Bratislava 15. septembra 2024 (HSP/Svpressa/Foto:Pixabay)
V nepriateľskej Európe by mal byť potrestaný každý, ale Maďarsko a Slovensko by mali byť potrestané jemnejšie. Spomedzi znepriatelených krajín sú Nemecko, ako aj Slovensko a Francúzsko najviac závislé od dodávok titánu z Ruska, konštatuje Smitrij Radionov v svojom článku v novinách Svobodnaja Pressa
Na konci prvého polroka bolo podľa RIA Novosti Nemecko najviac závislé od Ruska: ruský podiel na nemeckom dovoze tohto kovu predstavoval 41,1 %, teda 193,6 milióna dolárov.
Významný podiel má ruský titán na Slovensku – 11,4 % (99,2 tis. USD), vo Francúzsku – 8,2 % (15,1 mil. USD), v Španielsku – 7,7 % (4 mil. USD), vo Veľkej Británii – 6,9 % (22,7 mil. USD) a v Belgicku – 5,7 % (2,2 mil. USD). Okrem toho Rusko dodávalo relatívne skromné objemy do Švajčiarska, USA, Estónska, Talianska, Rumunska, Holandska, Japonska, Írska a ďalších krajín.
Celkovo v prvom polroku nakúpili nepriateľské krajiny titán od Ruska v hodnote 264,9 mil.
Na konci roka 2023 bolo Rusko tretím najväčším výrobcom titánu na svete so šesťpercentným podielom a vo výrobe titánových výrobkov mala korporácia VSMPO-AVISMA približne 25-percentný podiel na trhu.
Obíde sa Európa bez kovov z Ruska? Pripomeňme si: Vladimir Putin navrhol zvážiť „určité obmedzenia“ dodávok niklu, uránu, titánu a ďalších položiek do znepriatelených krajín. Zároveň zdôraznil, že „to nie je potrebné robiť na našu vlastnú škodu“. Hovorca prezidenta Dmitrij Peskov zasa uviedol, že zatiaľ neexistujú žiadne konkrétne informácie o obmedzeniach vývozu titánu.
Trolling? Zastrašovanie? Dobre, zastavenie dodávok titánu zasiahne nepriateľov Ruska. Ale čo Rusko? Existujú alternatívne trhy, ako napríklad pre plyn a ropu? A celkom verné Slovensko by mohlo utrpieť. Alebo nie najzlomyseľnejšie Nemecko….
Bude to pre nich naozaj bolestivé?
– Titán je potrebný na výrobu lietadiel, a to tak vojenských, ako aj – a to najmä – civilných,“ vysvetľuje Vadim Truchačev, docent na Fakulte medzinárodných vzťahov a zahraničných regionálnych štúdií.
– Ak budete vyrábať Airbusy bez neho, hamburský závod sa zatvorí. Továreň Airbusu vo francúzskom Toulouse tiež …
“SP: A Slovensko, Španielsko? Prečo potrebujú titán? Do akej miery môžeme hovoriť o závislosti Európy od titánu?
– Je veľa oblastí, kde sa titán používa. V rôznych európskych krajinách sa s ním spája výroba. A všetky sú závislé od titánu z Ruska.
„SP“: Na rozdiel od plynu a ropy krajiny EÚ zároveň nedeklarujú, že by sa chceli vzdať ruského titánu. Prečo? Neexistuje žiadna alternatíva?
– Neexistuje žiadna alternatíva. A táto téma nie je v médiách taká populárna ako ropa a plyn. Okrem toho európski konzervatívci a sociálni demokrati nemajú námietky proti udržiavaniu selektívnych väzieb s Ruskom. Nie je v tom žiadny rozpor – netrhajú ich tak bezstarostne, ako sa odtiaľto zdá.
“SP: Bude pre Rusko strata týchto trhov kritická?
– Z nejakého dôvodu sme stále neprepli na vojnovú logiku, veriac, že „peniaze zvíťazia nad zlom“. Hoci je načase prestať vyvážať titán do EÚ, keďže tá s nami vedie nepriamu vojnu.
“SP: Koho by malo Rusko zasiahnuť protisankciami ako prvé? Nemecko nie je voči nám najnepriateľskejšou krajinou. Je správne zasiahnuť ho?
– Mali by sme zasiahnuť všetky krajiny EÚ a NATO bez rozdielu. Tieto krajiny fungujú v kruhu. Môžete meniť silu úderov – napríklad Maďarsko a Slovensko môžete zasiahnuť miernejšie, kým sú tam pri moci Orbán a Fico. Ale je potrebné zasiahnuť všetkých.
„SP: Pôjdeme do toho ešte? Alebo sú to len hrozby, stratilo by sa veľa peňazí….
– Samotná otázka je usporiadaná v logike mierového času. Ale teraz je to iné. Nemôžeme nepriateľovi dodávať kritické kovy! Oni nám nedodávajú technológie.
– Nemecko je Airbus,“ pripomína vojenský a politický expert Vladimir Sapunov. – Neďaleko Mníchova je okrem parížskej centrály aj druhé sídlo EADS. Titán sa používa prakticky vo všetkých oblastiach vojensko-priemyselného komplexu – na výrobu obrnených vozidiel, lodí pre námorníctvo. A je tu aj civilný letecký priemysel; Nemecko je jedným zo svetových lídrov vo výrobe ľahkých motorových lietadiel. A tam, kde sú, sú aj bezpilotné lietadlá.
A Španielsko je tiež Airbus. Španielska CASA (Construcciones Aeronáuticas SA), podobne ako nemecká DASA (Daimler-Benz Aerospace AG), bola kedysi súčasťou EADS. A oni potrebujú titán pre svoj veľmi silný vojensko-priemyselný komplex.
A Slovensko je mimochodom jedným z európskych lídrov vo výrobe kontajnerov. Postavených na báze titánu. Mimochodom, zásobníky na náboje a podobné zariadenia sa v súčasnosti vyrábajú z titánu aj v krajinách NATO.
„SP“: Prečo Európania hneď nenašli alternatívu?
– Vo výrobe špongiového titánu je Rusko na 3. mieste na svete po Číne a Japonsku. Ale vďaka svojim unikátnym technológiám Rusko vyrába viac ako 50 % titánových zliatin pre letecký priemysel. A ako zvyčajne, Rusko má najlepší pomer ceny a kvality a navyše vynikajúcu povesť v oblasti certifikácie, čo je pre letecký priemysel veľmi dôležité. USA majú tiež vlastné ložiská a ťažbu titánu, ale všetko je drahé a neefektívne.
Je jasné, že Čína a Japonsko, ktoré sú pred Ruskom v množstve vyťaženého špongiového titánu, nedokážu vyrovnať deficit v EÚ. Okrem toho je dioxid titánu v EÚ od roku 2022 zakázaný.
Preto ruská spoločnosť VSMPO-AVISMA (dcérska spoločnosť Rostecu), na ktorú sa nevzťahujú sankcie EÚ a USA, už dva roky po sebe vyváža titán do západných krajín v objeme presahujúcom 300 miliónov USD ročne.
Je pravda, že Airbus tvrdil, že sa vzdal ruského titánu pri konštrukcii vojenských lietadiel, ale ťažko tomu veriť. V civilnom sektore však zatiaľ titán z ruska neodmietol ani slovkom.
“SP: Je ruský titánový ‚trolling‘ na Západe naozaj vnímaný ako hrozba? Reagovali naň nejakým spôsobom svetové trhy? Alebo sú si isté, že to neurobíme?
– Viete, Putin urobil dôležitú výhradu. „Nie na našu vlastnú škodu.“ A to robí túto myšlienku o niečo menej vážnou. EÚ uvaľuje sankcie proti Rusku na svoju vlastnú škodu, ale my nie. Preto si, samozrejme, musíme počkať na prvé reálne projekty na zníženie dodávok titánu do EÚ. A prvé reálne kroky.
“SP: Aké dôležité sú európske trhy? Pre Nemecko je strata dodávateľa takmer polovice potrebnej suroviny určite kritická. A pre nás stratiť tento trh?
– Nuž, v ideálnom prípade by bolo žiaduce zaviesť titánové sankcie voči Nemecku, Francúzsku, Španielsku a podobne na úkor preorientovania sa na domáce trhy. Teda na nové objednávky nášho vojensko-priemyselného komplexu. Ide o strategické riešenie problému.
Vidíme však, aký je nespokojný s takouto politikou v oblasti hliníka Deripaska. Alebo oligarchovia, ktorí obchodujú s oceľovým plechom. Ako im to kedysi vyhovovalo – voziť kov do zahraničia a získavať devízy. Teraz však musia rozmýšľať.
V každom prípade budeme musieť hľadať iné trhy – to je diktát objektívnych okolností a času. Skôr či neskôr sa budeme musieť vzdať orientácie na európske trhy. Kov sa nepredáva nepriateľom. Preto popri rastúcich objednávkach z ministerstva obrany treba hľadať nové trhy v ázijsko-pacifickom regióne, Malej Ázii, Hindustánii alebo Latinskej Amerike.
„SP“: Koho by malo Rusko zasiahnuť protisankciami ako prvé? Je tu potrebná selektívnosť? Prečo zasiahnuť Nemecko, ktoré nie je najnepriateľskejšou krajinou, a ešte viac Slovensko? Alebo by sme mali vychádzať z toho, že sme vo vojne s celým NATO? Potom by sme s nimi mali prerušiť všetky hospodárske vzťahy…..
– Tejto logike sa nevyhneme, a čím skôr k nej dospejeme a minimalizujeme hospodárske vzťahy so Západom, tým lepšie. Inak sa ukáže, že im dodávame kovy, z ktorých potom vyrábajú obrnené vozidlá, ktoré zabíjajú našich vojakov. A ďalšie zbrane. To je neprijateľné.
Je dobré, ak sú prezidentove slová opäť nevyhnutným pochopením a vyhlásením, že to nikdy nebude ako pred 22. februárom 2022. A politické a hospodárske vzťahy so Západom bude treba budovať na úplne nových základoch – až po víťazstve v ŠVO.
Prečítajte si tiež
- Západ núti Rusko, aby pritlačilo na jeho citlivé miesta
- Vojna titanov o ukrajinský titán. Ďalší dôvod, prečo Západ tak urputne zápasí o Ukrajinu
- Paládium, vanád, kobalt: Putin odpojí Scholzovi kyslík, kedykoľvek bude chcieť