Úder Bruselu na veľké autá. Podľahne mu Slovensko?

Úder Bruselu na veľké autá. Podľahne mu Slovensko?

Bratislava 5. februára 2020 (HSP/Sputnik/Foto:Pexels)

 

Server Pravda.sk sa venuje problému, ktorý sa spája s následkami politiky Európskej únie. Uvádza sa, že dostať sa na Slovensku k novému veľkému športovo-úžitkovému automobilu, takzvanému esúvečku s naftovým motorom, môže byť tento rok obrovský problém

Ilustračné foto

Ide o to, že v snahe zastaviť otepľovanie planéty hrozí Brusel astronomickými pokutami. Zasiahne to aj slovenských predajcov vozidiel.

Reklama

Treba poznamenať, že podľa prísnych ekologických noriem majú nové autá priemerne na jeden kilometer vypúšťať 95 gramov CO2. To je hlboko pod slovenský priemer, ktorý je na úrovni 133 gramov na kilometer.

Poviem to otvorene, nikto nechce platiť obrovské pokuty v desiatkach miliónov eur. Niektorí zákazníci preto môžu byť v budúcnosti nepríjemne prekvapení dlhými dodacími lehotami SUV vozidiel,” vyhlásil Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Reklama

Článok poznamenáva, že v krajnom prípade totiž môžu predajcovia úplne zastaviť predaj niektorých neekologických vozidiel. Alternatívou je tiež zvýšenie cien, ktoré však môže viesť k strate zákazníkov.

Pokiaľ ide o výšku pokuty, ju stanovila na úrovni 95 eur za každý nadlimitný gram CO2. Automobilová značka môže za každé jedno predané vozidlo platiť pokutu 950 eur, ak priemerná produkcia nebude robiť predpísaných 95 gramov, ale napríklad 105 gramov.

Podľa prepočtov AP Consulting hrozí 30 najväčším automobilovým značkám v roku 2021 astronomická pokuta 14,65 miliardy eur.

Tak vysoké sankcie pravdepodobne nakoniec nebudú uplatnené a zástupcom automobiliek sa v Bruseli podarí dohodnúť na nejakom prijateľnom kompromise, dodal Prepiak.

Autor článku varuje, že kvôli veľmi prísnym sankciám môžu totiž skrachovať niektoré automobilky. Napríklad, britský výrobca automobilov Jaguar Land Rover môže na pokutách do roku 2021 zaplatiť 93 miliónov eur, čo je suma predstavujúca 400 percent zisku výrobcu z roku 2018. Automobilka pritom nový závod pri meste Nitra a len na Slovensku sú na jej výrobe závislé tisícky pracovných miest.

Reklama

V súvislosti s týmto problémom denník Pravda oslovil početných slovenských predajcov automobilov. O hrozbe obmedzenia predaja sa nebála otvorene hovoriť jedine značka Hyundai.

V roku 2020 Hyundai s ohľadom na svoju súčasnú a pomerne širokú ponuku nízkoemisných modelov Ioniq a Kona neplánuje nijako obmedzovať predaj ostatných modelov, povedal Marek Kopča, PR manažér Hyundai.

Situácia sa však môže zmeniť v roku 2021.

Zvyšujúci sa tlak na plnenie prísnych emisných noriem v ďalších rokoch so sebou samozrejme prináša aj možnosť obmedzenia predaja niektorých vozidiel, respektíve motorizáciou produkujúcich vysoké emisie CO2, ale na druhej strane motivuje výrobcu vozidiel inovovať a zlepšovať ekologickú prívetivosť svojich áut tak, aby aj vozidlá so spaľovacími motormi mali chopnosť plniť emisné normy,dodal Kopča.

Ďalej upozorňuje na to, že splnenie prísnych emisných noriem bude na Slovensku komplikovanejšie ako v štátoch západnej Európy. Dôvodom je slabá sieť nabíjacích staníc pre elektromobily.

Reklama

Preto aj zákazníci, ktorí by chceli ekologickejší variant, často váhajú a zvažujú kúpu takéhoto vozidla. Je to primárne kvôli tomu, že príslušné orgány bohužiaľ nepristupujú aktívne na riešenie tejto situácie. Preto je nevyhnutné, aby sa začalo s budovaním siete nabíjacích staníc a CNG staníc a tým pádom sa uľahčí prístup k ekologickejším dopravným prostriedkom pre ľudí z rôznych kútov Slovenska,povedala Lenka Kalafut Lendacká, PR manažérka Škody Auto Slovensko.

Podľa analýzy AP Consulting prísne emisné normy Európskej únie nesplní ani jeden veľký výrobca automobilov.

Najvyššie pripravená Toyota bude produkovať na jeden kilometer 95,1 gramu CO2. Kórejské automobilky Hyundai a Kia priemerne vyprodukujú 101,1 gramu, Volkswagen 109,3 gramu a Jaguar Land Rover 135 gramov.

 

Prispôsobiť sa s pomocou elektromobilov

Slovenskí predajcovia automobilov napriek tomu veria, že zvládnu stále prísnejšie emisné normy.

Veríme, že náš cieľ zredukovať emisie na požadované hodnoty budeme schopní naplniť. Na Slovensku je súčasťou tohto prístupu aj začiatok predaja elektromobilov, ktorý sme úspešne spustili koncom minulého roka,podotkla Lendacká.

Vyhnúť sa ekologickým pokutám za predaj vozidiel na Slovensku majú v pláne aj kórejské automobilky Hyundai a Kia.

Elektrické vozidlá ako eSoul a Eniro s dojazdom vyše 450 km majú nulové emisie. Zároveň ponúkame aj modely s technológiou hybrid, plugin hybrid a mildhybrid. Čoskoro sa tiež obľúbená rodina Ceed rozšíri o plugin hybridné verzie, pôjde o karosárske verzie Xceed a Ceed Sportwagon. Taktiež ponúkame v našich modeloch nízkoemisný motor 1,0TGdi, ktorý poskytuje vyšší výkon, ale nízke emisie,priblížila Mária Spišiaková, marketingová špecialistka spoločnosti Kia Motors Sales.

 

Reklama

Normy ovplyvnil dopyt

Prísne emisné normy zaviedla Európska komisia v snahe dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050.

Pri snahe o zníženie emisií CO2 je tiež problém, že stále viac ľudí si obľúbilo neekologické SUV vozidlá, uviedol Prepiak. Práve rastúca popularita veľkých vozidiel stojí za rastúcimi hodnotami CO2 v Európe. Za posledné štyri roky priemerné emisie vypúšťané na jeden automobil vzrástli o 2,4 gramu a v roku 2018 dosiahli hodnotu 120,5 gramu na kilometer.

Nemožno zabúdať ani na to, že situácia v ekonomike priniesla na Slovensko nárast predaja automobilov.

Minulý rok dokonca padol rekord a oficiálne sa predalo 113 863 nových automobilov, uviedol Prepiak.

Reklama

Najviac na dračku išli práve SUV automobily, z ktorých sa predalo 37 610. Nasledovali vozidlá nižšej strednej triedy, pre ktoré sa rozhodlo 28 436 ľudí, na treťom mieste skončili malé automobily s počtom 18 862 predaných vozidiel.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:08

Francúzsko a Nemecko v piatok potvrdili plány na spoločný vývoj bojového tanku novej generácie. Ministri obrany Francúzska a Nemecka – Sébastien Lecornu a Boris Pistorius – počas slávnostnej ceremónie v Paríži podpísali memorandum o porozumení, ktoré spečatilo rozdelenie výroby pokročilého bojového tanku s označením Main Ground Combat System (MGCS) v pomere 50:50.

Včera 20:05

Americký prezident Joe Biden v piatok povedal, že je ochotný neskôr na jeseň debatovať so svojím pravdepodobným republikánskym oponentom Donaldom Trumpom. Ide o jeho doteraz najrozhodnejšie vyjadrenie na túto tému.

Včera 19:57

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v piatok vyhlásil, že od nového generálneho tajomníka Severoatlantickej aliancie (NATO) očakáva, že uprednostní riešenie obáv Turecka súvisiacich s terorizmom.

Včera 19:43

Včera 19:41

Americký minister obrany Lloyd Austin v piatok oznámil nový balík pomoci pre Ukrajinu vo výške šesť miliárd dolárov (5,6 miliardy eur).

Včera 19:37

Čína vyzýva na začatie medzinárodného vyšetrovania teroristického útoku na plynovod Nord Stream pod záštitou OSN.

Na zasadnutí Bezpečnostnej rady OSN to oznámil predstaviteľ krajiny pri OSN.

Včera 19:10

Podpora členstva v Európskej únii v Poľsku klesla na najnižšiu úroveň za vyše desaťročie. V piatok to ukázali výsledky prieskumu verejnej mienky. EÚ sa pritom pripravuje na voľby do Európskeho parlamentu.

Včera 18:53

V nefungujúcom hoteli v juhobrazílskom meste Porto Alegre vypukol v piatok požiar. Zahynulo najmenej desať ľudí a ďalší sú zranení, informovali úrady.

Včera 18:40

Ceny ropy sa v piatok popoludní mierne zvýšili. A aj za celý týždeň smerujú k zisku po dvoch týždňoch strát. Podporili ich vyhlásenia ministerky financií USA Janet Yellenovej, že tempo rastu americkej ekonomiky v 1. štvrťroku by mohlo byť revidované smerom nahor, a že inflácia sa zmierni. Obavy z ponuky podporili tiež ceny komodity, keďže napätie na Blízkom východe pokračuje.

Včera 18:33

Obrovské množstvo trosiek vrátane nevybuchnutej munície v palestínskom Pásme Gazy sa bude odstraňovať približne 14 rokov, uviedol v piatok predstaviteľ OSN.

Včera 18:30

Stretnutie tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome, plánovné na 9. mája, odložili. Povedal to v piatok turecký predstaviteľ pre agentúru AFP.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali