Svet 24. novembra 2017 (HSP/sputnik/Foto: TASR/AP-Michael Probst)
Britskí psychológovia potvrdili rozšírený názor, že každý typ alkoholu je spojený s istým druhom emócií a náladou. Zistili, že vodka a jej „príbuzní“ najčastejšie vyvolávajú u človeka agresivitu, tvrdí článok v magazíne BMJ Open
„Celé storočia trvajúca história rumu, vodky, džinu a ďalších tvrdých nápojov je jednoducho pretkaná násilím. Tento globálny výskum ukazuje, že i dnes požívanie týchto nápojov vedie človeka k agresii častejšie než iné typy alkoholu,” prehlásil Mark Bellis z Národnej služby ochrany zdravia Veľkej Británie v Cardiffe.
Trochu opití ľudia si často nepamätajú, čo sa s nimi dialo počas konzumácie alkoholu aj potom. Myslia si, že ich správanie sa silno mení len potom, čo sú skutočne silno opití.
Bellis a jeho kolegovia sa rozhodli preveriť populárny názor o tom, že správanie čiastočne opitého človeka sa nemení náhodou, ale pod vplyvom konkrétnych nápojov, ktoré konzumuje. Mnohí ľudia si napríklad myslia, že whisky núti človeka sa uraziť, kým gin vyvoláva pocit smútku a tequilla núti riskovať.
Pre preverenie týchto správ si vedci vybrali vzorku približne 29 tisíc mladých ľudí z 21 krajín sveta. Zaujímali ich dve otázky: koľko alkoholu pijú, aké nápoje majú radi a aké pocity u nich vyvolali.
Dotazník ukázal, že rôzne druhy nápojov skutočne vyvolávajú približne rovnaké pocity a emócie u respondentov, ktorí patria k úplne iným kultúram žijúcim v rôznych kútoch sveta.Napríklad ľudia, ktorí sú zvyknutí piť červené víno a rôzne druhy piva, vraveli, že tieto druhy alkoholu u nich vyvolávajú pocit relaxácie a pocit únavy, zatiaľčo milovníci tvrdého alkoholu vraveli, že ich nápoj núti cítiť sa „v napätí” a viac príťažlivým pre zástupcov druhého pohlavia.
Najmenej jasným nápojom sa ukázalo byť biele víno, ktoré buď vyvolávalo zmiešané pocity alebo jeho pitie neviedlo k prejavom pozitívnych či negatívnych emócií.
Zaujímavé je, že vodka a ďalšie druhy tvrdého alkoholu mali unikátnu vlastnosť, ktorá nie je pre ostatné druhy alkoholu charakteristická, omnoho viac privádzali respondentov k agresii a túžbe zúčastniť sa bitiek.
Tento fakt podľa psychológov hovorí o tom, že aktuálne nízke ceny na tvrdé liehoviny by bolo dobré citeľne zvýšiť, aby bolo možné znížiť počet ľudí postihnutých alkoholizmom a znížiť úroveň násilia v spoločnosti.