Las Vegas 8. januára (HSP/Foto:netky.sk)
Masová výroba je základom úspechu vo väčšine svetových ekonomík, unifikované výrobky však postupne u zákazníkov vyvolali požiadavku na odlíšenie
Nikto nechce mať presne tie isté topánky alebo tablet, aký má sused. Preto prichádza masová “kustomizácia”. Aj ona je jedným z tém veľtrhu CES 2014, uviedol internetový portál technet.idnes.cz.
Výraz “tretia priemyselná revolúcia” znie nadnesene (a nadnesené to aj je), ale z historického hľadiska to môže byť pravda. Každú zmenu (revolúciu) možno však zodpovedne označiť za zásadné až spätne. Až historici s poznatkami všetkých okolností môhli označiť rýchle rozšírenie textilnej výroby v rokoch 1760 – 1830 za hlavný príznak prvej priemyselnej revolúcie. Rovnaké to bude aj s takzvanou masovou kustomizáciou (mass customization).
Čo sa skrýva za týmto ťažko preložitelným výrazom?
Podľa slovníka sú to úpravy podľa priania zákazníka. Jednoducho povedané, kúpite si obyčajný iPad, bundu alebo napríklad topánky, ale v špeciálnej aplikácii si ešte pred doručením výrobku vyberiete, aký bude mať na sebe tablet nápis, ako budú topánky farebné. Ovplyvniť bude možné aj funkčnosť výrobkov. Napríklad si vyberiete, aké funkcie a technológie bude mať váš nový mobil a ako prvý to ponúknu Motorola.
Všetko v rámci masovej výroby. Požiadavky zákazníkov teda nemôžu byť nijako zásadné, ale pocit, že mohli finálny výrobok ovplyvniť podľa seba, bude pre väčšinu ľudí dostatočný.
Dnes sú funkcie u niektorých kategórií výrobkov umelo “zamknuté”, teda prístroj by ich mohol ponúkať a vie ich ponúknuť, ale výrobca sa rozhodne, že je v rámci danej ceny zákazníkovi neponúkne a softvérovo ich zamkne.
Preto si budete môcť s príchodom masovej kustomizácie jednoducho vybrať, či váš nový tablet má mať Bluetooth aj NFC, pretože na riadiacom čipe budú obe technológie tak či tak prítomné.
Rovnako bude možné navoliť si aplikácie (programy) “na mieru”, ktoré budú do tabletu, telefónu alebo počítača od výroby integrované.
Je 3D tlač ďalším krokom ?
V súvislosti s individuálnymi požiadavkami zákazníkov sa najčastejšie skloňuje 3D tlač. Na CES zaujal celú jednu halu a záujem vystavovateľov vraj bol enormný. Ale všetko je ešte len na neistom začiatku. Predpokladá sa, že v USA sa v roku 2014 do domácností predá 100 tisíc 3D tlačiarní. To nie je nijako ohromujúce číslo.
Práve na 3D tlačiarňach však bude možné, aspoň podľa optimistov, v budúcnosti vyrábať takmer všetko. Na mieru a doma. Vytlačíte si vlastné topánky aj jedlo. No, uvidíme. Zatiaľ je 3D tlač skôr len zaujímavou hračkou predovšetkým v rukách výtvarne a technicky nadaných užívateľov. Či sa v budúcnosti stane masovou záležitosťou, to napovie aj práve prebiehajúci veľtrh CES 2014.
jf