Peking 30. septembra 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Ivan Sekretarev, Pool)
Čína bude stavať najhlbšiu a najväčšiu stanicu pre vysokorýchlostné vlaky v najnavštevovanejšej časti Veľkého čínskeho múra, v rámci svojich príprav na zimné olympijské hry v roku 2022, hlásia štátne médiá
Stanica bude v Badalingu, asi 80 kilometrov severozápadne od Pekingu. Počas jedného dňa osláv čínskeho nového roka tam príde 30 000 návštevníkov, podľa údajov Čínskej národnej správy cestovného ruchu.
“Stanica Badaling bude umiestnená 102 metrov pod povrchom, s podzemnou stavebnou plochou 36 000 m², ktorá sa rovná piatim štandardným futbalovým ihriskám, ako najhlbšia a najväčšia vysokorýchlostná železničná stanica na svete,” vraví Chen Bin, riaditeľ zodpovedný za konštrukčné práce strojárskej skupiny China Railway No 5, pre denník People’s Daily.
Ďalej vysvetľuje, že stanica metra bude mať tri podlažia, oddelené úrovne pre prílety a odlety (podobné letiskám) a dva eskalátory do výšky 62 metrov, ktoré budú vlastne najvyššie v krajine.
Stanica Badaling je považovaná za najnáročnejšiu výstavbu, pretože je v horskej krajine, zasahuje aj do životného prostredia a podľa plánov musí byť dokončená do 46 mesiacov. Ide o oblasť hôr pod Veľkým čínskym múrom, a preto razenie trate si bude vyžadovať použitie pokročilých technológií, aby sa táto pamiatka svetového dedičstva UNESCO nenarušila.
Čína sa pustila do ambiciózneho železničného projektu v dĺžke okolo 16 000 kilometrov s investíciou 400 miliárd USD do roku 2020, so štyrmi linkami z východu na západ a ďalšími štyrmi zo severu na juh, ktorého súčasťou je najdlhšia vysokorýchlostná trať medzi Pekingom a Guangzhou (Kanton) na juhu krajiny.
V rámci toho sa buduje 174 km medzi Pekingom a mestom Zhangjiakou, ktoré by malo tiež hostiť zimné olympijské hry v roku 2022. Vlaky by jazdili naprojektovanou maximálnou rýchlosťou 350 kilometrov za hodinu, čím sa skráti doba dochádzania medzi Severnou stanicou v Pekingu a dejiskom olympijských hier v Chongli (Zhangjiakou) zo súčasných vyše troch hodín na asi 50 minút.