Helsinki 21. novembra 2016 (HSP/Sputnik/Foto:Twitter)
V súčasnosti si škandinávske hlavné mestá Helsinki a Štokholm užívajú pravidelné lety a trajektové plavby. V snahe o prevrat osobnej dopravy, Fínsko zvažuje o zavedení Hyperloopu do Štokholmu, ktorý by sa stal prvým svojho druhu v Škandinávii a znížil by cestovanie na približne pol hodiny pri ohromujúcej rýchlosti až do 1200 km/h
Ultramoderné technológie poskytované americkou spoločnosťou Hyperloop One by mohli umožniť cestujúcim severských krajín znížiť čas cestovania z Helsínk do Štokholmu na asi pol hodiny pomocou „kapsule“, ktorá by mala dosahovať rýchlosť až 1200 km/h. Samozrejme, futuristický projekt nie je ani zďaleka lacný. Cenovka podvodného tunela cez Baltické more by mohla dosiahnuť 20 miliárd dolárov (pre porovnanie, plánovaná jadrová elektráreň v Pyhäjoki by mala stáť 8,5 miliardy $).
Things are heating up in the Nordics! Finland negotiating high-speed #Hyperloop connection: Helsinki & Stockholm https://t.co/Co2ce8LJw7? pic.twitter.com/8MkNCghtX3
Reklama— HyperloopOne (@HyperloopOne) November 18, 2016
V súčasnej dobe prebiehajú rokovania o technických podrobnostiach, financovaní a otázkach bezpečnosti medzi Hyperloop One, Technickým výskumným centrom Fínska, fínskou agentúrou pre financovanie Finnish Funding Agency for Technology a Innovation Tekes, rovnako ako niekoľkými súvisiacimi ministerstvami, hlási fínska televízia YLE. Fínsko je pripravené stať sa jedným z priekopníkov tejto futuristickej technológie. Skúšobná trať pre Hyperloop môže začať medzi fínskymi mestami Salo a Turku. Mesto Salo už podpísalo predbežnú dohodu s Hyperloop One. V budúcnosti by sa 50 kilometrov dlhá trasa medzi mestami Turku a Salo mala rozšíriť o 140 kilometrov dlhý úsek do centra Helsínk. V konečnej fáze sa očakáva, že bude postavený 200 kilometrov nad a pod súostrovie Åland v Baltskom mori medzi Fínskom a Švédskom. Ak bude dokončený, stane sa jedným z najdlhších podmorských tunelov.
#Helsinki – #Tallinn Tunnel Study Funding Approved by EU #Railbaltica https://t.co/4ix95AEB6N via @upnorthmagazine pic.twitter.com/c51elG8koZ
— Baltic Media (@balticmedia) June 23, 2016
Reklama
Priemerné náklady na využitie Hyperloopu medzi severskými metropolami sa odhaduje na 170 švédskych korún (zhruba 17 eur), čo je porovnateľné s taxi jazdou v centre Helsínk či Štokholmu.
Podľa Mikaela Nyberga, riaditeľa fínskej dopravy a ministerstva komunikácie, sa očakáva, že predbežné rokovania budú dokončená do konca tohto roka.
Okrem Hyperloopu do Švédska sa Fínsko tiež pohráva s myšlienkou podmorského železničného tunela do estónskeho Tallinnz. Očakáva sa, že tento dobrodružný projekt zníži čas cesty medzi oboma hlavnými mestami z dvoch hodín pri využití trajektu na približne pol hodiny pri využití Hyperloopu cez Fínsky záliv. Grandiózna schéma zahŕňa asi 80 kilometrov dlhý tunel cez pevnú skalu Baltského morského dna. Napriek skutočnosti, že myšlienka prepojenia Helsínk a Tallinnu získala širokú podporu medzi miestnymi politikmi, výskum realizovaný v lete roku 2016 uviedol vážne technické problémy. Podľa geologického prieskumu Fínska bude najväčšou výzvou umiestniť v Tallinne koniec tunela, kvôli mäkkej pôde a problémami s podzemnou vodou.
Study moves ahead on Helsinki-Tallinn tunnel! ???????? ???????????????????????? https://t.co/GwJSn15IlF (v/ @ylenews) pic.twitter.com/ABpE2tRm7G
Reklama— Michel Gelly (@michelgelly) August 24, 2016
Pozoruhodné je, že myšlienka spojenia Helsínk a Tallinnu je v skutočnosti viac ako sto rokov stará. V Estónsku boli nájdené výkresy cesty do Helsínk siahajúce až do roku 1870.