Washington 28. mája 2018 (HSP/RT/Foto:Screenshot YouTube)
Bývalý vysoký úradník amerického ministerstva zahraničných vecí a niekdajší redaktor Time, Richard Stengel, počas diskusie o “falošných správach” prehovoril o tom ako vlády po celom svete vrátane USA používajú propagandy na ovplyvnenie názorov svojich občanov.
Bývalý štátny tajomník USA v Obamovej administratíve, ktorý bol vedúcim redaktorom časopisu Time v rokoch 2006 až 2013, postavil voju kariéru na opisovaní dezinformácií. Počas svojho pôsobenia vo vláde použil Stengel blog na ministerstve zahraničných vecí, kde okrem iného popísal televíziu Russia Today ako “dezinformačnú kampaň”.
Stengelov vtedajší šéf, John Kerry, išiel o krok ďalej tým, že nazval RT ako “propagandistickú hlasnú trúbu”.
Na nedávnom univerzitnom workshope organizovanom Radou pre zahraničné vzťahy, americkým think-tankom pre novinárov, pedagógov a podnikových manažérov, však Stengel schvaľuje propagandu, ktorou je šírenie zaujatých alebo zavádzajúcich informácií s cieľom ovplyvniť určitý program.
“V podstate každá krajina vytvára svoj vlastný príbeh,” povedal Stengel. “Moja práca v Štátnom oddelení bola to, čo ľudia s úsmevom volali hlavnou propagandistickou prácou. Nie som proti propagande, každá krajina to robí. Musia to robiť na svojich obyvateľov a nemyslím si, že je to strašné. ”
Na spomínanom workshope Stengel viedol panel, ktorý skúmal meniacu sa tvár spravodajských médií. Joan Donovan, výskumník mediálnej manipulácie v spoločnosti Data & Society, popísal, ako dopyt získavať informácie online vedie niektorých novinárov, aby prevzali falošné príbehy.
S použitím príkladu falošných predpovedí počasia, ktoré boli prezentované ako skutočné v hlavných televíznych správach, navrhol, aby novinári už viac neskresľovali informácie, ktoré získajú.
“Novinári už ani neovplyvňujú distribúciu týchto obrazov [už sa objavujú online]. Nemajú čas na ich preverovanie, ihneď sa zobrazujú napríklad na Twitteri. Problém týchto materiálov spočíva v tom, že v mori informácií sa často vyskytujú autentické kúsky a tu ľudia využijú ten hektický moment.”
Dodal, že novinári čoraz viac padajú do pascí niektorých ľuďmi alebo organizáciami, ktorých cieľom je podkopať celé spravodajské siete. “Je to taktika, že tieto mediálne hnutia, sa niekto pokúša diskreditovať” povedal. “Existujú ľudia a hnutia na internete, ktoré sa starajú len o destabilizáciu mediálneho priemyslu.”