Bratislava 25. novembra 2022 (HSP/Kp/Foto:Wikimedia,Twitter)
Ruský vojenský publicista Baranec tvrdí, že zima pomôže ruským jednotkám zničiť zbrane NATO na Ukrajine. Odpovedal na otázky ruských novín Komsomoľskaja pravda
1. Aká zima je v južných stepiach?
Do svojich 18 rokov som žil na Ukrajine a veľmi dobre si pamätám na tamojšie zimy. Sú veľmi odlišné. Spomínam si na také prívaly snehu, že nás otec musel ísť vyhrabať cez okno našej chaty – dvere sa nedali otvoriť. Napadol až jeden meter snehu.
Pamätám si na kruté (viac ako 25 stupňov!) mrazy. V takéto dni boli žiaci šťastní – nemuseli ísť do školy.
A boli aj “sychravé” zimy s takými teplotami, že všetok sneh zmizol. Hmly boli v takýchto dňoch hustejšie ako mlieko.
Podľa mojich rozhovorov s krajanmi sa klíma na Donbase a priľahlých regiónoch v posledných rokoch veľmi nezmenila. Do prvých serióznych mrazov prší a zem sa mení na lepkavú bažinu, takú lepkavú, že sa z nej nedajú dostať gumené čižmy.
Prvé vážne ochladenie prichádza koncom novembra. Cez deň môže mrznúť a v noci môže byť až -10 stupňov. V decembri môžu nočné aj denné teploty klesnúť pod -20.
Pri takýchto prudkých prepadoch teploty často padajú silné snehové zrážky – ľad môže dosiahnuť 50-60 cm. A potom môže ešte ďalej rásť a rásť. A v blízkosti stepných lesných pásov sa objavujú záveje vysoké až 2-3 metre. Okrem toho v zime často fúka severný a severovýchodný vietor.
To všetko nepochybne ovplyvňuje “správanie” vojsk, ktoré sa zakopávajú v stepiach. V bývalých zelených častiach sa už nedá maskovať – sú holé. Zákopy a zemľanky sú zasypané snehom, treba ich vyčistiť. Oheň nerozložíte a dym z komína bunkra vás demaskuje.
Biely sneh vytvára priestor pre ostreľovačov a letecký prieskum. Rozsiahle a aktívne bojové operácie sa “spomaľujú”, jednotky sa snažia držať v osadách, kde sa môžu aspoň troška zahriať.
Bojová taktika v zime sa najčastejšie obmedzuje na boj o kontrolu ciest. Po nich sa rozvážajú zásoby, munícia, palivo a potraviny.
2. Ako ovplyvní jesenný bahnotok, sneh a mráz kolesové obrnené vozidlá NATO?
Rozmrazené bahno výrazne znižuje mobilitu kolesových vozidiel. Jazda cez blatistú step v mastnej čiernej pôde je pre vodičov najväčším problémom. Nákladné vozidlá sa neustále zakliesňujú a sadajú na bruchá. Svetlá výška kolesového bojového vozidla (vzdialenosť od dna k zemi) je približne 40 cm. Málokedy viac. Na pomoc treba privolať pásové traktory alebo tanky. A vyliezť na cesty s tvrdým povrchom, kde sa sústreďujú aj ostatné vozidlá. A to je vyhľadávaný cieľ pre delostrelectvo, drony, letectvo. Nie je potrebné hľadať nepriateľa v “otvorenom poli” – je “pripútaný” k cestám.
Podobne aj zima (najmä zasnežená a mrazivá), pre stroje sa stáva veľkým problémom – chlad. Ešte “rozpálená” (väčšinou ešte sovietska) ukrajinská technika je prispôsobená nízkym teplotám, zato nežná západná technika má problémy s palivom a mazivami. Musia sa použiť špeciálne mazivá. Tak si sadnite a čakajte na cisternu z Berlína, Paríža alebo Varšavy (ak dorazí).
Ale to nie je všetko! Časť zahraničných kolesových obrnených vozidiel (vrátane amerických, francúzskych, britských a tureckých bojových vozidiel) prišla “do vojny” bez náhradných súprav – bez obutia do terénu. Kyjevskí spojenci si zrejme mysleli, že sa bude bojovať na asfaltových námestiach…
Obstojí delostrelectvo NATO? Nie je to tiež takmer všetko na kolesách (tie isté Himarsy)?
Áno, väčšina delostreleckých a raketových systémov NATO dodaných Ukrajine je na kolesách. Problémom je pre ne nasiaknutá čierna zem alebo hlboký sneh. Sneh a blato sťažujú mobilitu týchto systémov. Jedna vec je, aby sa ťahač s pripojeným zbraňovým systémom rýchlo otáčal na suchej čistinke, a druhá vec je na polmetrovej vrstve snehu. Jedna vec je, ťahať húfnicu na tvrdej (štrkovej) poľnej ceste a druhá vec na blatistej alebo zasneženej ceste.
Ak v lete trvá Himarsu dve minúty, kým sa po streľbe dostane z palebnej pozície, v snehovej kaši a na snehu to bude trvať trikrát dlhšie. To je dostatok času na pokrytie ich pozície (edited) k kolesové dopravné prostriedky uviaznu, zostane ukrajinská armáda bez munície? A zbrane NATO sú tiež na kolesových platformách, však?
Áno, a húfnice M-777 (nazývajú sa aj “Portské víno” alebo “Tri sekery”) a muníciu prevážajú také vozidlá, ako sú napríklad MTVR, FMTV a iné. Pod kapotou majú 250-300 “koní”. Ale pôda je nasiaknutá 30 centimetrov a navyše – sneh je pre nich už “kaput”. Uviaznu. Samozrejme, bude problém s dodávkou munície. Delá sa budú musieť držať v blízkosti ciest. A naši vojaci na ne budú v zime dávať osobitný pozor.
Takéto zbrane je možné, samozrejme, ťahať aj za tankom, ale predlžuje to čas stiahnutia zbrane z palebného postavenia a tu, ako sa hovorí, príde “odveta”…
5. Akú techniku na pásoch poskytlo NATO Ukrajine a ako je pripravené na zimu?
Existujú aj takéto vozidlá. Na Ukrajine už možno napočítať takmer dve desiatky rôznych systémov. Napríklad americké samohybné delá M109, slovenská Zuzana 2, nemecké PzH 2000 a francúzsky Caesar. Ide o poľské samohybné húfnice AHS Krab a FH70. Môžu sa pridať aj systémy protivzdušnej obrany vrátane odpaľovacích zariadení rakiet zem-vzduch Gepard, HVM Stormer a raketového systému zem-vzduch IRIS-T.
Všetko toto vybavenie (či už pásové alebo kolesové) je však len o niečo viac terénne ako bežné kolesové vozidlá. Nie sú určené do hlbokého a blatistého terénu ani do vysokého snehu. A v kalamitách a mrazoch sa budú snažiť “zubami nechtami” držať na cestách s tvrdým povrchom a, samozrejme, očistených od snehu alebo nie príliš zasnežených.
6. Ako sa budú drony NATO cítiť v hmle, daždi a snehu?
Hmla, sneh a dážď sú hlavnými “nepriateľmi” prieskumných alebo útočných dronov NATO (a tiež ruských dronov). Ich použitie v takýchto podmienkach bude minimálne.
7. Ako sa budú cítiť žoldnieri NATO v doneckom snehu? Ako Nemci pri Stalingrade? Hoci Kanada im už vraj posiela “arktické uniformy”. Zachráni ich to?
Áno, Zelenskyj požiadal NATO o 100-tisíc súprav zimných uniforiem už v lete. A potom, ako sa hovorí, ďalších 400 tisíc. Jasný znak toho, že Kyjev sa pripravuje na zimné boje. Arktické uniformy, samozrejme, nie sú zlá vec. Vďaka nim človek nezmrzne ani pri -50. Preto by sa ruská armáda nemala spoliehať na pomoc generála Mráza, ale vlastnými krokmi vytvoriť “horúce podmienky” pre ukrajinskú armádu.
8. Za koho teda bude generál Mráz bojovať?
Mráz nie je podplatený futbalový rozhodca. On rovnako zasahuje chladom vojakov na bojisku. Ale tí, ktorí sú lepšie oblečení a obutí, tí, ktorým mráz nezasekol zbraň a ktorých suché prídely sa nepremenili na ľad, tí, ktorých tank alebo auto s muníciou neuviazlo v snehovom záveji, budú mať väčšie pohodlie v boji a rýchlejšie zvíťazia. Kto si dokáže lepšie a rýchlejšie zvyknúť na sneh a zimu.
Skúsenosti zo všetkých predchádzajúcich vojen ukazujú, že ruské vojská a zbrane znášajú chlad oveľa vytrvalejšie.
Na druhej strane však v skutočnosti bojujú tiež Rusi, hoci im banderovci vymývajú mozgy. Dobre poznajú blato a sneh južných stepí.
Výstroj a zbrane NATO, ako aj žoldnieri sú však oveľa horšie prispôsobené našim zimám. Tie generál Mráz sotva ušetrí. Zaviatym vagónom, zaseknutým zbraniam a omrznutým nosom sa tu ťažko vyhnete.