Svet 6. januára 2018 (HSP/Foto: TASR- polícia)
Jedna z najväčších tabakových firiem na svete Philip Morris dala do britských novín reklamný oznam o “ambícii zastaviť predaj cigariet vo Veľkej Británii”, čím však chce ale upriamiť pozornosť na nové výrobky, ktoré nahrádzajú cigarety
Keďže rastie počet tých, ktorí sa odvracajú od fajčenia uvedomujúc si jeho dôsledky, mnohé spoločnosti sa snažia pritiahnuť spotrebiteľov niečím novým, ako sú napríklad aj elektronické cigarety či tabakové výrobky označované “heat-not-burn” (“vyhrievaný tabak”).
Spoločnosť Philip Morris uviedla, že vynaložila 2,5 miliárd libier na výskum takýchto výrobkov, o ktorých sa predpokladá, že sú menej škodlivé pre zdravie, a tiež prisľúbila pomôcť miestnym orgánom s opatreniami na podporu ľudí, ktorí sa pokúšajú prestať fajčiť. Vo viacerých britských novinách sa objavujú jej reklamy v modrom písme v zmysle, že “našim novoročným predsavzatím je vzdať sa cigarety”.
Deborah Arnottová, generálna riaditeľka zdravotníckej charitatívnej Akcie pre fajčenie a zdravie, opísala inzeráty ako “husársky kúsok na zlepšenie svojho PR”. Podľa nej to bude vždy “firma propagujúca cigarety po celom svete”.
Trhový analytik Pepperstone Darren Sinder dodáva: “Nerobia to ku prospechu druhých. Robia to, pretože zistili, že trh s tabakom je stále viac regulovaný, že sa na fajčenie pozerá ako na spoločenský zlozvyk a musí sa obmeniť alebo adaptovať, aby prežil.”
Pridáva sa aj Tomáš Kindl, právnik a špecialista na tabakovú legislatívu: “Jediným zmyslom všetkých výrobkov, ktoré tabakové korporácie predávajú, je dodávať nikotín, teda drogu, ktorá spôsobuje závislosť. Myslím, že zmena, ktorá možno prichádza, bude veľmi postupná, niektorí fajčiari možno skutočne prejdú na alternatívne produkty. Ozajstnou revolúciou by ale bolo len skutočne prestať s fajčením.”
Ako by sa dala znížiť miera fajčenia, je podľa neho “cesta vyššieho zdanenia, kompletného zákazu tabakovej reklamy, zákaz fajčenia a reklamy ani na balíčku cigariet”.