Bratislava 7. júla 2020 (SITA/HSP/Foto:SITA-Ľudovít Vaniher)
Situácia v oblasti vyučovania školopovinných detí bola počas pandémie v marginalizovaných rómskych komunitách (MRK) kritická. Práve dištančné vzdelávanie totiž výraznejšie odhalilo problémy, ktorým čelia ľudia bez prístupu na internet alebo žijú v zlých ekonomických podmienkach
Uviedla to splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková na vyhodnotení 100 dní od nástupu do funkcie. Inštitút vzdelávacej politiky preto pripravuje materiál, ktorý zanalyzuje a navrhne opatrenia, ktoré možno zaviesť v prípade potenciálnej druhej a tretej vlny pandémie.
„Materiál by mal zároveň zreflektovať možnosti a opatrenia, ktoré možno v budúcnosti realizovať nielen dištančnou formou,“ vysvetlila Bučková. Dodala tiež, že ministerstvo školstva pripravuje aj iné podporné aktivity, akými sú napríklad letné školy. Zároveň sa v oblasti vzdelávania plánuje úrad splnomocnenkyne zamerať aj na budovanie materiálnych a personálnych kapacít pre čo najskoršie zavedenie povinnej predškolskej výchovy.
Z prieskumu mimovládnej organizácie eduRoma vyplýva, že v priemere 60 percent rómskych žiakov nemalo počas dištančného vzdelávania žiadny, alebo iba veľmi ojedinelý kontakt s učiteľom. Prieskum tiež ukázal, že 70 percent žiakov z rómskych komunít sa počas krízy nezapojilo do vyučovania. V oboch prípadoch ide prevažne o žiakov druhého stupňa (60 percent) a za nimi nasledujú žiaci prvého stupňa 40 percent. Prípadne sa títo žiaci neskôr, v posledný júnový mesiac pred skončením školského roka, rozhodli dobrovoľne navštevovať prezenčnú formu vzdelávania v škole.
Výsledky prieskumu predovšetkým z východného Slovenska ukazujú, že v niektorých konkrétnych vylúčených komunitách sa počas krízy nezapojilo do vzdelávania 90 až 100 percent žiakov. V priemere 60 percent rómskych žiakov nemalo počas dištančného vzdelávania žiadny, alebo iba veľmi ojedinelý kontakt s učiteľom.