Bratislava 8. septembra 2015 (HSP/Foto:HSP)
Na takmer 170 km diaľničných úsekov vzniká miesto pásu so zeleným živým plotom a oceľovými zvodidlami akási ohavná betónová barikáda. Dôvod? Eurofondy!
Ministerstvo dopravy, pod vedením Jána Počiatka (SMER) miesto toho, aby pracovalo a rozbehlo výstavbu potrebných diaľničných úsekov, snaží sa na poslednú chvíľu vyčerpať eurofondy určene na dopravne stavby. A tak sa začalo financovať to, čo by sa mohlo narýchlo stihnúť do konca roka a to je výmena zvodidiel.
Zelené úseky diaľnic sa začali meniť na ohyzdné betónové tubusy, ktorých prínos nie je žiadny, len depresívna jazda. Výmena zvodidiel totiž vôbec nie je v takom rozsahu nevyhnutná a je len zúfalou snahou Ficovej vlády minúť na poslednú chvíľu eurofondy, ktoré inak do konca roka prepadnú. Občania by však očakávali, že z eurofondov budeme stavať diaľnice a nie len vymieňať zvodidlá. Použitých 80 miliónov je totiž z balíka určeného na dopravu a dnes je už jasné, že nič viac ako rýchlu výmenu zvodidiel už vláda ako nový projekt nestihne. Pre zlé čerpanie eurofondov Slovensku totiž hrozí, že do konca roka príde o viac ako miliardu eur z európskej kasy. Akoby to nestačilo táto výmena zvodidiel, ktorú realizuje konzorcium firiem Eurovia, Doprastav, Strabag a ZIPP stoji 3x viac ako stála výmena zvodidiel v Českej republike. Na Slovensku prebieha dodávka a montáž zvodidiel zhruba za 80 miliónov eur. Kým na Slovensku stojí kilometer zvodidiel 479-tisíc eur v Čechách ho vedia zhotoviť za 174-tisíc eur za kilometer zvodidiel. Každý meter betónovej barikády, ktorý míňate na diaľnici tak stoji cca 500eur.
Posledné slovo však bude mať aj tak Európska komisia, ktorá by mohla namietať proti zmysluplnosti celej výmeny zvodidiel. To by mohlo ohroziť ich preplatenie z eurofondov a milióny eur za túto zbytočnú betónovú katastrofu ešte nakoniec zaplatíme zo štátneho rozpočtu.