Bratislava 20. augusta 2019 (SITA/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Agrorezort strojnásobí podporu na prezentáciu slovenských potravinárov na výstavách doma aj v zahraničí. Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) vyhlásila výzvu na preplatenie nákladov na cestovné, ubytovanie, prenájom či postavenie stánku. Agrorezort zvýšil medziročne objem alokovaných prostriedkov až trojnásobne, na 795 tisíc eur. Informovala o tom v utorok na tlačovom brífingu ministerka pôdohospodárstva SR Gabriela Matečná
„Keď som v roku 2016 prebrala vedenie agrorezortu, podpora na expanziu slovenských potravinárov do zahraničia v podstate neexistovala. Všetko sme zmenili a dnes už naši potravinári na prestížnych veľtrhoch uzatvárajú kontrakty. Aj toto je cesta, ako znižovať naše negatívne obchodné saldo v potravinách. Záujem našich potravinárov o export rastie a medziročne stúpol o viac ako polovicu. Rozhodli sme sa preto strojnásobiť štátnu pomoc a budeme tak pokrývať ešte významnejšiu časť ich nákladov,“ uviedla Gabriela Matečná.
Každému oprávnenému žiadateľovi budú podľa agrorezortu preplatené cestovné a ubytovacie náklady pre dve osoby, a to maximálne vo výške 400 eur na osobu za cestovné náklady a maximálne 100 eur na osobu za ubytovacie náklady. Ďalej si môže uplatniť účastnícky poplatok, registračný poplatok, náklady na výstavbu výstavného stánku, prípadne prenájom výstavného stánku vrátane prenájmu reklamných plôch a ďalšie oprávnené náklady v schéme štátnej pomoci.
Potravinárske veľtrhy sú podľa generálneho riaditeľa sekcie potravinárstva a obchodu ministerstva pôdohospodárstva Milana Lapšanského miestom, kde sa uzatvárajú obchodné kontrakty za stovky miliónov eur. Práve tu sa tiež najlepšie porovnáva s konkurenciou a spoznávajú sa trendy v sektore.
„Po siedmich rokoch sme vrátili národný stánok Slovenska s našimi vystavovateľmi na medzinárodný veľtrh privátnych značiek PLMA v Amsterdame a aj na najprestížnejšiu výstavu zameranú na biopotraviny Biofach v Norimbergu. Veľkým úspechom je aj oživenie účasti Slovenska na veľtrhu Internationale Grüne Woche so 400-tisícovou návštevnosťou, na ktorom sme chýbali dlhých 11 rokov. Prvýkrát sme dostali slovenských výrobcov potravín na prestížny ázijský veľtrh GULFOOD. To najdôležitejšie sú však nové kontrakty, ktoré naši potravinári uzatvorili. O ich výške hovoriť nemôžeme kvôli obchodnému tajomstvu, rádovo však ide o milióny eur a stále rastúci trend,“ zdôraznil Milan Lapšanský.
Výzva pre slovenských potravinárov je otvorená do 13. septembra 2019. Žiadosti je potrebné posielať na adresu PPA. Všetky informácie sú zverejnené na webovej stránke.