Štátny operátor železničnej infraštruktúry predpokladá dokončenie projektu s plánovanými výdavkami 57,6 mil. eur v júni 2022. Na financovanie investície využije aj prostriedky Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
S pokračovaním v príprave a realizácii elektrifikácie úseku trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou súhlasila vláda tento týždeň na výjazdovom rokovaní v Kokave nad Rimavicou. Návrh predložil minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd). “ŽSR schválenie návrhu vítajú, pretože môžu zmodernizovať ďalší úsek železničnej infraštruktúry, zvýšiť kvalitu, bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Realizovaný variant vychádza zo štúdie uskutočniteľnosti. Z pohľadu cestujúcich ale nie je pozorovateľný rozdiel medzi plným a redukovaným variantom,” uviedol pre agentúru SITA hovorca ŽSR Michal Lukáč.
Železnice nad rámec plánovaných výdavkov projektu vynaložili zatiaľ vyše 2 mil. eur na majetkovoprávne vysporiadanie a vypracovanie projektovej dokumentácie, z toho zo zdrojov EÚ 1,441 mil. eur, z vlastných zdrojov a zo štátneho rozpočtu takmer 568 tis. eur. “Elektrifikáciou úseku trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou sa odstráni posledná neelektrifikovaná trať zaústená do Košíc s možnosťou optimálneho zapojenia dopravy na tejto trati do pripravovaného Integrovaného dopravného systému Košického samosprávneho kraja,” priblížil Lukáč s tým, že vybudujú bezbariérový nástup a výstup pre pohyb imobilných a ťažko telesne postihnutých cestujúcich.
Medzi hlavné pozitíva projektu patrí zníženie emisií a zrýchlenie železničnej dopravy. “Projekt zároveň prispieva k úspore času cestujúcich (cestovný čas železničnou dopravou je pre lokality centrum, východných a severných častí Košíc kratší ako cestovanie autobusovou dopravou), k zlepšeniu dopravnej obslužnosti územia a k zníženiu prevádzkových nákladov vozidiel,” poznamenal Lukáč. V rámci modernizácie bude nevyhnutná výmena zastaraných zariadení po lehote životnosti. Elektrifikácia úseku má zároveň zmierniť nárast individuálnej automobilovej prepravy najmä v Košiciach a v oblasti Moldavy nad Bodvou.
Po elektrifikácii úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou by sa cesta vlakom mala skrátiť o jedenásť minút. Traťový úsek Košice – Moldava nad Bodvou bol po konzultáciách s Európskou komisiou zaradený do procesu liberalizácie na výber vlakového dopravcu, vrátane zámeru elektrifikovať trať. “Projekt je v súčasnej dobe už vo vysokom stupni projektovej prípravy, nadväzuje na výstavbu terminálu integrovanej osobnej prepravy Moldava nad Bodvou mesto a je jeho pokračovaním,” vyplýva z návrhu, ktorý schválila vláda.
Štúdia realizovateľnosti, spracovaná v roku 2018, porovnávala tri varianty technického riešenia projektu elektrifikácie úseku – základný, redukovaný a minimálny s variantom bez projektu, čiže ponechaním úseku v pôvodnom stave. štúdiu následne posúdil Útvar hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR. Výsledky analýzy podľa materiálu potvrdili prínos realizácie stavby v redukovanom a minimálnom variante. realizáciou minimálneho variantu by však nebola dosiahnutá väčšina očakávaných benefitov, prípadne by boli naplnené v značne nižšom rozsahu.
Investičné náklady na základný variant projektu by dosiahli 74 mil. eur a na minimálny 41 mil. eur. Redukovaný variant s nákladmi takmer 58 mil. eur zahŕňa samotnú elektrifikáciu (17,7 mil. eur), ako aj práce na signalizačných a telekomunikačných zariadeniach (17,6 mil. eur), železničnom zvršku a spodku (12,3 mil. eur), oznamovacích a zabezpečovacích zariadeniach (4 mil. eur), nástupiskách a budovách (2,6 mil. eur), či dozor stavby (1,8 mil. eur) a vyvolané investície a ostatné (1,6 mil. eur).