Bratislava 7. decembra 2022 (TASR/HSP/Foto:TASR-Jaroslav Novák)
“MV SR v tomto verejnom obstarávaní postupovalo v súlade s ustanovením § 82 ods.2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní, nevyžadovalo predloženie dôkazov preukazujúcich splnenie podmienok účasti osobného postavenia a to najmä z dôvodu akútnej časovej tiesne. Zákon v týchto prípadoch logicky umožňuje verejným obstarávateľom postupovať tak, že nevyžadujú predloženie dokladov, na rozdiel od súťažných postupov verejného obstarávania
Splnenie podmienok účasti osobného postavenia u uchádzača si MV SR overovalo prostredníctvom štátneho portálu http://oversi.gov.sk/, ktorý obsahuje oficiálne informácie z databáz vedených orgánmi verejnej moci a výsledky overenia nevykazovali žiadne poznatky o neplnení podmienok účasti osobného postavenia. Uchádzač Dustream production okrem toho pri priamom rokovacom konaní čestne vyhlásil, že spĺňa všetky podmienky účasti osobného postavenia. MV SR v tomto prípade postupovalo plne v súlade s platným zákonom.
Podľa ust. § 32 ods.1 písm. g) zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní sa verejného obstarávania sa môže zúčastniť len ten, kto sa nedopustil v predchádzajúcich troch rokoch od vyhlásenia alebo preukázateľného začatia verejného obstarávania závažného porušenia povinností v oblasti ochrany životného prostredia, sociálneho práva alebo pracovného práva podľa osobitných predpisov, za ktoré mu bola právoplatne uložená sankcia, ktoré dokáže verejný obstarávateľ a obstarávateľ preukázať.
V odkaze na internetovej stránke Národného inšpektorátu práce nie je uvedené, že by spoločnosti Dustream bola uložená sankcia, výslovne sa tam uvádza, že ide len o zoznam subjektov, ktoré porušili zákaz nelegálneho zamestnávania, nie subjektov, ktorým bola uložená pokuta. Z tohto internetového zoznamu nie je ani zrejmé, či išlo o závažné porušenie povinností, ako to vyžaduje zákon č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní vo vyššie citovanom ustanovení.
MV SR nemalo a ani dodnes nemá žiadny dôkaz o tom, že by tejto spoločnosti bola právoplatne uložená sankcia a ani že sa dopustila závažného porušenia povinností v oblasti ochrany životného prostredia, sociálneho práva alebo pracovného práva, na takýto dôkaz by bolo potrebné mať k dispozícii právoplatné rozhodnutie, ktoré MV SR nemá a nemalo, nemohlo teda uchádzača z verejného obstarávania vylúčiť. Dovoľujeme si poukázať tiež na to, že v prípade tejto podmienky účasti je dôkazné bremeno na strane verejného obstarávateľa a nie na strane uchádzača a ak verejný obstarávateľ nevie porušenie povinností preukázať, musí skonštatovať splnenia podmienky účasti. Ak teda uchádzač neposkytne verejnému obstarávateľovi takéto rozhodnutie a verejný obstarávateľ ho nezískal z iných legálnych zdrojov, nemá možnosť preukázať uchádzačovi, že nespĺňa podmienku účasti. Bolo by ideálne, ak by verejný obstarávatelia mohli takéto informácie získať z verejných informačných zdrojov elektronicky, ale, žiaľ, to nie je súčasná realita a Úrad pre verejné obstarávanie v posledných rokoch napriek slovným deklaráciám o takých snahách, nijako nepokročil v integrácii a poskytovaní aktuálnych informácií pre potreby verejného obstarávania a ponecháva verejných obstarávateľov len na náhodne získané poznatky.
MV SR si uvedomuje, že uvedený právny stav nie je ideálny, ale zároveň je treba podotknúť, že nie jeho pôvodcom. Nevhodnosť citovanej právnej úpravy si zjavne uvedomil aj Úrad pre verejné obstarávanie, lebo na jeho návrh bola s účinnosťou od 31.3.2022 vyššie spomínaná podmienka účasti vypustená zo zákona na základe široko medializovanej “veľkej novely” zákona o verejnom obstarávaní prijatej minulý rok, teda ak by sa priame rokovacie konanie uskutočňovalo v dnešný deň, verejný obstarávateľ by nemusel takéhoto uchádzača vylúčiť, aj keby mal pozitívne preukázané, že sa dopustil závažného porušenia predpisov a bola mu udelená sankcia.”