Bratislava 15. februára 2023 (HSP/Facebook/Pravda/Foto: Screenshot)
Zákonodarcovia v pléne Európskeho parlamentu odhlasovali návrh na zákaz predaja áut so spaľovacím motorom a to od roku 2035. Znamená to, že už nebude možné si zaobstarať žiadne nové benzínové či dieslové auto. V europarlamente sa k tejto téme postavil čelom poslanec Milan Uhrík (Republika), ktorý má k tomuto rozhodnutiu niekoľko dôležitých výhrad
„Elektromobilov sa dnes predáva len asi sto mesačne, to je v porovnaní so západnejšími krajinami extrémne málo. Nové rozhodnutie môže vyriešiť problém emisií v doprave a výrazne podporiť rozšírenie bezemisnej mobility,” hovorí Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).
Podľa Lucie Kovarovič Makayovej, hovorkyne Volkswagenu, európsky parlament vyslal jasný a očakávaný signál pre ochranu klímy, že prechod k elektromobilite je nezvratný. „Je to jediný ekologicky, technologicky a ekonomicky zmysluplný spôsob, ako čo najrýchlejšie nahradiť spaľovacie motory,” tlmočila stanovisko koncernu Volkswagen Group Makayová.
Ako uvádza denník Pravda, Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), ktorého členom je aj slovenský Zväz automobilového priemyslu (ZAP) tiež upozorňuje, že stanovené ciele sú už teraz mimoriadne náročné a dajú sa dosiahnuť len s masívnou podporou infraštruktúry nabíjania. „Vzhľadom na nestálosť a neistotu, s ktorou sa každodenne stretávame na celom svete, je akákoľvek dlhodobá regulácia presahujúca toto desaťročie v tomto ranom štádiu predčasná,“ tvrdí generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.
Iniciatívu kritizuje predseda finančného výboru Marián Viskupič (SaS), podľa ktorého ide o extrémne zlé rozhodnutie a zníženie slobody. „EÚ si takýmito rozhodnutiami strieľa do vlastnej nohy a mení sa na preregulované a málo slobodné spoločenstvo,” napísal na Facebooku.
Europoslanci o návrhu opäť diskutovali a tentokrát sa k slovu dostal aj Milan Uhrík (Republika). Ten technologický pokrok podporuje avšak, musí to prejsť prirodzeným vývojom, aby to bolo výhodné aj pre ľudí.
„Pán komisár, chcem sa spýtať či túto európsku smernicu na znižovanie emisií videl vôbec nejaký technik alebo ju píšu len mimovládny aktivisti a úradníci ? Pretože ten tlak na nezmyselné znižovanie emisií pod hranicu fyzikálne možných možností by odsúdil každý technicky vzdelaný človek,“ povedal počas svojho príhovoru v europarlamente.
Ďalej pripomenul, že Európska únia produkuje len 8 percent celosvetových emisií CO2, pričom z týchto 8 percent len 13 percent pochádza z automobilového priemyslu. „To znamená, že ak nezačne emisie znižovať celý svet, priatelia, tak Európa to jednoducho nezachráni,“ vysvetlil Uhrík.
Europoslanca zaujímalo či si ľudia vôbec budú môcť elektromobily dovoliť nakoľko elektriny je už teraz nedostatok a jej cena je do budúcnosti len veľkým otáznikom.
„Hovoríte, že treba znížiť závislosť od ropy. Dobre, ale vzniká nám tu závislosť od lítia, ktoré je potrebné na výrobu batérií pre elektromobily. A už teraz ázijské spoločnosti hovoria, že ak Európa chce lítium, tak nám ho nepredajú, ale namiesto toho nám predajú celé hotové elektromobily, čo by znamenalo zánik automobilového priemyslu v Európe,“ priblížil.
Uhrík prechod na elektromobilitu podporuje, ale musí byť podľa jeho slov prirodzený, premyslený a hlavne ekonomicky výhodný aj pre samotných ľudí.