Bratislava 30.novembra 2023 (HSP/Euronews /Foto: TASR)
Euronews informuje, že Európska komisia ostro odsúdila zablokovanie ukrajinských hraníc, ktoré iniciovali poľskí kamionisti a poľnohospodári a pohrozila právnymi krokmi proti vláde vo Varšav
„Je pravda, že situáciu na poľských hraniciach s Ukrajinou považujeme za absolútne neprijateľnú,“ uviedla v stredu európska komisárka pre dopravu Adina Văleanová.
„Hoci podporujem právo ľudí na protest, celá EÚ, nevynímajúc Ukrajinu – krajinu, ktorá je v súčasnosti vo vojne, si nemôže brať za rukojemníka blokovanie našich vonkajších hraníc. Je to také jednoduché,“ povedala Văleanová.
Od 6. novembra poľskí kamionisti a poľnohospodári blokujú prejazd cez rôzne hraničné priechody pozdĺž poľsko-ukrajinskej hranice. V pondelok sa nepretržité obmedzenia rozšírili na štvrtý priechod v Medike, čím sa kríza ešte viac prehĺbila.
Povolený je len vstup vozidiel s humanitárnou a vojenskou pomocou.
V dôsledku toho uviazli tisíce ukrajinských kamionistov, ktorí museli čakať celé dni, kým sa dostali na druhú stranu hranice, pričom kolóny sa tiahli viac ako 30 kilometrov až na poľské územie. Drsné podmienky na mieste, vrátane teplôt pod bodom mrazu a nedostatku hygienických zariadení, vyvolali obavy o bezpečnosť.
Dvaja ukrajinskí vodiči, ktorí čakali na prekročenie hranice, zahynuli vo svojich vozidlách, obaja pravdepodobne z prirodzených príčin.
Poľskí demonštranti požadujú opätovné zavedenie predvojnových pravidiel pre ukrajinských kamionistov, ktorí boli oslobodení od povinnosti mať pri sebe prepravné povolenia.
Táto zmena bola zavedená minulý rok v rámci “solidárnych pásiem” Európskej únie, ktoré majú pomôcť vojnou zničenej krajine udržať jej národné hospodárstvo a obchodné vzťahy.
Protestujúci tiež požadujú, aby prázdne nákladné vozidlá vracajúce sa z Ukrajiny do EÚ boli vyradené z elektronického systému radenia do čakacích radov, ktorý zriadil Kyjev, a aby sa zaviedli opatrenia, ktoré by bieloruským a ruským dopravcom zabránili obchádzať medzinárodné sankcie.
Podľa poľského ministerstva infraštruktúry zmeny zavedené “solidárnymi pásmami” drasticky narušili konkurencieschopnosť v neprospech poľských vodičov. Vv roku 2021, rok pred začatím vojny v Rusku, mali poľskí kamionisti 38 % podiel na trhu oproti 62 % ich ukrajinských konkurentov, ktorí ponúkajú lacnejšie sadzby a nie sú viazaní normami EÚ. Na konci októbra sa tieto čísla zmenili na 8 % podiel poľských kamionistov k 92 % ich ukrajinských konkurentov.
Avšak na rozdiel od zákazov na bezcolné ukrajinské obilie zavedených začiatkom tohto roka, tieto hraničné obmedzenia nezaviedla ani neschválila tvrdá pravicová poľská vláda, ktorá po októbrových voľbách prišla o moc.
„Zostávame v neustálom kontakte s odvetvím dopravy. Hovoríme aj s ukrajinskou vládou a Európskou komisiou, pretože práve oni majú v rukách kľúč k odstráneniu priamych príčin tohto protestu,“ povedal v stredu Alvin Gajadhur, úradujúci poľský minister infraštruktúry.
Eurokomisárka Adina Văleanová sa však zdala byť touto ouvertúrou nepresvedčená a verejne pokarhala poľskú vládu za to, že nevykonáva svoje úlohy pri riešení sporu.
„Dobrá viera pri hľadaní riešenia neexistuje. To je moje dnešné hodnotenie. Poľské orgány sa takmer vôbec nezapájajú,“ povedala Văleanová.„Hovorím to preto, lebo poľské orgány sú tie, ktoré by mali presadzovať právo na tejto hranici,“ dodala.
Komisárka uviedla, že : „Existuje zoznam technických opatrení, ktoré by mohli zmierniť napätie a obnoviť tranzit, ale tie však musí akceptovať poľská strana.“
„Pokračujeme v dialógu, ale vyhradzujeme si právo zasiahnuť ako Komisia, a to aj prostredníctvom konania proti tým, ktorí nerešpektujú pravidlá a neuplatňujú zákon,“ poznamenala Văleanová.
Konanie o porušení právnych predpisov je jedným z nástrojov, ktoré má exekutíva k dispozícii na zabezpečenie primeraného a jednotného uplatňovania európskych právnych predpisov v celom bloku. Konanie má niekoľko fáz a môže viesť k žalobe na Európskom súdnom dvore, ktorý môže členskému štátu, ktorý nedodržiava predpisy, uložiť denné pokuty.
Ukrajina je otvorená hľadaniu kompromisu s Poľskom, ale tvrdí, že jej vodiči musia mať najprv k dispozícii potraviny a pohotovostné služby. Ukrajina tiež otvorila dvere pre evakuáciu tých, ktorí zostali uviaznutí na území Poľska.
Medzitým podľa Únie slovenských dopravcov (UNAS) slovenskí autodopravcovia tiež pohrozili, že ak sa neprijmú opatrenia na zníženie konkurencie zo strany Ukrajiny, od 1. decembra sa k blokáde pridajú.