Bratislava 12. mája 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Erika Ďurčová)
Železnice Slovenskej republiky aktívne hľadajú možnosti, ako využiť zrušené železničné trate a územie v ich bezprostrednom okolí. Z tratí, ktoré svoju železničnú históriu už uzatvorili, sa snažia vybrať a oživiť v novej perspektíve aspoň niektoré. Aktuálne ŽSR rozbehli aktivity budúceho využitia železničnej trate Devínske Jazero – Stupava, a to jej prebudovaním na cyklotrasu. ŽSR už v tomto smere podnikli prvé kroky a iniciovali prvé stretnutie. O možnosti vybudovania cyklotrasy v tejto oblasti rokoval v stredu, 11. mája 2016 generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Tibor Šimoni s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom
,,Zo zoznamu zrušených tratí sme ako pilotný projekt v okolí hlavného mesta vybrali odbočku Devínske Jazero – Stupava a oslovili sme vedenie Bratislavského samosprávneho kraja ohľadom jej ďalšieho využitia v podobe cyklotrasy. BSK na túto ponuku zareagoval pozitívne, dohodli sme sa na vytvorení expertnej skupiny, ktorá v krátkom čase posúdi legislatívne, technické a realizačné možnosti tohto zámeru“, uviedol generálny riaditeľ ŽSR Tibor Šimoni s tým, že ŽSR sú správcom majetku pod bývalou železničnou traťou a aby proces bol úspešne dotiahnutý, je potrebné ešte vyriešiť viaceré otázky.
„Rozvoj cykloturistiky je jednou z najväčších priorít Bratislavskej župy. Každý rok sprístupňujeme desiatky kilometrov cyklotrás, preto verím, že sa tej svojej dočkajú aj obyvatelia Stupavy. Našou skúsenosťou totiž je, že z cyklotrasy a jej blízkosti sa postupne stáva centrum športového života v mestách. K cyklistike to potom dotiahne aj športovcov, ktorí by aj chceli čosi pre seba urobiť, ale boja sa vyraziť s bicyklom či s korčuľami na frekventovanú cestu, akou spojnica Stupava – Devínska Nová Ves určite je,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.
Železničná trať do Stupavy, v tej dobe nazývaná Stupava – Mást, bola posledným veľkým projektom Rakúskej spoločnosti štátnych železníc na území Slovenska. Bola projektovaná ako odbočka hlavnej trate z Devínskej Novej Vsi do Kútov a následne do Skalice. Koncesiu dostala ministerským nariadením v roku 1890. Stavba bola dokončená v expresnom termíne a prevádzka sa otvorila už 27.10.1891.
Jazdili tu vlaky osobné aj nákladné až do konca sedemdesiatych rokov 20.storočia, kedy bola osobná doprava zastavená a trať zmizla z cestovných poriadkov. Po úplnom zastavení dopravy na tomto úseku bola táto trať administratívne zrušená v roku 2008.
Úspešnosť tohto projektu ukáže, či ŽSR pôjdu touto cestou aj v prípade ďalších zrušených železničných tratí.
Informácie redakcii poskytla Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR