň musí ZSSK od nasledujúceho roka prostredníctvom svojej webovej stránky alebo stránky manažéra infraštruktúry, čiže Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), online zverejňovať polohu všetkých vlakov. V prípade meškania viac ako 30 minút musí uviesť aj prognózu ďalšieho vývoja meškania. Ak tak neurobí, dostane pokutu 100 eur za nezavedenie, alebo neodôvodnený výpadok tejto služby a za neposkytnutie aktualizovaných informácií o vývoji meškania.
Štát si v budúcnosti "posvieti" aj na vozne znečistené grafitmi. Podľa štandardov nie sú grafity prípustné a takýto vozeň nesmie byť radený do vlaku. Od 1. januára 2015 platí takýto zákaz pre rýchliky označované číslom 6xx, od 1. januára 2018 pre ostatné vnútroštátne rýchliky a od 1. januára 2020 pre všetky vlaky, ktoré dopravca vypravuje. V prípade, že to firma poruší, dostane pokutu 10 eur za každý vozeň a každý deň prevádzky tohto vozňa po zistení znečistenia grafitmi.
Pravidlá sa zavedú aj pri wi-fi pripojení vo vlakoch. Od januára 2015 bude takéto pripojenie na internet povinné aspoň vo vozňoch prvej triedy vo vnútroštátnych rýchlikoch označovaných číslami 6xx v cene cestovného. Od januára 2017 bude povinné aspoň vo vozňoch prvej triedy vo všetkých vnútroštátnych rýchlikoch v cene cestovného. Za porušenie tohto štandardu hrozí pokuta 20 eur za každý vozeň nevybavený wi-fi, či s nefunkčným wi-fi pri vlaku, ktorý vychádza z domovskej stanice.
Sú však aj pravidlá, ktoré musí dopravca spĺňať až neskôr. Napríklad, čo sa týka vybavenia a funkčnosti vozňov. Od 1. januára 2016 musia byť vozne pri výjazde súpravy z pracoviska údržby alebo z domovskej stanice úplné a bez viditeľných chýb vzhľadu a funkčnosti. Pri oprave interiéru sa nesmú použiť nie pôvodné či "podomácky" vyrobené súčiastky. Napríklad dvere, kľučky, police či súčasti toaliet. V prípade, že to dopravca poruší, dostane pokutu 30 eur za každý vozeň, čo nespĺňa tento štandard.