Bratislava 17. novembra 2014 (HSP/Foto:TASR)
Od dneška študenti a dôchodcovia môžu cestovať vlakmi zadarmo. Začína platiť novinka, ktorá vyvolala obrovskú diskusiu ako medzi politikmi, tak aj medzi bežnými smrteľníkmi. Našli sa aj takí, ktorí nechcú cestovať zadarmo…
Napriek tomu, že sa proti tejto novinke vystúpili niektorí opoziční politici, táto idea nemá úplný odpor ani medzi pravicovými stranami. Niektorí ju dokonca podporili – aj keď s pripomienkami. Preto je tu šanca, že tieto opatrenia zrejme neskončia ani v prípade, ak by po parlamentných voľbách v roku 2016 nastala zmena a Smer by vystriedali iné strany. Možno SMER odíde, ale bezplatné vlaky pôjdu ďalej…
Od dnešného dňa dáva terajšia vláda cestovné lístky do vlaku zadarmo všetkým žiakom, študentom či niektorým dôchodcom. Mnohí opoziční politici nie sú proti, ale poznamenali, že by sa viac zamerali na adresnosť opatrenia. Žiadajú, aby vláda pomáhala iba tým chudobnejším: bohatí dôchodcovia a študenti z veľmi dobre zabezpečených rodín pomoc nepotrebujú. Vláda prízvukuje, že väčšia adresnosť by bola administratívne náročná a bohatší ľudia aj tak nebudú cestovať vlakmi, aj keď budú zadarmo. Pomoc štátu využijú iba tí, ktorí ju potrebujú.
Aj včera, počas televízneho rozhovoru, Róbert Fico pripomenul, že cestovanie vlakmi zadarmo je iba jedným z opatrení vlády. Všetky by ročne mali krajinu vyjsť na 250 miliónov eur. Vysvetlil, že namiesto pravidelnej každoročnej štátnej injekcie do železničnej dopravy vo výške 205 miliónov eur dostane štátny prepravca po novom o 13 miliónov viac.
Možnosť cestovať vlakmi bezplatne dostane 2,5 milióna ľudí v našej krajine – fakticky polovica obyvateľstva! Teoreticky ju budú mať aj ďalšie milióny ľudí z Európskej únie, ktorí navštívia Slovensko. Cestovné za nula eur v našich vlakoch totiž bude platiť aj pre všetkých penzistov a študentov do 26 rokov zo štátov Európskej únie. Inak by ich slovenská vláda diskriminovala. Mimochodom, najnovšie požadujú bezplatné lístky do vlakov aj výsluhoví dôchodcovia, ktorí tvrdia, že takisto majú právo na cestovanie zadarmo.
Niektorí opoziční poslanci však majú iný názor. Hovoria, že tento sociálny balíček bol šitý veľmi horúcou ihlou, živelne a narýchlo, čiže by bolo nutné, aby sa toto opatrenie minimálne prehodnotilo a nanovo zadefinovalo tak, aby nezvýhodňovalo tých, ktorí na štátne peniaze nie sú odkázaní. Podľa nich je problém v tom, že daňoví poplatníci zaplatia cestovné aj deťom majetných rodičov a rovnako aj seniorom s dôchodkami, ktoré prevyšujú príjmy mnohých zamestnaných občanov. Myslia si, že je to nespravodlivé a nie je to ani solidárne, ani sociálnodemokratické, ani správne.
Taktiež prízvukujú, že štát by nemal uprednostňovať len jeden druh dopravy. Autobusoví prepravcovia avizujú, že bezplatné cestovanie vlakmi im vyženie cestujúcich a budú nútení škrtať spoje či zdražovať cestovné – čo je pravda. Odborníci odhadujú, že minimálne 10 percent ľudí z diaľkových autobusov odíde po dnešnom dni do vlakov. Autobusoví dopravcovia zdôrazňujú, že aj oni by vydávali lístky s hodnotou 0 eur pre študentov a penzistov, ale tržby, o ktoré by prišli, by si nárokovali od žúp. Ale župy tvrdia, že v rozpočtoch nemajú toľko prostriedkov, aby mohli zľavy autobusom kompenzovať.
Viacerí členovia opozícii prízvukujú, že cestovanie za nulový cestovný lístok pre dôchodcov a študentov nebude pre štát zadarmo. Niekto musí predsa zaplatiť tých 13 miliónov. Opozícia hovorí, že to budú podnikatelia, ktorým od januára nepriamo zvýšia dane. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo namieta, že suma 13 miliónov nezohľadňuje všetky dosahy na železničných dopravcov – teda výpadok tržieb, personálne náklady alebo zavedenie posilových spojov. Analytici inštitútu odhadujú priame náklady na minimálne 30 miliónov eur.
Konečný účet môžu okrem toho zvýšiť aj iné náklady, napríklad autobusových dopravcov. Po zavedení bezplatného cestovania na železnici prídu asi o 8 percent cestujúcich a 16 miliónov eur ročne na tržbách. A čo český súkromný dopravca RegioJet, ktorý už vozí cestujúcich z Bratislavy do Komárna? Aj na tejto štátom dotovanej trase už môžu študenti aj penzisti cestovať bezplatne. Ale od polovice decembra pôjde RegioJet aj do Košíc na komerčnej trati. Majiteľ RegioJetu Radim Jančura tvrdí, že nebudú vedieť konkurovať štátnemu dopravcovi, ak bude voziť veľkú časť cestujúcich zadarmo. Chcel by ich voziť tiež zadarmo a výpadky kryť z verejných peňazí. Ale vláda tvrdí, že nulové cestovné sa týka iba vlakov vo verejnom záujme. Čo potom bude s RegioJetom?
Ale niektorí opoziční poslanci predsa podporujú túto iniciatívu vlády, aj keď majú poznámky. Napríklad, líder OĽaNO Igor Matovič priznal, že ak by bol vo vláde, zaviedol by bezplatné cestovanie nielen vo vlakoch, ale aj v autobusoch. To by si však vyžiadalo ďalšie desiatky miliónov eur. Kde by na to vzal prostriedky, nevysvetlil.
Na bezplatné cestovanie vlakmi sa už stihlo zaregistrovať pomaly 70 tisíc ľudí. Analytici poukazujú na to, že mnohí bezdomovci si takto zriadia „pojazdný hotel“, veď vo vlaku budú mať k dispozícii všetko, čo nemajú na ulici. Budú veľa cestovať, hlavne v noci. Experti sa obávajú aj mimoriadne preplnených vlakov. Vláda upokojuje: sotva sa hneď všetci vrhnú cestovať vlakmi. Ale priznáva, že sa počet cestujúcich určite zvýši. Navrhuje trochu vydržať, počkať, ako sa budú rozvíjať udalosti a potom urobiť potrebné čiastočné zmeny.
eu