Zo skúmaných prípadov vyplynulo, že 91 percent usmrtených motocyklistov boli muži. Dve tretiny motocyklistov zomreli na mieste nehody, 54 percent nehôd tvorili zrážky s iným vozidlom, 28 percent zrážky so statickými objektmi, ako sú stromy, stĺpy či zvodidlá a 18 percent nehôd predstavoval pád motocyklistu. Až 91 usmrtených motocyklistov (29 percent) bolo v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu. “Najčastejšie poranenými vnútornými orgánmi boli mozog a pľúca,” uviedol Janík s tým, že najčastejšou príčinou smrti (137 prípadov) bola kraniotrauma, teda poranenie skeletu lebky a mozgu.
Ďalej informoval, že na európskych cestách ročne zahynie približne 6000 motocyklistov, na Slovensku asi 25 až 30. “Medzi základné rizikové faktory nehodovosti patria vek – spravidla ide o mladého motocyklistu, ďalej pohlavie – jednoznačne dominuje muž, ale aj jazda pod vplyvom alkoholu či nárazová rýchlosť,” uviedol Janík. Pri náraze tela motocyklistu rýchlosťou 10 – 12 km/h do pevného, nepohybujúceho sa objektu možno podľa neho očakávať vznik ľahkých zranení. Dvojnásobná rýchlosť je však už prahom smrteľných poranení. “Náraz pri rýchlosti 80 – 90 km/h spôsobuje motocyklistovi zranenia prakticky nezlučiteľné so životom,” konštatoval Janík.
mž