Praha 1. novembra 2017 (HSP/Foto:Pixabay)
České ministerstvo školstva pripravuje projekt založený na ideológii genderovej teórie, ktorý si kladie za cieľ zvýšiť povedomie o problematike genderu. Projekt pod názvom “Genderová rovnosť na ministerstve školstva” vyšiel na sedem miliónov českých korún a trvať by mal tri roky.
Autori projektu zastávajú názor, že vyučujúci majú malé povedomie o genderových nerovnostiach vo vzdelávaní a nevedia, aké didaktické postupy majú vo vzdelávaní použiť pre podporu genderovej nerovnosti.
Spravodajský portál idnes.cz, ktorý o projekte prináša informácie, cituje Irenu Smetáčkovú z Pedagogickej fakulty Karlovej Univerzity a zároveň členku Rady vlády pre rovnosť žien a mužov:
“Keď dnes navštívime bežnú školu, uvidíme tam rozdelenie na modré a ružové aktovky, zosadzovanie dievčat a chlapcov za trest, očakávanie zapojenia do rôznych aktivít typu “potrebujem siláka, aby mi odniesol stôl”, dievčatá by nemali hovoriť vulgárne, lepšie známky dievčat zo štatistického hľadiska, lepšie sebapojatie chlapcov.”
Podľa Smetáčkovej súčasné vzdelávacie programy sú nedostatočné, kedže hovoria o genderových stereotypoch a rovnosti iba vágne a vyučujúci nevedia, čo z toho v praxi vyplýva.
Koordinátorka projektu, Lucie Viktorínová, uvádza, že v súčasnosti beží analýza toho, ako si ministerstvo stojí v názore na genderovú problematiku a v budúcnosti by odborníci mali posudzovať genderovú korektnosť učebníc, napr. odborník na fyziku by hodnotil učebnicu fyziky. Ako si títo odborníci predstavujú genderovo vyváženú učebnicu fyziky kooridinátorka neuviedla… Možno dospejú k podobnému zisteniu ako profesorka v USA, ktorá prehlásila matematiku za rasistickú.
Projekt počíta i so zapojením sa do vzdelávania vyučujúcich v oblasti genderovej teórie a jej včlenenie do výuky na pedagogických fakultách. Vzdelávaním by mali prejsť aj pracovníci ministerstva školstva.
Projekt má podporu ministerstva školstva, ale ako uvádza idnes.cz, koordinátorka Viktorínova priznáva, že nie všetci pracovníci ministerstva sú danému projektu naklonení. “Čiastočne to môže byť tým, že úplne nedoceňujú význam politiky genderovej rovnosti. Preto jedným z cieľov projektu, je im tento význam lepšie vysvetľovať a zároveň vybaviť zamestnancov a zamestnankyne novými kompetenciami.”
Projekt je financovaný z Európskeho sociálneho fondu a zo štátneho rozpočtu ČR. Na projekte participuje i Národný ústav pre vzdelávanie, Pedagogická fakulta Karlovej Univerzity a Česká školská inšpekcia. Projekt počíta i so zapojením neziskových organizácií.
Takže páni, ak bude Vaša manželka chcieť, aby ste jej pomohli s nákupom, pošlite ju radšej na školenie o genderovej rovnosti…
Katarína Hanzlíková