Slovensko 17. september (HSP/Foto: HSP)
Pokuty sú likvidačné vysoké
Od 24.7. 2012 platí sprísnenie už i tak likvidačného sadzobníka pokút za porušenie dopravných predpisov.
Pokutovaní ste v obci už za prekročenie povolenej rýchlosti o 6 km za hod. a zvýšila sa výška pokút takmer vo všetkých pásmach. Ministerstvo vnútra, ktoré za Lipšicovej éry presadilo enormné zvýšenie pokút, ľahko prekonal minister Kaliňák, ktorý tieto pre rodinu z nižšími príjmami už tak likvidačné pokuty, ešte zvýšil
Argumentácia vlády neobstojí
Argumentuje sa najmä tým, že vysoké pokuty prispievajú k dodržiavaniu predpisov a tak zachraňujú životy. Ani jedno tvrdenie však nie je pravdivé. Za prvý polrok roku 2012 sa síce stalo menej dopravných nehôd pri ktorých bola prekročená rýchlosť, ale zomrelo o sedem ľudí viac (celkovo 63) oproti tomu istému obdobiu minulého roka.
Policajti sú bodovým spôsobom tlačení do ukladania pokút. Trávia potom čas postávaním pri cestách, meraním rýchlosti a ukladaním pokút ľuďom, pre ktorých je rýchlejšia jazda, alebo nesprávne parkovanie, zároveň jediným priestupkom voči spoločnosti, zatiaľ čo objasňovaniu zločinnosti a stúpajúcej trestnej činnosti sa nemá kto venovať.
Tvrdenie, že vysoké pokuty znamenajú menej nehôd, neobstojí aj preto, že sa prehliada fakt, že sa za posledné roky odovzdali do užívania desiatky kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií, mnohé z toho v úsekoch, kde bola doprava problematická, preťažená. Samotná situácia v týchto miestach tak podmieňovala a generovala vážne dopravné nehody, keď sa na problémových úsekoch pokúšali vodiči o predbiehanie kolóny nákladných vozidiel a podobne.
Tiež sa neuvádza, že mnoho životov zachránilo zníženie hranice maximálnej prípustnej rýchlosti v obci zo 60 km/hod na 50 km. Teda z rýchlosti smrti na rýchlosť vážneho zranenia.
Ide o ďalšie zdanenie
Každý vodič zo skúsenosti vie, že nikto nedokáže v meste jazdiť bez toho, aby prekročil rýchlosť o 6 km/hod. Manévre pri preraďovaní sa medzi pruhmi si často vyžadujú zrýchlenie vozidla. Ľahko tiež prídete o 200 eur, ak si nevšimnete tabuľku začiatku obce, ktorá je umiestnená ďaleko pred jej zástavbou (prekročíte teda rýchlosť o 40 km/hod).
Ak teda neobstojí tvrdenie, že vysoké pokuty znamenajú menej mŕtvych na cestách, prečo rastú a prečo rastú do tak astronomických výšok. Dôvod je prozaický. Pokuty znamenajú značný prílev finančných prostriedkov do štátneho rozpočtu a pomáhajú prefinancovať činnosť polície. Policajti sú takýmto systémom tlačení do toho, aby si zarobili časť svojho platu. Keď sa na to pozrieme z makroekonomického hľadiska, tak ide vlastne o ďalšie zdanenie obyvateľstva. Ak sú podmienky nastavené tak tvrdo, že ich dodržanie je v podstate nemožné, tak sa nedá hovoriť o prevencii nehodovosti, ale treba hovoriť o skrytom zdanení.
Niektorí budú namietať, že pokuty dostanú cestní piráti a môžu si za to sami. Pravda je však taká, že väčšinu pokút zaplatia otcovia rodín, ktoré takto ďalšími finančnými prostriedkami prispievajú napríklad aj na výstavbu jedných z najdrahších diaľnic v Európe (kilometer našich diaľnic stojí rovnako ako kilometer švajčiarskych, ale vysokohorské prostredie Švajčiarska sa s naším nedá ani len porovnávať).