Bratislava 8. februára (TASR) – Spochybňovaný tender na trolejbusy bol vo štvrtok (7. 2.) na rokovaní mestského zastupiteľstva vysvetľovať šéf Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ľubomír Belfi. Žiadali to poslanci. Viacerí sa obávali, že hlavné mesto nakoniec žiadne nové vozidlá mať nebude. Peniaze z únie treba totiž vyčerpať do konca roku 2015 a súťaž práve stojí na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Belfi tak poslancom vysvetľoval, podľa čoho stanovovali podmienky, a pripustil, že veľké množstvo záujemcov o tender ani nečakali. "My sme vedeli, že tých ponúk nebude šesť, lebo ich nemá kto dať. Výrobcovia elektrickej výzbroje sú v tomto priestore významnejší dvaja, možno jeden v Poľsku," vysvetlil s tým, že títo výrobcovia si vyberajú za subdodávateľa výrobcu karosérie. Päťdverové vozidlá dokážu podľa neho vyrobiť ARC, Man, Hess či Škoda. Tá sa mala do súťaže prihlásiť s českou firmou SOR.
Kritérium päťdverovej koncepcie karosérií bolo totiž jednou z diskutovaných podmienok. Belfi sa pri jej stanovení odvolával na vlastné skúsenosti aj na štúdiu Európskej komisie European Bus System of the Future. Tá napríklad hovorí, že piatimi dverami sa zníži počet vypravených vozidiel na linku o 18 percent či o 25 percent skráti čakacia lehota. "Úspora 20 až 40 sekúnd má byť vykúpená tým, že v súťaži stratíme niekoľko miliónov? Tak to ma nepresvedčilo," oponoval poslanec Ivo Nesrovnal (SDKÚ-DS, Most-Híd). Združenie Lepšia doprava totiž vypočítalo, že kritérium piatich dverí má spolu s hmotnosťou vozidla takú hodnotu, že uchádzač, ktorý by tieto kritéria nespĺňal, by musel dať o vyše 40 percent nižšiu cenu, aby vyhral.
"Podmienka je absolútne neadekvátna, nech sa na to pozriem z akejkoľvek strany. Naozaj máme v Bratislave problém s rýchlosťou dopravy?" pýtal sa Ján Hrčka (nezávislý). Štúdia bola totiž vypracovaná v ôsmich veľkých európskych mestách, v Paríži, Ríme či Budapešti. V hlavnom meste Maďarska jazdia verejnou dopravou 2 milióny ľudí každý deň, v Bratislave asi tretina. "Ak ste na zastávke v Paríži alebo v Bratislave, je to jedno," myslí si Belfi. Nitra je menšie mesto a zaviedli tam zastavovanie len na znamenie, lebo vyčíslili, že takto ušetria na opotrebovaní vozidiel a na časoch, prirovnal poslanec Slavomír Drozd (Smer-SD). "Piate dvere nespadli len tak, že si niekto luskol prstom. Nikto nebol obmedzený," dodal Belfi.
Mediálny zástupca autora štúdie Andrew Canning pre TASR uviedol, že výsledky vyvinuté v EBSF sa dajú najlepšie použiť na autobusové linky. "Na trolejbusy sa dajú aplikovať niektoré riešenia ako IT platforma, posuvné sedačky alebo zrýchlenie nastupovania," podotkol.
Päť dverí tiež Belfi odôvodňoval tým, že eurofondy nemožno čerpať na obnovu, ale modernizáciu. "Päťdverové sú trend, ktorý teraz nastupuje," podotkol. Poslanec Hrčka však nerozumel, prečo potom takéto trendy nenasledujú aj ostatní uchádzači, ale iba jeden. Súťažné podklady na trolejbusy si pritom stiahlo 31 subjektov.
Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) označil Belfiho vysvetlenia za dostačujúce, keďže ešte nie je známy výsledok riešenia tendra ÚVO ani počet uchádzačov. "Nemyslím si, že dobrým výsledkom je to, ak sa do súťaže prihlási jeden, ale niekedy nemáme na výber," poznamenal s tým, že hovoriť o opakovaní súťaže by bolo predčasné. "Podľa všetkého tomu nie je čo vytknúť. Komunikácia bola asi nešťastná a podcenená v počiatočnej fáze," uviedol Oliver Kríž (NEKA). Ak sa z toho snaží niekto niečo vytĺkať, mal by si podľa Martina Borguľu (Smer-SD) uvedomiť svoje konanie. "Dúfam, že šancu nepremárnime. Toto bude najväčší výsledok nášho volebného obdobia," dodal sociálny demokrat.