Peking, 6. septembra 2017 (HSP/Foto:TASR/AP/Pavel Golovkin)
Čínske média venujú veľkú pozornosť novému spoločnému dopravnému projektu s Ruskom, ktorý práve spustili. V nedeľu z Číny do nemeckého Hamburgu vyrazil prvý nákladný vlak, ktorý tranzitom prejde cez územie Mongolska a Ruska.
Čínski novinári prízvukujú, že vedenie krajiny už dávnejšie hľadalo nový spôsob dopravy tovarov do EÚ, ktorý by bol rýchlejší a lacnejší ako morská cesta, ktorú v súčasnosti na prepravu svojich tovarov využíva Čína. Domáci experti vypočítali, že optimálny variant je to železničná nákladná doprava cez územie Ruska. Podľa nich, nákladný vlak v pohode prekoná vzdialenosť 11 tisíc kilometrov v priebehu 15 – 18 dní.
V súlade s dohodou podobné vlaky na začiatku budú vypravovať raz do mesiaca. Onedlho ich počet začne postupne narastať a obrat tovaru bude oveľa väčší. Vlaky z Číny cez územie Ruska budú smerovať troma trasami: východnou (cez Rusko), centrálnou (cez Mongolsko a Rusko) a západnou (cez Kazachstan a Rusko), ale v každom prípade tieto vlaky budú prechádzať cez územie Ruska a do EÚ sa dostanú cez Bielorusko.
Pôvodne sa do tohto projektu chcela zapojiť Ukrajina a počítala s vysokým ziskom vďaka tranzitu čínskych tovarov cez svoje územie. Uskutočnilo sa niekoľko rokovaní medzi Kyjevom a Pekingom, ale skončili sa bez výsledku. Číňania s tradičnou východnou diplomatickosťou spoluprácu s Kyjevom odmietli. Čínske vlaky cez územie Ukrajiny nepôjdu.
Čínske média to vysvetľujú nestabilnou politickou a ekonomickou situáciu na Ukrajine a nespoľahlivosťou ukrajinských partnerov. Prízvukujú, že väčšina čínskych investorov sa obáva podobnej spolupráce a nechce investovať obrovské finančné prostriedky do projektov, ktoré môžu vybuchnúť. Zdôrazňujú, že práve preto čínske vlaky nebudú prechádzať cez územie Ukrajiny, ale Ruska a Bieloruska.
Eugen Rusnák