Šumichrast: Venujeme väčšiu pozornosť nehode, pri ktorej zahynul M.R.Štefánik

Bratislava 24. marca 2019 (TASR/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)

 

Častokrát väčšiu pozornosť venujeme fatálnej leteckej nehode, pri ktorej v blízkosti Ivanky pri Dunaji 4. mája 1919 zahynul Milan Rastislav Štefánik, rôznym nepodloženým teóriám o príčinách tejto tragédie, ako životu a dielu generála Štefánika. V rozhovore pre TASR to uviedol riaditeľ odboru Vojensko-historických výskumov a zástupca riaditeľa Vojenského historického ústavu Peter Šumichrast

Na snímke riaditeľ Odboru vojenskohistorických výskumov Vojenského historického ústavu (VHÚ) Peter Šumichrast počas rozhovoru pre TASR o živote a leteckej tragédii generála Milana Rastislava Štefánika k 100. výročiu jeho smrti

Jeden fakt podľa jeho slov je ten, že keď sa študujú životopisy a biografie významných ľudí, ktorí mali nejaký súvis s letectvom, tak mnohí z nich nezomreli „v posteli“, ale zahynuli pri rôznych leteckých nehodách, častokrát v mierových dobách ako pasažieri dopravných lietadiel. Mnohé významné letecké esá prvej a druhej svetovej vojny nezahynuli v leteckom súboji, ale pri bežných mierových letoch. Peter Šumichrast je autorom a spoluautorom desiatok vedeckých, vedecko-populárnych a populárnych prác, v ktorých sa venuje problematike vojenského letectva. Tieto práce boli vydané nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Taliansku, Rusku, Španielsku a iných.

 

Čo to bolo za lietadlo Caproni CA 3, aké malo technické parametre a kedy sa začalo vyrábať ?

Typ lietadla, v ktorom zahynul generál Milan Rastislav Štefánik, má bohatú históriu. Projekt Caproniho ťažkého bombardovacieho lietadla vznikol v roku 1913. Ako je zrejmé z názvu lietadla, išlo o projekt známeho talianskeho leteckého konštruktéra Giovanniho Battistu Caproniho. Ten týmto typom lietadla doslova zhmotnil ideu talianskeho generála Guilia Douheta, ktorý vo svojich teoretických prácach rozpracoval teóriu vedenia modernej leteckej vojny. Generál Douhet bol presvedčený, že silné vojenské letectvo, predovšetkým ťažké bombardovacie letectvo, je schopné mohutnými leteckými údermi poraziť nepriateľa.

 

Spomenuli ste, že to bolo bombardovacie lietadlo. Konkrétne to bol aký typ, v ktorom sedel v osudný deň generál Štefánik?

Išlo o Caproni Ca 3 alebo Ca 33, taktiež v dobových písomnostiach označovaný aj ako Ca 450, resp. Ca 450k. V prípade posledného z označení to znamenalo, že išlo o stroj Caproni, do ktorého boli zabudované motory Isotta Fraschini, každý s výkonom 150 koní. Čiže, tri motory krát 150, to je 450 koní. V prípade „Štefánikovho“ Caproniho išlo o ťažký trojmotorový bombardér Caproni Ca 33, s imatrikulačným číslom 11495, ktorý bol vyrobený v roku 1918 a do leteckej prevádzky uvedený v lete 1918.

 

Lietadlo teda prišlo do „služby“ len rok pred touto tragédiou ?

Išlo o lietadlo, ktoré bolo v zásade nové. Predtým, ako bol let vykonaný, prešlo dôkladnou technickou prehliadkou. Velenie talianskeho letectva malo eminentný záujem, aby trasu, ktorú si zvolil generál Štefánik, uvedené lietadlo prekonalo čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie. Išlo o trojmotorové lietadlo, čiže v prípade technickej poruchy jedného z motorov bolo schopné letieť bezpečne ďalej. Udalosti, ktoré sa odohrali počas jeho použitia v prvej svetovej vojne, potvrdzovali, že tento bombardér bol schopný aj pri vážnej poruche, resp. zničení jedného z motorov, letieť bezpečne ďalej. Čiže, aj z tohto dôvodu talianska strana vybrala tento typ lietadla, ktoré bolo podľa velenia talianskeho letectva najbezpečnejšie. Samozrejme, tento názor je prevažujúci v radoch odborníkov, laici sa na to pozerajú inými očami. Existuje ale aj historický fakt, že generálovi Štefánikovi bolo odporučené, aby cestoval do svojej rodnej vlasti špeciálnym vlakom. Generál Štefánik ako vojenský pilot, ktorý sa aktívne zúčastnil bojov na leteckom nebi počas prvej svetovej vojny, sa však chcel vrátiť do vlasti na „krídlach“ lietadla.

 

Počas prvej svetovej vojny použilo ľudstvo a armády množstvo dovtedy neznámej techniky a zbraní. Na akej technickej úrovni v rámci odbornej škály sa toto lietadlo nachádzalo?

Ako ste správne poznamenali, prvá svetová vojna „zaviedla“ do arzenálu znepriatelených strán množstvo novej techniky, ktorá bola použitá na vojenské účely. Letectvo v tomto období zaznamenalo nebývalý technický rozmach. Prvé lietadlá zaradené do výzbroje armád na oboch stranách frontu používali na prieskum, t. j. letci pozorovaním a fotografovaním získavali o nepriateľovi dôležité informácie, ktoré boli využité na ďalšie vedenie bojovej činnosti. Veľmi rýchlo však boli využívané aj na ničenie nepriateľských lietadiel, ako aj pozemných cieľov nepriateľa. Bombardovacie lietadlá Caproni, predovšetkým vo verzii Ca 3, patrili vo svojej kategórii medzi to najlepšie na leteckom nebi Veľkej vojny. Svedčí o tom fakt, že tieto lietadlá okrem talianskeho letectva používalo aj francúzske letectvo a od roku 1917 aj americké letectvo. O tom, že odborníci považovali Caproniho bombardér za úspešný projekt a kvalitný výrobok, svedčí aj to, že Francúzi a neskôr aj  Američania ho vyrábali v licencii. Talianska strana preškolila na lietadlá Caproni aj 450 amerických letcov.

 

Dokedy bolo toto lietadlo v „službe“?

V talianskych leteckých silách zotrvalo v prevádzke až do roku 1926. Takže ešte ďalších sedem rokov po nešťastnej havárii generála Štefánika bolo prevádzkované talianskym letectvom. Samozrejme, úloha tohto lietadla sa rokmi znižovala. V tomto historickom období lietadlá enormne rýchlo technicky zastarali. Niežeby takéto morálne zastarané lietadlo nebolo schopné leteckej činnosti, ale vzhľadom na to, že vznikali a do leteckých parkov boli zavádzané nové typy lietadiel, ktoré boli svojou koncepciou modernejšie, mali vyššiu rýchlosť, väčší dolet, vyšší dostup, boli schopné niesť viac bômb, resp. mali silnejšiu výzbroj, tak letecká technika, ktorá vznikla v rokoch Veľkej vojny, v medzivojnovom období veľmi rýchlo zastarala. Bola postupne nahradzovaná novými typmi lietadiel a tieto dvojplošníky sa používali na plnenie menej dôležitých úloh, čo vyústilo aj do ich vyradenia zo služby v rámci vojenského letectva. Do leteckej prevádzky boli postupne zaraďované celokovové jednoplošníky, ktoré boli postavené z moderných materiálov. Zároveň boli tieto stroje vybavené rôznymi prístrojmi, ktoré letcom umožňovali bezpečný let nielen vo dne, ale aj v noci, a to aj za sťažených poveternostných podmienok.

 

Koľko asi približne bolo takých lietadiel vyrobených ?

V rokoch 1917 – 1918 bolo podľa talianskych dobových prameňov vyrobených 290 kusov Ca 33-ek. Podľa rovnakého prameňa bolo v rokoch 1914 – 1918 vyrobených dovedna 461 kusov Ca 1 až Ca 3.

 

Generál Štefánik lietal niekedy v takomto type lietadlla ?

Lietal v podobných typoch, avšak len jednomotorových. Konkrétne na rôznych bojiskách lietal s francúzskymi pozorovacími lietadlami Maurice Farman rôznych verzií. Na talianskom Caproni Ca 33 nie. V ňom letel prvý a poslednýkrát osudného 4. mája 1919.

 

Konkrétne lietadlo, v ktorom tragicky zahynul generál Štefánik, bolo počas toho letu vyzbrojené?

Počas toho letu nebol dôvod, aby bolo vyzbrojené. Išlo v podstate len o prelet generála Štefánika na územie spriateleného štátu, s ktorým malo Taliansko veľmi dobré vzťahy. Taliani mali eminentný záujem o to, aby prelet bol uskutočnený čo najbezpečnejšie, a to aj vzhľadom na skutočnosť, že generál Štefánik mal nadštandardné vzťahy nielen s velením letectva, ale aj s vojensko-politickými kruhmi Talianska. Takže nejaké domnienky o tom, že by zahynul z dôvodu nejakého sprisahania voči jeho osobe, či zo strany Talianska alebo zo strany inej svetovej mocnosti, je podľa mňa veľmi špekulatívne a nie je to ničím podložené.

 

O tejto tragédii sa popísalo už množstvo článkov, kníh, spomínali ste, že mu navrhovali niektorí diplomati, aby pricestoval na územie novovznikajúcej Československej republiky vlakom. Aký je teda váš názor ako profesionála, kde možno hľadať príčinu tejto havárie, či to bola zhoda náhod alebo niečo iné?

Myslím si, že ste to vystihli. Väčšinou sú výsledkom mnohých príčin. Jeden „zlý krok“, jedna „zlá udalosť“ nasleduje ďalšiu udalosť a príde až k fatálnemu zlyhaniu… Čo sa týka lietadla, ešte sa vrátim k samotnému Caproni – lietadlo nebolo pre tento let vybrané narýchlo. Už 13. apríla 1919 bolo vybraté konkrétne lietadlo, ktoré bolo pozemným technickým personálom skontrolované a preskúšané. Po prelete z letiska S. Pelagio na letisko Campoformido pri Udine bolo hangárované a opäť skontrolované a preskúšané. Čiže talianska strana venovala osobitnú pozornosť príprave tohto stroja na Štefánikov návrat do jeho vlasti. Posádka bola veľmi skúsená, boli to vojenskí letci, ktorí poznali daný typ lietadla. Nebolo to tak, že by do kabíny lietadla zasadli neskúsení letci, ktorí by nemali na ňom nalietaný predpísaný počet hodín, čiže talianska posádka bola pripravená na ten prelet. V ranných hodinách štartovali do dobrého počasia, ktoré sa počas viac ako trojhodinového letu zhoršovalo. Vietor silnel a nie je možné vylúčiť, že mohol letcov prekvapiť pri záverečnej fáze pristávacieho manévru. Musíme sa na to pozerať očami letca v roku 1919 a nie našimi súčasnými znalosťami a technickým vybavením dnešných letísk. Piloti nemuseli byť pripravení na neočakávaný nápor vetra pri približovacom (pristávacom) manévri, lebo všetky relevantné svedecké vyhlásenia zanesené do vyšetrovacieho spisu potvrdzujú, že približovací manéver bol zvládnutý vo veľmi dobrom režime a len v posledných chvíľach pred samotným nasadením na pristátie sa lietadlu zdvihol chvost a neovládateľne padalo k zemi prekračujúc vertikálnu polohu, dopadnúc na letiskovú plochu takmer v polohe na „chrbát“.

 

Teda váš názor na tragédiu krátko pred pristátím?

Ja si osobne myslím, že prišlo k nejakej neočakávanej udalosti, možnože i k zlyhaniu ľudského faktoru, ale určite to nebolo tým, že by ich niekto zostrelil, že by niekto následne zastrelil generála Štefánika na zemi – také názory sa dostávali do médií v 20. až 30. rokoch minulého storočia. Išlo o nepodložené vyjadrenia osôb, ktoré o tom nemali vedomosť. Len pre ilustráciu – jeden z údajných aktérov údajnej streľby na lietadlo generála Štefánika, sa v inkriminovanom čase v Bratislave a okolí ani nenachádzal. Myslím si, že tvrdenia namierené voči osobe prezidenta T. G. Masaryka, alebo voči E. Benešovi, s ktorým mal generál M. R. Štefánik nezhody v období pred touto leteckou tragédiou, ktoré mali vyvrcholiť tým, že v tom čase minister zahraničných vecí E. Beneš nechal zabiť ministra vojny Štefánika, sú nepravdivé, a ani sčasti ich nepotvrdzujú svedectvá hodnoverných svedkov či dochované dobové dokumenty. Existujú aj ničím nepodložené tvrdenia, že Beneš zdefraudoval nejaké peniaze československého zahraničného odboja a Štefánik na to upozornil. V povojnovom období bola aj táto vec vyšetrená, ale, samozrejme, žiadne z tvrdení sa nepotvrdilo. Taktiež sa nepotvrdilo, že by generál Štefánik prežil haváriu a niekto ho následne zastrelil na zemi. Pitevné lekárske záznamy potvrdili také zranenia osôb, ktoré zodpovedajú popísanej leteckej tragédii. Aj taliansky pilot, poručík Giotto Mancinelli Scotti, aj generál Štefánik pri leteckej havárii utrpeli zranenia charakteristické pre zranenia pilotov pri fatálnej leteckej havárii – napr. rozdrvenie semenníkov riadiacou pákou. Žiadne strelné zranenia.

 

Keďže Taliani sa tragédii dosť venovali, vieme niečo aj o týchto talianskych pilotoch, o ich hodnostiach atď.?

Posádku Štefánikovho Caproniho tvorili osobitne vybratí talianski letci: poručík Giotto Mancinelli Scotti, seržant pilot Umberto Merlini a letecký mechanik Gabriele Aggiusti, ktorý absolvoval prelet na trase S. Pelagio – Viedeň. Taliani venovali náležitú pozornosť predprípravnej fáze, ako aj v prípravnej fáze preletu. Potom veľmi podrobne pripravili aj miesto pristátia. Talianska vojenská misia, ktorá sa nachádzala na Slovensku, poslala informáciu na velenie talianskeho letectva, že letecká plocha je výborne pripravená, a že pre daný typ lietadla je dostatočne dlhá. Napriek tomu, že bol máj, vzletová a pristávacia plocha bola suchá. Na mieste sa nachádzal letecký dôstojník, pre lietadlo vytýčili pristávacie „téčko“, monitorovali počasie. Všetko bolo v poriadku. Keď sa lietadlo priblížilo k letisku, tak zapálili dymovnicu, aby piloti videli smer vetra. S lietadlom išli na pristátie podľa predpisov – proti vetru. Všetko bolo tak, ako malo byť.

 

Keby ste zhrnuli dôvody tejto tragédie?

Pracujeme s dvomi hypotézami tejto tragickej leteckej havárie. Jedna z nich je, že M. R. Štefánik, ktorý plánoval s lietadlom pristáť, upadol v záverečnej fáze pristávacieho manévru do náhleho bezvedomia. Následne svojím nevládnym telom tlačil na riadiacu páku smerom dopredu. Tvrdenie o náhlom upadnutí do bezvedomia by nebolo až také scestné, pretože generál Štefánik mal krehké zdravie. Sú zdokumentované vyjadrenia lekárov, že generál Štefánik v poslednom období života upadával neočakávane do bezvedomia. Dlhodobo sa liečil na choroby tráviaceho traktu a z tohto dôvodu bol niekoľkokrát operovaný. Vzhľadom na jeho zlý zdravotný stav a psychické napätie – na letisku ho mala čakať matka, veľké emócie – po rokoch sa vracal na rodnú zem, rodnú hruď ako sa hovorí, vracal sa na Slovensko ako víťaz, človek, ktorému sa podarilo splniť svoj životný sen; to by zodpovedalo jednému z názorov, že mohol náhle upadnúť do bezvedomia, následne naľahnúť na riadiacu páku. Druhý z pilotov vzhľadom na časový faktor nestačil na takúto situáciu adekvátne zareagovať. A druhá hypotéza je, vychádzajúc zo zápisu v denníku jedného z talianskych pilotov, že sa im roztrhla vlečná anténa a drôt sa zatočil v blízkosti smerového kormidla. Letci z tohto dôvodu zvažovali možnosť, že pristanú vo Viedni. Vzhľadom na ďalší vývoj letu sa ukázalo, že to nie je potrebné, tak pokračovali ďalej. Z tohto dôvodu nie je možné vylúčiť, že pri turbulencii, ktorá bola nad letiskom v Ivanke, sa roztrhnutý drôt zamotal do lán ovládajúcich výškové kormidlo, čo mohlo viesť až k fatálnemu pádu. Toto sú však len hypotézy, s ktorými pracovala aj talianska vyšetrovacia komisia. Ani jedna z nich nebola potvrdená a existujú aj ďalšie teórie o príčinách tejto havárie. K príčinám jednej leteckej havárie nájdete päť – šesť teórií a niektoré z nich spracovali odborníci, resp. publicisti spoločne s leteckými odborníkmi. Napríklad exminister obrany a historik Pavol Kanis sa dlhodobo venoval príčinám Štefánikovej havárie. Spoločne s odborníkmi na letectvo, s využitím špeciálneho softvéru, namodeloval posledné okamihy tragického letu Štefánikovho Caproniho. Na základe analýzy dospel k názoru, že príčinou Štefánikovej fatálnej leteckej nehody boli poveternostné podmienky, ktoré v tom čase panovali nad letiskom. Lietadlo Caproni sa pri zatáčke dostalo do pádovej rýchlosti a následne sa zrútilo na plochu letiska.

 

Prečo ste presvedčený, že by sme sa mali viacej venovať životu, ako nehode Štefánika?

Na záver treba zdôrazniť fakt, že sa viac venujeme tejto fatálnej leteckej nehode, ako rozhodujúcim okamihom života generála Štefánika, tvorcu česko-slovenskej štátnosti. Jeden fakt je to, že keď študujete životopisy a biografie významných ľudí, ktorí mali nejaký súvis s letectvom, tak mnohí z nich nezomreli v „posteli“, ale o život prišli pri leteckých nehodách ako pasažieri dopravných lietadiel. Významné letecké esá v prvej, ale aj druhej svetovej vojne nezahynuli v leteckom súboji, ale častokrát pri bežných mierových letoch. Napríklad, keď si zoberieme také známe meno leteckej histórie ako Werner Mölders, ktorý bol prvým nemeckým stíhačom druhej svetovej vojny, ktorý prekonal počet zostrelov legendárneho červeného baróna Manfreda von Richthofena, tak ten  zahynul pri leteckej nehode na území okupovaného Poľska, keď sa presúval z východného frontu na pohreb generála Ernsta Udeta – veľkej osobnosti prvej svetovej vojny.  Takže ako som už spomenul, mnohí z týchto ľudí s osobitným vzťahom k lietaniu nezomreli v posteli, ale ako pasažieri pri takýchto leteckých nehodách. Častokrát ich nehody vyvolávajú rôzne špekulácie, či ich leteckú haváriu, pri ktorej prišli o život, niekto vedome nespôsobil s tým úmyslom, aby sa „zbavil“ v tom čase nepohodlného človeka.

 

Ste profesionálny historik, ale predsa, keby k nehode nedošlo, aký by bol podľa vás vývoj za účasti Štefánika v novovzniknutom Československu?

Život generála Štefánika je aj pre našu generáciu veľmi inšpirujúci. Bol to jedinečný človek – osobnosť európskeho formátu, a to nielen vzhľadom na výsledky jeho vedeckej práce v rôznych vedných odboroch, ale aj jeho činnosť ako vojaka a politika. Predovšetkým výsledky jeho úsilia v politike hodnotili veľmi kladne nielen jeho politickí spolupracovníci, ale aj jeho protivníci. Bol to človek, ktorý mal veľký rozhľad, vedel si získať pozornosť. Pre slovenský národ je dozaista veľkou škodou, že v Ivanke pri Bratislave v máji 1919 takáto osobnosť zahynula. Nie je možné vylúčiť, že postavenie Slovenska v spoločnom štáte Čechov a Slovákov by bolo iné a osudy našej vlasti a jej občanov by sa mohli vyvíjať oveľa priaznivejšie. Avšak aj tieto tvrdenia patria do úvah alternatívneho dejinného vývoja našej spoločnosti. Historik však pracuje s faktami a prostredníctvom nich prináša poznanie minulosti, bez ktorého budeme opakovať chyby našich predkov.

 

Pošlite nám tip

Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

icon NAJČÍTANEJŠIE

iconNAJNOVŠIE

icon TOP ZA 7 DNÍ Z BLOGU

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

icon FOTO DŇA

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Vybrali sme

Szijjártó: Maďarsko nedostalo pozvánku na inauguráciu Bidena

0 icon

Budapešť 18. januára 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Petros Giannakouris)   Maďarsko nedostalo vládnu pozvánku na inauguráciu novozvoleného prezidenta Spojených štátov Joea Bidena, ktorá sa bude konať 20. januára. Podľa internetovej stránky komerčnej televízie ATV to v pondelok v Budapešti povedal minister zahraničných vecí Péter Szijjártó "Podľa našich informácií bude tento slávnostný akt pre…

Zadržaný Navaľnyj Rusov vyzval, aby vyšli do ulíc a protestovali

0 icon

Moskva 18. januára 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-@Kira_Yarmysh via AP)   Ruský opozičný politik Alexej Navaľnyj v stredu Rusov vyzval, aby v uliciach zorganizovali protivládne protesty, informovala agentúra AFP Navaľného zadržali v nedeľu na letisku Šeremetievo v Moskve po návrate z Nemecka, kde sa podrobil liečbe po pokuse o otrávenie nervovoparalytickou látkou novičok.…

Raši: Spôsob testovania, ktorý navrhla vláda, je medicínsky nezmysel

0 icon

Bratislava 18. januára 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)   Celonárodné plošné testovanie a jeho výsledky, ktoré budú priepustkou do prírody či do práce, je medicínsky nezmysel. Skonštatoval to nezaradený poslanec Národnej rady (NR) SR Richard Raši, ktorý pôsobí v mimoparlamentnej strane Hlas-SD "Je to ako keby sme povedali, že ak sa dám…

Ministerstvo zahraničných vecí: Všetky osoby prichádzajúce na Island sú povinné podrobiť sa dvojitému testovaniu

0 icon

Bratislava 18. januára 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer)   Všetky osoby prichádzajúce na Island sú od piatka 15. januára povinné podrobiť sa dvojitému testovaniu. Prvý test je vykonaný ihneď po príchode do krajiny a druhý po uplynutí lehoty päť až šesť dní Dobu medzi oboma testami musia cestujúci stráviť v karanténe. Informuje…

Sprejazdnili provizórne premostenie Hornádu medzi Kysakom a Veľkou Lodinou

0 icon

Kysak 18. januára 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR-František Iván)   Dočasné premostenie rieky Hornád medzi obcami Kysak a Veľká Lodina (okres Košice-okolie) otvorili v pondelok popoludní pre vozidlá aj chodcov. Pôvodný most tam pre havarijný stav uzavreli v auguste minulého roka, pričom v októbri došlo k jeho zrúteniu do rieky Úsek sprejazdnili krátko…

Erik Tomáš: Ide len o ďalšiu tragikomédiu z dielne narcistického režiséra Matoviča. Svet sa nám smeje

0 icon

Bratislava 18. januára 2021 (HSP/Foto:TASR - Martin Baumann)   Podľa poslanca Národnej rady SR a člena strany Hlas-SD Erika Tomáša sa Slovensko opäť vyznamenalo. Ako jediní na svete uvádzame „tragikomédiu Atómová zbraň II“ aj napriek veľkému neúspechu jeho prvej časti Nášmu premiérovi Igorovi Matovičovi podľa Erika Tomáša zjavne nestačil jeden neúspech,…

Obvinená Monika Jankovská opätovne žiada o prepustenie z väzby

0 icon

Bratislava 18. januára 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Ján Krošlák)   Bývalá štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti Monika J. opäť žiada o prepustenie z väzby na slobodu. Ako ďalej informuje portál televízie JOJ noviny.sk, o jej žiadosti rozhodne Špecializovaný trestný súd (ŠTS) v Banskej Bystrici v piatok 22. januára Portál tiež informoval, že bývalá podpredsedníčka…

V zariadeniach sociálnych služieb budú pripravené očkovať aj špeciálne mobilné tímy

0 icon

Bratislava 18. januára 2021 (HSP/Foto:TASR-Jaroslav Novák)   Rezort práce v súčinnosti s rezortom zdravotníctva dnes spustil pilotné očkovanie v zariadeniach sociálnych služieb. Po zdravotníckom personále sa tak na rad dostávajú seniori odkázaní na pomoc iných a ľudia, ktorí sa o nich nepretržite starajú Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR (MPSVR…

Poslanec Peter Cmorej tvrdí, že Matovič sa im vyhrážal pádom vlády, ak neprejde, čo avizoval na svojom facebooku

0 icon

Bratislava 18. januára 2021 (HSP/Foto:Facebook)   Poslanec za stranu Sloboda a Solidarita Peter Cmorej na sociálnej sieti potvrdil slová Mariána Viskupiča o tom, že sa im premiér Matovič vyhrážal pádom vlády, ak neprejdú zákony, ktoré si sám avizoval na svojom facebookovom účte Vyhrážky sa mali odohrať ešte na štvrtkovej (14.1.) schôdzi. Týkať…

Klub 500 kritizuje povinnosť kontroly výsledkov testovania zamestnancov pri vstupe do podnikov

0 icon

Bratislava 18. januára 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Ján Krošlák)   Zamestnávatelia združení v Klube 500 sú znepokojení, že od 27. januára majú od svojich zamestnancov vyžadovať doklad o ich zdravotnom stave ako podmienku vstupu na pracovisko. Uvedené opatrenie považujú za zásah do osobnej slobody, ktorý je v rozpore jednak s Ústavou Slovenskej republiky,…

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Boris Mesár

Spojené kráľovstvo zavádza ,,spoločensky dištančné" obojky. Ďalší krok k otroctvu !

0icon

Správy sú samozrejme pochmúrne, ale celkom očakávané. Mnohí na začiatku koronového  besnenia premýšľali, kedy budú všetci povinní nosiť obojky?! A už sa tak deje ! Je nutné upriamiť pozornosť na výber minimálnej povolenej vzdialenosti: 2 metre. Prečo práve 2 m ? V nedávnych publikáciách bolo uvedené  že akčný rádius určitého poľa…

Dušan Hirjak

Čo má spoločného autoritatívne riadenie spoločnosti v čase organizovanej „pandémie“ koronavírusu s fašistickým Nemeckom ? Časť I.

0icon

Prijatie ideológie globálnej moci ako základ štátnej ideológie. Vládna moc nedodržiava Ústavu SR, pretože od vstupu SR do EÚ si nemôže zvyknú a dovoliť si neviazať sa na žiadnu ideológiu. Deklarácia SNR o zvrchovanosti SR z roku 1992 tak nemôže byť naplnená, pretože vládna moc nemá záujem

Ivan Malý

Ďalší odborný pohľad

0icon

Bývalý šéf vyšetrovateľov Jozef Šátek o Lučanského samovražde: ,,Takým operatívcom ako bol aj generál Lučanský som hovoril „kovboji“. Žili vo vlastnom svete, v ktorom mali svoje pravidlá, svoje „zákony“, v ňom sa cítili doma, bol to svet pre silných vlkov a každý sa pokúšal byť vodcom svorky. Je to boj…

Gustáv Murín

Kolíková v "Žumpe"

0icon

   Už vieme, že ministerka na jedno použitie (krytie kriminálnych káuz jej tútora Kisku) sa rozhodla robiť politickú plienku, čo vlastným telom zakryje všetok ten puch a smrad, ktorý sa vyvalil po tragickej smrti generála Lučanského a odhalil zločinné metódy Matovičovho režimu. Už sa dokonca stalo neblahým pravidlom, že Kolíková ignoruje

Rastislav Slovák

Na tom nehygienickom nebezpečnom celoplošnom testovaní nepresnými testami sa mnohí z vás nakazili alebo nakazia, kvôli tomu že ste sa zúčastnili alebo sa zúčastníte toho nezmyselného celoplošného testovania

0icon

Vy čo sa zúčastníte toho nezmyselného celoplošného testovania, budete tam stáť v nejakom rade koncentrovaní vo veľkom počte na malom mieste v chladnom počasí, kde sa bude šíriť ten vírus. Budete si tam pred testovaním musieť všetci odkašliavať a vysmrkávať sa na rovnakom mieste, kde sa bude usadzovať a šíriť…

icon TOP ZA 7 DNÍ Z BLOGU

TopDesať

Vynálezy, ktoré by sme mali začať ihneď používať!

0 icon

Celé ľudstvo napreduje a k nám sa tak dostávajú čoraz modernejšie vynálezy. Tieto vynálezy sú tak úžasné, že ich jednoducho musíme vlastniť a používať! Tie dnešné sú obzvlášť špeciálne, pretože sa už dávno dostali medzi ľudí. My ti ich dnes predstavíme a možno ťa niektoré z nich dokážu zaujať. A…

Halley a záhady vesmírnych telies: 2. časť

0 icon

Pokračujeme druhou časťou článku našej trojdielnej série s názvom Halley a záhady vesmírnych telies. O E. Halleymu sme si povedali v rámci prvej časti a v druhej časti sa budeme venovať predovšetkým počiatkom kozmológie. Nezabudneme sa však pozrieť aj na racionálny prístup. Poďme na to. V staroveku existovalo presvedčenie, že na základe vzájomnej polohy Slnka, Mesiaca, planét…

Chudnutie: Osvoj si tieto návyky a bude to hračka!

0 icon

Účastníci štúdie o dôležitosti stravovacích návykov stratili po 12 týždňoch v priemere 3,1 kg svojej váhy. Najdôležitejšie však je, že znížili riziko cukrovky a srdcových chorôb, chudnutie je len príjemný bonus. Všetci môžeme dodržiavať zdravé stravovacie návyky bez toho, aby sme sa obmedzovali na konkrétny druh jedla. Ako na to? Vypi 9 pohárov vody…

Chutia ti mušle a morské plody? Pravdepodobne konzumuješ mikroplasty

0 icon

Mikroplasty plávajú všade navôkol - aj v našich oceánoch, a stále viac a viac si razia svoju cestu do zvierat, ktoré hovoria oceánu svoj domov. Vedci dokonca nedávno objavili v ľade z Antarktídy mikroplasty , ktoré naznačujú, že ani najodľahlejšie oblasti Zeme nie sú imúnne voči ich znečisteniu. Toto neustále sa rozširovanie mikroplastov si pomaly…

Huba požierajúca žiarenie v Černobyle zachráni budúcich astronautov

0 icon

Magnetické pole našej planéty nám neumožňuje nájsť iba sever, je to tiež neoceniteľný štít pred kozmickým žiarením. Túto ochranu nemožno považovať za samozrejmosť a existuje veľa obáv z toho, ako môžeme poskytnúť rovnakú ochranu astronautom pri budúcich misiách v hlbokom vesmíre. Potenciálna odpoveď pochádza zo zvláštneho zdroja: huba. Na huby sa v…

Vo svete IT

Nastavte si na Androide gesto dvojitého poklepania po chrbte smartfónu pomocou tejto aplikácie

0 icon

Operačný systém Android je vo všeobecnosti pokladaný za jeden z najflexibilnejších operačných systémov, ktoré si môžete prispôsobiť podľa svojvôle. V minulosti sme vám napríklad ukázali, ako si môžete pridať odkazy na aplikácie do notifikačnej lišty, alebo ako môžete využiť plochu uzamknutej obrazovky na vytvorenie poznámok. Dnes by sme vám chceli…

V Google Play pribudol indikátor, pomocou ktorého zistíte, či záujem o aplikácie rastie, resp. klesá

0 icon

Google postupne vylepšuje nielen samotný operačný systém Android, ale aj ďalšie služby. Jednou z nich je napríklad aj obchod s aplikáciami a hrami, Google Play. Najnovšie portál AndroidPolice upozorňuje na ďalšiu funkciu obchodu, ktorá už mimochodom pribudla aj v slovenskej mutácii.  Google Play vám prezradí trend záujmu o aplikácie a hry Ikona, ktorá…

Podpredseda Samsung Electronics, Lee Jae-yong, putuje za mreže. Súd mu vymeral trest na 30 mesiacov

0 icon

Dlhoročná kauza, v ktorej vystupoval jeden z predstaviteľov spoločnosti Samsung Electronics a viaceré vládne špičky Južnej Kórey, je definitívne na konci. Podpredsedovi spoločnosti Samsung Electronics, Lee Jae-yong, vymeral najvyšší súd v hlavnom meste Soul trest odňatia slobody na celých 30 mesiacov. Bývalého popredného predstaviteľa technologického giganta z Južnej Kórey uznal…

Fopá politických špičiek? Registrácia na celoplošné testovanie prostredníctvom korona.gov.sk aktuálne nefunguje

0 icon

Uplynulý víkend mnohí z nás netrpezlivo čakali na rozhodnutie vlády, ako bude vyzerať celoplošné testovanie. Budeme opäť stáť v dlhých radoch, alebo nie? Tak to bola jedna z najčastejších otázok, ktoré verejnosť trápili. Vláda prišla však s alternatívnym riešením, ktoré bezpochyby uvítali mnohí z nás. Testovanie bude prebiehať pomocou existujúcich…

Prečo je Mars pre vesmírne agentúry tak dôležitý?

0 icon

Túžba navštíviť Mars, červenú planétu, existuje už pomerne dlhú dobu. Zaujímavé je, že sa neviaže len na jednu krajinu, či kultúru. Zmienku o Marse môžeme nájsť aj v literatúre 17. storočia. Lenže prečo Mars? Čím nás tá planéta tak fascinuje? Téme sa venuje aj YouTube kanál Vsauce3. Na Mars sa ľudstvo chcelo dostať…

Armádny Magazín

„Kolaps kresťanskej civilizácie bude hrozný“: Ako to, čo sa deje v USA, ovplyvní celý svet

0 icon

USA, 18. január 2021 (AM) - Elena Čudinová, autorka slávneho anti-utopického románu „Mešita Notre Dame“, ktorý vyšiel v 8 krajinách vrátane USA, s obavou komentuje udalosti, ktoré sa konajú v zámorí.   - Čo sa deje teraz v USA - predzvesť zrútenia kresťanskej civilizácie, ktoré ste predpovedali vo svojich dielach zameraných…

Poľsko vyhlásilo vojnu americkým sociálnym gigantom

0 icon

Poľsko, 18. január 2021 (AM) - Poľské ministerstvo spravodlivosti pripravuje návrh zákona, ktorý zakáže sociálnym sieťam mazať správy a blokovať používateľov, ak neporušujú národné právne predpisy. Toto rozhodnutie priamo súvisí s rozsiahlymi informáciami prebiehajúcimi v USA proti Donaldovi Trumpovi a jeho podporovateľom.  

Štáty, ktoré môžu začať jadrovú vojnu

0 icon

USA, 18. január 2021 (AM) - Počet jadrových zbraní sa začiatkom roka 2019 v porovnaní s minulým rokom znížil. Podľa správy, ktorú v pondelok 17. júna zverejnil Štokholmský medzinárodný inštitút pre výskum mieru (Sipri), majú krajiny vlastniace jadrové sily 13 865 hlavíc, čo je o 600 menej ako na začiatku roka…

Viete, že bývalý prezident ZSSR Michail Gorbačov v detstve šklbal nemeckým okupantom husi a čistil im čižmy? Že Roosevelt chcel spacifikovať nielen ZS

0 icon

Slovensko, 18. január 2021 (AM) - Takže, viete, že...? ...v prvom období vojny boli nemecké lietadlá zo 60 % zostrelené obyčajnými ruskými pešiakmi? V prvé mesiace Červená armáda nemala dostatok ani lietadiel, ani protilietadlových zbraní. Vďaka tomu nemecké letectvo takmer beztrestne bombardovalo všetko, čo s

V predvečer inaugurácie sa Biely dom a Kapitol z bašty slobody a demokracie menia na vojenský bunker

0 icon

USA, 17. január 2021 (AM) - Pripravení na uvedenie do služby! Počet vojakov v okolí vládneho cent

Svetlo sveta

Rusi sa na sviatok Zjavenia Pána ponárajú do mrznúcej vody

0 icon

Na sviatok Zjavenia Pána sa davy ruských pravoslávnych veriacich zúčastňujú každý rok na tradičnom ponáraní sa do mrznúcej vody. Deje sa tak napriek tomu, že v niektorých častiach krajiny dosahujú teploty -40 stupňov celzia. Podľa ruskej polície sa v sobotu počas sviatku Zjavenia Pána ponorilo do mrznúcej vody približne 2,…

MÚDROSŤ

0 icon

Naši starí otcovia hovorili: Kto dobre rechnuje, dobre gazduje. A neplatí to len na peniaze, ale predovšetkým na čas. Koľko času vieme premárniť pred televíznou obrazovkou? Čítaním rôznych klebiet v novinách alebo na sociálnych sieťach? A potom cítime, že nás to nejako neuspokojuje a nenapĺňa. Podobnú skúsenosť mal i vojak…

Prečo sa sviatosti Krstu a Prvého svätého prijímania udeľujú väčšinou v apríli a v máji?

0 icon

V rannom kresťanstve sa udeľovali sviatosti Krstu, Prvého svätého prijímania a Birmovania spolu v jeden deň a to za prítomnosti biskupa. Dôvodom bolo, že kresťanmi sa väčšinou stávali dospelí ľudia, ktorí konvertovali buď z judaizmu alebo z rôznych pohanských náboženstiev a k tomuto poznaniu konverzie prišli v pokročilejšom veku. Cirkev sa ich preto snažila v Cirkvi prijať plnými sviatosťami a do…

Dnes bude Slovensku opäť udelené požehnanie relikviou Kristovej krvi z paluby lietadla – VÝZVA K PRIPOJENIU SA V MODLITBE

0 icon

V nedeľu Krstu Krista Pána 10. januára 2021 v popoľudňajších hodinách sa opäť uskutoční let lietadla, na ktorého palube sa bude nachádzať generálny vikár Nitrianskej diecézy Mons. Peter Brodek, ktorý Slovensku udelí požehnanie s relikviou Kristovej krvi, ktorá je uchovávaná v Bazilike sv. Benedikta opáta v Hronskom Beňadiku.  Zverejňujeme jeho slová výzvy,…

Najväčší pápeži v dejinách SV. LEV VEĽKÝ

0 icon

(*asi 400, Toskánsko – † 10. november 461, Rím) Jeho ústami hovoril apoštol Peter.             Pápežsky úrad sa po smrti  Sixta III. (†18. augusta 440)  nachádzal v úplnej inej situácii než v predchádzajúcich storočiach: už nereprezentoval navonok kresťanské spoločenstvá roztrúsene v anonymite po území hlavného mesta Rímskej ríše.  Časy veľkých perzekúcií,  ktoré…

icon FOTO DŇA

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali