“Hlavnou príčinou tohto stavu sú vysoké náklady na realizáciu dopravných stavieb na jednej strane a nedostatok verejných zdrojov na ich údržbu a rozvoj na strane druhej,” konštatuje sa v materiáli. Prioritou vlády je pokračovať vo výstavbe najmä tých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, v modernizácii železničných koridorov a zlepšení splavnosti rieky Dunaj.
Mobilitu zabezpečujú v najväčšej miere cesty I. triedy, z ktorých mnohé podľa návrhu PD nespĺňajú kapacitné, bezpečnostné ani kvalitatívne parametre. V rámci cestnej siete sa na ne prenáša takmer 44 % dopravných výkonov. Strategický dokument uvádza aj pomalé tempo výstavby diaľnic, ktoré pripisuje zdĺhavému priebehu verejného obstarávania, či problémom s majetkovoprávnym vysporiadaním.
Za slabé miesto verejnej osobnej dopravy označuje návrh Partnerskej dohody nefungujúcu integrovanú dopravu, v rámci ktorej chýba vzájomná previazanosť a koordinácia jednotlivých dopravných systémov. Málo pozornosti bolo podľa nej venované aj nemotorovým formám dopravy. Dĺžka cyklotrás sa v mestách pohybuje v jednotkách a desiatkach kilometrov, bývajú neprepojené a s častými prerušeniami.
Okrem dobudovania úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, modernizácie železničnej infraštruktúry, zvýšenia ekologickosti a energetickej efektívnosti dopravného systému – plánuje vláda investovať eurofondy aj do zvýšenia atraktivity verejnej osobnej dopravy. Počas uplynulých siedmich rokov SR z viac než 3,1 miliardy eur v rámci Operačného programu Doprava vyčerpala necelých 46 %.
zf