NAŽIVO

Rusko je pripravené obnoviť medzivládnu komisiu pre obchodnú a hospodársku spoluprácu so Slovenskom. Uviedla to vo štvrtok na svojom pravidelnom brífingu hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová. Informáciu poskytla agentúra Interfax.

19:06

Brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva vo štvrtok uviedol, že bude vetovať návrh zákona, ktorý by mohol skrátiť väzenie pre bývalého prezidenta Jaira Bolsonara. Informovala o tom správy agentúry AFP.

„Keď sa dostane na môj stôl, budem ho vetovať. To nie je pre nikoho tajomstvom,“ vyhlásil Lula na tlačovej konferencii. „Mám právo veta a oni (brazílsky Kongres) majú právo moje veto prelomiť alebo nie. Taká je hra,“ dodal.

Lula chce v roku 2026 po štvrtýkrát kandidovať za brazílskeho prezidenta
Na snímke brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva / Foto: TASR/AP-Achmad Ibrahim
19:05

Na regionálnom letisku v americkom štáte Severná Karolína vo štvrtok havarovalo menšie lietadlo, ktoré následne zachvátil požiar. O život prišlo viacero ľudí, uviedla miestna televízia WBTV s odvolaním sa na políciu. Informujú o tom správy DPA a AP.

19:04

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskeho parlamentu Roberta Metsolová a predsedníčka dánskej vlády Mette Frederiksenová zastupujúca Radu EÚ vo štvrtok podpísali spoločné vyhlásenie o legislatívnych prioritách Európskej únie na rok 2026.

18:59

Poľský premiér Donald Tusk vo štvrtok na samite v Bruseli varoval, že poľská nezávislosť by bola ohrozená, ak by v dôsledku chýb alebo nerozhodnosti Európy musela Ukrajina kapitulovať. Zdôraznil to v kontexte diskusií o využití zmrazených ruských aktív, čo je podľa neho najlepším riešením na posilnenie ukrajinskej obrany. Informovala o tom agentúra PAP.

Donald Tusk
Na snímke poľský premiér Donald Tusk / Foto: SITA/AP-Ebrahim Noroozi
15:30

Švédsky hlavný prokurátor Lennart Gunné tvrdí, že dôkazy proti mužovi, ktorý bol označený za hlavného podozrivého z vraždy premiéra Olofa Palmeho z roku 1986, sú nedostatočné.

Vyšetrovanie trvalo 34 rokov a polícia vypočula viac ako 10.000 ľudí.

15:29

Obvinený z minuloročného útoku autom na vianočné trhy v nemeckom Magdeburgu nie je spôsobilý postaviť sa pred súd, oznámil vo štvrtok sudca Dirk Sternberg. Pri tomto útoku zahynulo šesť ľudí a viac než 330 ďalších utrpelo zranenia. Informovala o tom správa agentúry DPA.

15:28

Ukrajina bude musieť obmedziť výrobu dronov, ak nedostane pôžičku alebo inú finančnú podporu od Európskej únie, vyhlásil vo štvrtok na tlačovej konferencii v Bruseli ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Po rokovaní s belgickým premiérom Bartom de Weverom tiež povedal, že rozumie jeho obávam týkajúcim sa použitia zmrazených ruských aktív, no Ukrajina podľa neho podstupuje väčšie riziko. Informovala o tom stanica Sky News.

15:28

Európsky parlament vo štvrtok odsúdil Bielorusko za vedenie eskalujúcej kampane koordinovaných hybridných útokov proti Litve a Európskej únii. Kritizovali okrem iného aj rozhodnutie Spojených štátov zmierniť sankcie voči Bielorusku. Informovala o tom tlačová správa EP.

15:25

Sociálna poisťovňa (SP) upozorňuje zamestnávateľov na najčastejšie chyby pri vypĺňaní bankových údajov zamestnancov v Registračnom liste fyzických osôb (RLFO), ktoré môžu spôsobiť oneskorenie alebo nesprávnu výplatu nemocenských dávok.

15:12

Vízia umelej inteligencie (AI) pre Slovensko napomôže implementácii umelej inteligencie nielen do procesov verejnej správy, ale aj do podnikov a širšej spoločnosti s cieľom dosiahnuť vlastnú digitálnu suverenitu. Predstavil ju na tlačovej konferencii splnomocnenec vlády SR pre AI a štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR Radoslav Štefánek spolu s odborníkmi z akademickej a odbornej obce. MIRRI podľa neho prichádza s jasným plánom, ktorý vychádza z modelu zdieľanej zodpovednosti a efektívnej medzirezortnej spolupráce.

15:11

Ruská centrálna banka by mohla pristúpiť k výraznejšiemu zníženiu kľúčovej úrokovej sadzby, než signalizuje predbežný odhad. Uviedol to šéf ruského priemyselného zväzu Alexander Šochin, ktorého citovala agentúra TASS.

15:11

Konfederácia odborových zväzov (KOZ) SR nepodpíše kolektívne zmluvy vyššieho stupňa pre verejnú a štátnu službu na rok 2026, pokiaľ vláda SR a predstavitelia samospráv presadzujú nulovú valorizáciu tarifných platov zamestnancov štátu a samospráv. Informovala o tom hovorkyňa KOZ Martina Nemethová.

15:10

Európska centrálna banka na svojom štvrtkovom zasadaní rozhodla o ponechaní úrokov na doterajšej úrovni. Sadzby tak nezmenila už štvrtýkrát v rade.

15:07

Rakúsko vyzýva, aby sa “brali vážne” obavy Belgicka v otázke použitia zmrazených ruských aktív.

Vyhlásil to kancelár Christian Stocker po príchode na samit EÚ.

Pripomíname, že pod hrozbou odvetných sankcií je aj rakúska banka Raiffeisen, ktorá pôsobí v Ruskej federácii.

13:22

Pápež Lev XIV. vymenoval nového arcibiskupa New Yorku. Stal sa ním 58-ročný biskup Ronald Hicks, známy svojimi postojmi podporujúcimi migrantov.

13:19

Sammit EÚ v Bruseli, na ktorom sa rieši otázka financovania Ukrajiny, sprevádzajú rozsiahle protesty poľnohospodárov.

Európska štvrť je zablokovaná traktormi.

Poľnohospodári protestujú proti obchodnej dohode Mercosur s Brazíliou, Argentínou a ďalšími juhoamerickými krajinami, pretože sa obávajú lacného dovozu, sú proti zníženiu rozpočtu na poľnohospodárstvo, požadujú zníženie byrokracie a rovnaké obchodné podmienky.

12:52

Turecké ministerstvo obrany upozornilo Rusko a Ukrajinu, aby venovali väčšiu pozornosť bezpečnosti v Čiernom mori po tom, ako jeho vzdušné sily zostrelili bezpilotné lietadlo, ktoré sa priblížilo k vzdušnému priestoru Turecka

12:46

Český prezident Petr Pavel prijme na Pražskom hrade poslanca Filipa Turka, ktorý je stále kandidátom strany Motoristi sebe na ministra životného prostredia. Termín schôdzky oznámila Kancelária prezidenta republiky. Rezort dočasne vedie predseda Motoristov Petr Macinka, podľa ktorého strana náhradu za Turka nehľadá. Pavel však opakovane zdôraznil, že Turek by členom vlády byť nemal, no chce mu dať priestor na vysvetlenie svojich káuz.

12:45

Rokovanie lídrov Európskej únie v Bruseli sa začalo s viac ako 1,5-hodinovým oneskorením. 

12:43
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šumichrast: Venujeme väčšiu pozornosť nehode, pri ktorej zahynul M.R.Štefánik

Častokrát väčšiu pozornosť venujeme fatálnej leteckej nehode, pri ktorej v blízkosti Ivanky pri Dunaji 4. mája 1919 zahynul Milan Rastislav Štefánik, rôznym nepodloženým teóriám o príčinách tejto tragédie, ako životu a dielu generála Štefánika. V rozhovore pre TASR to uviedol riaditeľ odboru Vojensko-historických výskumov a zástupca riaditeľa Vojenského historického ústavu Peter Šumichrast

❚❚
.

Jeden fakt podľa jeho slov je ten, že keď sa študujú životopisy a biografie významných ľudí, ktorí mali nejaký súvis s letectvom, tak mnohí z nich nezomreli „v posteli“, ale zahynuli pri rôznych leteckých nehodách, častokrát v mierových dobách ako pasažieri dopravných lietadiel. Mnohé významné letecké esá prvej a druhej svetovej vojny nezahynuli v leteckom súboji, ale pri bežných mierových letoch. Peter Šumichrast je autorom a spoluautorom desiatok vedeckých, vedecko-populárnych a populárnych prác, v ktorých sa venuje problematike vojenského letectva. Tieto práce boli vydané nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Taliansku, Rusku, Španielsku a iných.

 

Čo to bolo za lietadlo Caproni CA 3, aké malo technické parametre a kedy sa začalo vyrábať ?

.

Typ lietadla, v ktorom zahynul generál Milan Rastislav Štefánik, má bohatú históriu. Projekt Caproniho ťažkého bombardovacieho lietadla vznikol v roku 1913. Ako je zrejmé z názvu lietadla, išlo o projekt známeho talianskeho leteckého konštruktéra Giovanniho Battistu Caproniho. Ten týmto typom lietadla doslova zhmotnil ideu talianskeho generála Guilia Douheta, ktorý vo svojich teoretických prácach rozpracoval teóriu vedenia modernej leteckej vojny. Generál Douhet bol presvedčený, že silné vojenské letectvo, predovšetkým ťažké bombardovacie letectvo, je schopné mohutnými leteckými údermi poraziť nepriateľa.

 

Spomenuli ste, že to bolo bombardovacie lietadlo. Konkrétne to bol aký typ, v ktorom sedel v osudný deň generál Štefánik?

Išlo o Caproni Ca 3 alebo Ca 33, taktiež v dobových písomnostiach označovaný aj ako Ca 450, resp. Ca 450k. V prípade posledného z označení to znamenalo, že išlo o stroj Caproni, do ktorého boli zabudované motory Isotta Fraschini, každý s výkonom 150 koní. Čiže, tri motory krát 150, to je 450 koní. V prípade „Štefánikovho“ Caproniho išlo o ťažký trojmotorový bombardér Caproni Ca 33, s imatrikulačným číslom 11495, ktorý bol vyrobený v roku 1918 a do leteckej prevádzky uvedený v lete 1918.

 

.

Lietadlo teda prišlo do „služby“ len rok pred touto tragédiou ?

Išlo o lietadlo, ktoré bolo v zásade nové. Predtým, ako bol let vykonaný, prešlo dôkladnou technickou prehliadkou. Velenie talianskeho letectva malo eminentný záujem, aby trasu, ktorú si zvolil generál Štefánik, uvedené lietadlo prekonalo čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie. Išlo o trojmotorové lietadlo, čiže v prípade technickej poruchy jedného z motorov bolo schopné letieť bezpečne ďalej. Udalosti, ktoré sa odohrali počas jeho použitia v prvej svetovej vojne, potvrdzovali, že tento bombardér bol schopný aj pri vážnej poruche, resp. zničení jedného z motorov, letieť bezpečne ďalej. Čiže, aj z tohto dôvodu talianska strana vybrala tento typ lietadla, ktoré bolo podľa velenia talianskeho letectva najbezpečnejšie. Samozrejme, tento názor je prevažujúci v radoch odborníkov, laici sa na to pozerajú inými očami. Existuje ale aj historický fakt, že generálovi Štefánikovi bolo odporučené, aby cestoval do svojej rodnej vlasti špeciálnym vlakom. Generál Štefánik ako vojenský pilot, ktorý sa aktívne zúčastnil bojov na leteckom nebi počas prvej svetovej vojny, sa však chcel vrátiť do vlasti na „krídlach“ lietadla.

 

Počas prvej svetovej vojny použilo ľudstvo a armády množstvo dovtedy neznámej techniky a zbraní. Na akej technickej úrovni v rámci odbornej škály sa toto lietadlo nachádzalo?

Ako ste správne poznamenali, prvá svetová vojna „zaviedla“ do arzenálu znepriatelených strán množstvo novej techniky, ktorá bola použitá na vojenské účely. Letectvo v tomto období zaznamenalo nebývalý technický rozmach. Prvé lietadlá zaradené do výzbroje armád na oboch stranách frontu používali na prieskum, t. j. letci pozorovaním a fotografovaním získavali o nepriateľovi dôležité informácie, ktoré boli využité na ďalšie vedenie bojovej činnosti. Veľmi rýchlo však boli využívané aj na ničenie nepriateľských lietadiel, ako aj pozemných cieľov nepriateľa. Bombardovacie lietadlá Caproni, predovšetkým vo verzii Ca 3, patrili vo svojej kategórii medzi to najlepšie na leteckom nebi Veľkej vojny. Svedčí o tom fakt, že tieto lietadlá okrem talianskeho letectva používalo aj francúzske letectvo a od roku 1917 aj americké letectvo. O tom, že odborníci považovali Caproniho bombardér za úspešný projekt a kvalitný výrobok, svedčí aj to, že Francúzi a neskôr aj  Američania ho vyrábali v licencii. Talianska strana preškolila na lietadlá Caproni aj 450 amerických letcov.

.

 

Dokedy bolo toto lietadlo v „službe“?

V talianskych leteckých silách zotrvalo v prevádzke až do roku 1926. Takže ešte ďalších sedem rokov po nešťastnej havárii generála Štefánika bolo prevádzkované talianskym letectvom. Samozrejme, úloha tohto lietadla sa rokmi znižovala. V tomto historickom období lietadlá enormne rýchlo technicky zastarali. Niežeby takéto morálne zastarané lietadlo nebolo schopné leteckej činnosti, ale vzhľadom na to, že vznikali a do leteckých parkov boli zavádzané nové typy lietadiel, ktoré boli svojou koncepciou modernejšie, mali vyššiu rýchlosť, väčší dolet, vyšší dostup, boli schopné niesť viac bômb, resp. mali silnejšiu výzbroj, tak letecká technika, ktorá vznikla v rokoch Veľkej vojny, v medzivojnovom období veľmi rýchlo zastarala. Bola postupne nahradzovaná novými typmi lietadiel a tieto dvojplošníky sa používali na plnenie menej dôležitých úloh, čo vyústilo aj do ich vyradenia zo služby v rámci vojenského letectva. Do leteckej prevádzky boli postupne zaraďované celokovové jednoplošníky, ktoré boli postavené z moderných materiálov. Zároveň boli tieto stroje vybavené rôznymi prístrojmi, ktoré letcom umožňovali bezpečný let nielen vo dne, ale aj v noci, a to aj za sťažených poveternostných podmienok.

 

Koľko asi približne bolo takých lietadiel vyrobených ?

V rokoch 1917 – 1918 bolo podľa talianskych dobových prameňov vyrobených 290 kusov Ca 33-ek. Podľa rovnakého prameňa bolo v rokoch 1914 – 1918 vyrobených dovedna 461 kusov Ca 1 až Ca 3.

 

Generál Štefánik lietal niekedy v takomto type lietadlla ?

Lietal v podobných typoch, avšak len jednomotorových. Konkrétne na rôznych bojiskách lietal s francúzskymi pozorovacími lietadlami Maurice Farman rôznych verzií. Na talianskom Caproni Ca 33 nie. V ňom letel prvý a poslednýkrát osudného 4. mája 1919.

 

.

Konkrétne lietadlo, v ktorom tragicky zahynul generál Štefánik, bolo počas toho letu vyzbrojené?

Počas toho letu nebol dôvod, aby bolo vyzbrojené. Išlo v podstate len o prelet generála Štefánika na územie spriateleného štátu, s ktorým malo Taliansko veľmi dobré vzťahy. Taliani mali eminentný záujem o to, aby prelet bol uskutočnený čo najbezpečnejšie, a to aj vzhľadom na skutočnosť, že generál Štefánik mal nadštandardné vzťahy nielen s velením letectva, ale aj s vojensko-politickými kruhmi Talianska. Takže nejaké domnienky o tom, že by zahynul z dôvodu nejakého sprisahania voči jeho osobe, či zo strany Talianska alebo zo strany inej svetovej mocnosti, je podľa mňa veľmi špekulatívne a nie je to ničím podložené.

 

O tejto tragédii sa popísalo už množstvo článkov, kníh, spomínali ste, že mu navrhovali niektorí diplomati, aby pricestoval na územie novovznikajúcej Československej republiky vlakom. Aký je teda váš názor ako profesionála, kde možno hľadať príčinu tejto havárie, či to bola zhoda náhod alebo niečo iné?

Myslím si, že ste to vystihli. Väčšinou sú výsledkom mnohých príčin. Jeden „zlý krok“, jedna „zlá udalosť“ nasleduje ďalšiu udalosť a príde až k fatálnemu zlyhaniu… Čo sa týka lietadla, ešte sa vrátim k samotnému Caproni – lietadlo nebolo pre tento let vybrané narýchlo. Už 13. apríla 1919 bolo vybraté konkrétne lietadlo, ktoré bolo pozemným technickým personálom skontrolované a preskúšané. Po prelete z letiska S. Pelagio na letisko Campoformido pri Udine bolo hangárované a opäť skontrolované a preskúšané. Čiže talianska strana venovala osobitnú pozornosť príprave tohto stroja na Štefánikov návrat do jeho vlasti. Posádka bola veľmi skúsená, boli to vojenskí letci, ktorí poznali daný typ lietadla. Nebolo to tak, že by do kabíny lietadla zasadli neskúsení letci, ktorí by nemali na ňom nalietaný predpísaný počet hodín, čiže talianska posádka bola pripravená na ten prelet. V ranných hodinách štartovali do dobrého počasia, ktoré sa počas viac ako trojhodinového letu zhoršovalo. Vietor silnel a nie je možné vylúčiť, že mohol letcov prekvapiť pri záverečnej fáze pristávacieho manévru. Musíme sa na to pozerať očami letca v roku 1919 a nie našimi súčasnými znalosťami a technickým vybavením dnešných letísk. Piloti nemuseli byť pripravení na neočakávaný nápor vetra pri približovacom (pristávacom) manévri, lebo všetky relevantné svedecké vyhlásenia zanesené do vyšetrovacieho spisu potvrdzujú, že približovací manéver bol zvládnutý vo veľmi dobrom režime a len v posledných chvíľach pred samotným nasadením na pristátie sa lietadlu zdvihol chvost a neovládateľne padalo k zemi prekračujúc vertikálnu polohu, dopadnúc na letiskovú plochu takmer v polohe na „chrbát“.

.

 

Teda váš názor na tragédiu krátko pred pristátím?

Ja si osobne myslím, že prišlo k nejakej neočakávanej udalosti, možnože i k zlyhaniu ľudského faktoru, ale určite to nebolo tým, že by ich niekto zostrelil, že by niekto následne zastrelil generála Štefánika na zemi – také názory sa dostávali do médií v 20. až 30. rokoch minulého storočia. Išlo o nepodložené vyjadrenia osôb, ktoré o tom nemali vedomosť. Len pre ilustráciu – jeden z údajných aktérov údajnej streľby na lietadlo generála Štefánika, sa v inkriminovanom čase v Bratislave a okolí ani nenachádzal. Myslím si, že tvrdenia namierené voči osobe prezidenta T. G. Masaryka, alebo voči E. Benešovi, s ktorým mal generál M. R. Štefánik nezhody v období pred touto leteckou tragédiou, ktoré mali vyvrcholiť tým, že v tom čase minister zahraničných vecí E. Beneš nechal zabiť ministra vojny Štefánika, sú nepravdivé, a ani sčasti ich nepotvrdzujú svedectvá hodnoverných svedkov či dochované dobové dokumenty. Existujú aj ničím nepodložené tvrdenia, že Beneš zdefraudoval nejaké peniaze československého zahraničného odboja a Štefánik na to upozornil. V povojnovom období bola aj táto vec vyšetrená, ale, samozrejme, žiadne z tvrdení sa nepotvrdilo. Taktiež sa nepotvrdilo, že by generál Štefánik prežil haváriu a niekto ho následne zastrelil na zemi. Pitevné lekárske záznamy potvrdili také zranenia osôb, ktoré zodpovedajú popísanej leteckej tragédii. Aj taliansky pilot, poručík Giotto Mancinelli Scotti, aj generál Štefánik pri leteckej havárii utrpeli zranenia charakteristické pre zranenia pilotov pri fatálnej leteckej havárii – napr. rozdrvenie semenníkov riadiacou pákou. Žiadne strelné zranenia.

 

Keďže Taliani sa tragédii dosť venovali, vieme niečo aj o týchto talianskych pilotoch, o ich hodnostiach atď.?

.

Posádku Štefánikovho Caproniho tvorili osobitne vybratí talianski letci: poručík Giotto Mancinelli Scotti, seržant pilot Umberto Merlini a letecký mechanik Gabriele Aggiusti, ktorý absolvoval prelet na trase S. Pelagio – Viedeň. Taliani venovali náležitú pozornosť predprípravnej fáze, ako aj v prípravnej fáze preletu. Potom veľmi podrobne pripravili aj miesto pristátia. Talianska vojenská misia, ktorá sa nachádzala na Slovensku, poslala informáciu na velenie talianskeho letectva, že letecká plocha je výborne pripravená, a že pre daný typ lietadla je dostatočne dlhá. Napriek tomu, že bol máj, vzletová a pristávacia plocha bola suchá. Na mieste sa nachádzal letecký dôstojník, pre lietadlo vytýčili pristávacie „téčko“, monitorovali počasie. Všetko bolo v poriadku. Keď sa lietadlo priblížilo k letisku, tak zapálili dymovnicu, aby piloti videli smer vetra. S lietadlom išli na pristátie podľa predpisov – proti vetru. Všetko bolo tak, ako malo byť.

 

Keby ste zhrnuli dôvody tejto tragédie?

Pracujeme s dvomi hypotézami tejto tragickej leteckej havárie. Jedna z nich je, že M. R. Štefánik, ktorý plánoval s lietadlom pristáť, upadol v záverečnej fáze pristávacieho manévru do náhleho bezvedomia. Následne svojím nevládnym telom tlačil na riadiacu páku smerom dopredu. Tvrdenie o náhlom upadnutí do bezvedomia by nebolo až také scestné, pretože generál Štefánik mal krehké zdravie. Sú zdokumentované vyjadrenia lekárov, že generál Štefánik v poslednom období života upadával neočakávane do bezvedomia. Dlhodobo sa liečil na choroby tráviaceho traktu a z tohto dôvodu bol niekoľkokrát operovaný. Vzhľadom na jeho zlý zdravotný stav a psychické napätie – na letisku ho mala čakať matka, veľké emócie – po rokoch sa vracal na rodnú zem, rodnú hruď ako sa hovorí, vracal sa na Slovensko ako víťaz, človek, ktorému sa podarilo splniť svoj životný sen; to by zodpovedalo jednému z názorov, že mohol náhle upadnúť do bezvedomia, následne naľahnúť na riadiacu páku. Druhý z pilotov vzhľadom na časový faktor nestačil na takúto situáciu adekvátne zareagovať. A druhá hypotéza je, vychádzajúc zo zápisu v denníku jedného z talianskych pilotov, že sa im roztrhla vlečná anténa a drôt sa zatočil v blízkosti smerového kormidla. Letci z tohto dôvodu zvažovali možnosť, že pristanú vo Viedni. Vzhľadom na ďalší vývoj letu sa ukázalo, že to nie je potrebné, tak pokračovali ďalej. Z tohto dôvodu nie je možné vylúčiť, že pri turbulencii, ktorá bola nad letiskom v Ivanke, sa roztrhnutý drôt zamotal do lán ovládajúcich výškové kormidlo, čo mohlo viesť až k fatálnemu pádu. Toto sú však len hypotézy, s ktorými pracovala aj talianska vyšetrovacia komisia. Ani jedna z nich nebola potvrdená a existujú aj ďalšie teórie o príčinách tejto havárie. K príčinám jednej leteckej havárie nájdete päť – šesť teórií a niektoré z nich spracovali odborníci, resp. publicisti spoločne s leteckými odborníkmi. Napríklad exminister obrany a historik Pavol Kanis sa dlhodobo venoval príčinám Štefánikovej havárie. Spoločne s odborníkmi na letectvo, s využitím špeciálneho softvéru, namodeloval posledné okamihy tragického letu Štefánikovho Caproniho. Na základe analýzy dospel k názoru, že príčinou Štefánikovej fatálnej leteckej nehody boli poveternostné podmienky, ktoré v tom čase panovali nad letiskom. Lietadlo Caproni sa pri zatáčke dostalo do pádovej rýchlosti a následne sa zrútilo na plochu letiska.

 

Prečo ste presvedčený, že by sme sa mali viacej venovať životu, ako nehode Štefánika?

Na záver treba zdôrazniť fakt, že sa viac venujeme tejto fatálnej leteckej nehode, ako rozhodujúcim okamihom života generála Štefánika, tvorcu česko-slovenskej štátnosti. Jeden fakt je to, že keď študujete životopisy a biografie významných ľudí, ktorí mali nejaký súvis s letectvom, tak mnohí z nich nezomreli v „posteli“, ale o život prišli pri leteckých nehodách ako pasažieri dopravných lietadiel. Významné letecké esá v prvej, ale aj druhej svetovej vojne nezahynuli v leteckom súboji, ale častokrát pri bežných mierových letoch. Napríklad, keď si zoberieme také známe meno leteckej histórie ako Werner Mölders, ktorý bol prvým nemeckým stíhačom druhej svetovej vojny, ktorý prekonal počet zostrelov legendárneho červeného baróna Manfreda von Richthofena, tak ten  zahynul pri leteckej nehode na území okupovaného Poľska, keď sa presúval z východného frontu na pohreb generála Ernsta Udeta – veľkej osobnosti prvej svetovej vojny.  Takže ako som už spomenul, mnohí z týchto ľudí s osobitným vzťahom k lietaniu nezomreli v posteli, ale ako pasažieri pri takýchto leteckých nehodách. Častokrát ich nehody vyvolávajú rôzne špekulácie, či ich leteckú haváriu, pri ktorej prišli o život, niekto vedome nespôsobil s tým úmyslom, aby sa „zbavil“ v tom čase nepohodlného človeka.

.

 

Ste profesionálny historik, ale predsa, keby k nehode nedošlo, aký by bol podľa vás vývoj za účasti Štefánika v novovzniknutom Československu?

Život generála Štefánika je aj pre našu generáciu veľmi inšpirujúci. Bol to jedinečný človek – osobnosť európskeho formátu, a to nielen vzhľadom na výsledky jeho vedeckej práce v rôznych vedných odboroch, ale aj jeho činnosť ako vojaka a politika. Predovšetkým výsledky jeho úsilia v politike hodnotili veľmi kladne nielen jeho politickí spolupracovníci, ale aj jeho protivníci. Bol to človek, ktorý mal veľký rozhľad, vedel si získať pozornosť. Pre slovenský národ je dozaista veľkou škodou, že v Ivanke pri Bratislave v máji 1919 takáto osobnosť zahynula. Nie je možné vylúčiť, že postavenie Slovenska v spoločnom štáte Čechov a Slovákov by bolo iné a osudy našej vlasti a jej občanov by sa mohli vyvíjať oveľa priaznivejšie. Avšak aj tieto tvrdenia patria do úvah alternatívneho dejinného vývoja našej spoločnosti. Historik však pracuje s faktami a prostredníctvom nich prináša poznanie minulosti, bez ktorého budeme opakovať chyby našich predkov.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Marek Brna

Gustáv Murín

Erik Majercak

René Pavlík

Martin Kovac

.
.
.

Sudkyňu Pamelu Záleskú uznal Najvyšší správny súd čiastočne za vinnú z disciplinárnych návrhov

Najvyšší správny súd SR čiastočne uznal vo štvrtok sudkyňu Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) Pamelu Záleskú za vinnú z disciplinárnych návrhov,…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Fico: Rozpočet EÚ vstupuje do rozhodujúcej fázy, Slovensko si stráži svoje priority

Rokovania lídrov členských štátov Európskej únie v Bruseli vstúpili do rozhodujúcej fázy a na stole sú témy, ktoré budú formovať…

18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Sme svedkami rastúcej tendencie politikov využívať médiá ako prostriedok na útoky proti rozhodnutiam súdov

Sme svedkami rastúcej tendencie aj zo strany politikov využívať médiá ako prostriedok na útoky proti rozhodnutiam súdov. Uviedla to predsedníčka…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rezort vnútra nepredpokladá, že by poškodenie vládneho špeciálu ohrozilo fungovanie letky

Ministerstvo vnútra SR nepredpokladá, že by poškodenie vládneho špeciálu na bruselskom letisku ovplyvnilo fungovanie vládnej letky. Pre TASR to uviedol…

18. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dosť bolo Fica…. a čo ďalej?

Utorkové demonštrácie 16. decembra 2025 odhalili krízu opozície: namiesto vízie pre Slovensko sa celé jej úsilie zredukovalo na jediný cieľ…

18. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Na samite EÚ odložili prerokovanie otázky využitia ruských aktív na pomoc Ukrajine

Na samite EÚ odložili prerokovanie otázky využitia ruských aktív na pomoc Ukrajine, informuje Politico

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ako Korčok blúznil

Progresívci opäť v boji s premiérom. Tentokrát ide o samit európskych lídrov

18. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Lukašenko i Trump si myslia, že Ukrajina zmizne z mapy

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov

Kremeľ varuje Washington pred fatálnou chybou pri venezuelskej kríze

Rusko vo štvrtok varovalo administratívu prezidenta Donalda Trumpa, aby neurobila osudovú chybu v súvislosti s krízou vo Venezuele. Zároveň apelovalo…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Minister vnútra: „Hrozba pre Slovensko sa s koncom vojny na Ukrajine neskončí“

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok v televíznej relácii rozprával o tom, že aj po skončení vojny na Ukrajine musíme v…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Generál ostal v úžase z toho, čo EÚ považuje za priority

Európska únia zmenila agendu a predstavila niekoľko plánov: „vojenský Schengen“ potrebný pre mobilitu vojenských jednotiek; oprava ciest a mostov prioritne pre…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európski farmári sa mobilizujú, Takáč sa stavia na ich stranu. Brusel je opäť dejiskom protestov

Tisíce európskych poľnohospodárov sa dnes presunulo do hlavného mesta Európskej únie, Bruselu. Farmári tam zorganizovali masívny protest. Od EÚ žiadajú…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Michelko: Legislatívu o neziskovkách chceme upraviť, aby sme vyhoveli výhradám ÚS

Koaličná SNS si naštuduje zdôvodnenie rozhodnutia Ústavného súdu SR o protiústavnosti novely zákona o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby.…

18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Šaling pre HS: Úrad, ktorý ma mal chrániť, mi viac uškodil než pomohol. Z ÚOO sa stal selektívny nástroj a systém chráni páchateľov, nie oznamovateľov. Boj proti korupcii sa často mení na kupčenie s korupciou

MUDr. Rastislav Šaling sa pred desiatimi rokmi stal prvým slovenským – ako rád hovorí mladý pán Šimečka – „whistleblowerom“, keď…

18. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov

Sorosov vplyv v Bruseli. Jeho mimovládky a ako to funguje

Vplyv mimovládnych organizácií na politiky Európskej únie nie je tajný ani nelegálny, ale verejne zdokumentovaný a inštitucionalizovaný. Analýza dát o…

18. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

FT: Ak Rusku EÚ siahne na aktíva, Kremeľ by mohol “zahájiť odvetu”

Rusko môže skonfiškovať západné aktíva v hodnote 127 miliárd dolárov ako odvetu za použitie jeho zmrazených aktív na pomoc Ukrajine,…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Žilinka považuje rozhodnutie Ústavného súdu k zákonu o ÚOO za mimoriadne významné

Generálny prokurátor Maroš Žilinka považuje rozhodnutie Ústavného súdu SR týkajúce sa zákona o Úrade na ochranu obetí trestných činov a…

18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Ústavný súd: Novelizovaná legislatíva o neziskových organizáciách je vnútorne rozporuplná

Zákon, ktorým sa novelizuje legislatíva o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, je vnútorne rozporuplný, a preto nevhodný. Ústavný súd…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

Albanese oznamuje nové zákony proti nenávistným prejavom a priznáva, že pred útokom na Bondi Beach sa dalo urobiť viac

Austrálsky premiér Anthony Albanese predstavuje nové opatrenia na boj proti antisemitizmu, zatiaľ čo koalícia predstavuje svoj vlastný plán, uvádza denník…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

V Top 10 ankety Športovec roka 2025 nechýbajú Hancko, Slafkovský, Hagara, Zapletalová či Chladoňová

Spolu až 65 mien sa objavilo v ankete o Športovca roka 2025 na Slovensku. Do elitnej desiatky sa dostalo šesť…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Z čoho je vystrašená šéfka britskej spravodajskej služby?

Veľká Británia, 18. decembra 2025 - Nová šéfka britskej spravodajskej služby MI6 Blaise Metreveli začala svoju prácu v tejto funkcii…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Maďarská opozícia by zakázala slobodu slova

Ďalší škandál vyvolal Péter Magyar, keď oznámil, že sa obrátil na súd so žiadosťou, aby okamžite zakázal distribúciu mimoriadneho vydania…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Reparačná pôžička Ukrajine: Kto je za a kto je proti?

Lídri krajín Európskej únie sa dnes stretávajú na kľúčovom samite, na ktorom sa rozhodne o reparačnej pôžičke pre Ukrajinu. Kto…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Absurdné servírovanie jedla, ktoré šokovalo hostí v reštauráciách

Servírovanie jedla sa v moderných reštauráciách často mení na divadlo, ktoré má ohromiť hostí ešte skôr, než ochutnajú prvé sústo.…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Biely dom oznámil ďalšie kolo rusko-amerických rokovaní o vojne na Ukrajine. Sú známe prvé detaily

Americkí a ruskí predstavitelia sa cez víkend stretnú v Miami na novom kole rokovaní o pláne prezidenta Donalda Trumpa na…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Vojenská odpoveď Trumpovi: Po vzore Ruska už aj venezuelské bojové lode sprevádzajú svoje tankery s ropou

Venezuela, 18. decembra 2025 - \"Zobrali nám našu zem, práva na ropu, všetko, čo sme mali. Zobrali nám to, pretože…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

V disciplinárnom procese so sudkyňou Záleskou ukončil súd dokazovanie

Najvyšší správny súd SR ukončil dokazovanie v disciplinárnom procese so sudkyňou Špecializovaného trestného súdu Pamelou Záleskou. Zároveň dal procesným stranám…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov

Čierna séria Nitry sa skončila u lídra v Bratislave. Kapitán Popradu Cracknell strelil 4 góly

Jeden ťahal sériu piatich víťazstiev, druhý zasa sériu piatich prehier. A predsa zvíťazil ten, čo predtým prehrával. Hokejisti Nitry vyhrali…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Europoslanec Kaliňák sa pýta: „Zbláznila sa Ursula von der Leyenová pri Ukrajine?“

Europoslanec Erik Kaliňák priamo v pléne Európskeho parlamentu vyčítal predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej, že jej stratégia pri…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Rusko je pripravené obnoviť medzivládnu komisiu pre obchodnú a hospodársku spoluprácu so Slovenskom. Uviedla to vo štvrtok na svojom pravidelnom brífingu hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová. Informáciu poskytla agentúra Interfax.

19:06

Brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva vo štvrtok uviedol, že bude vetovať návrh zákona, ktorý by mohol skrátiť väzenie pre bývalého prezidenta Jaira Bolsonara. Informovala o tom správy agentúry AFP.

„Keď sa dostane na môj stôl, budem ho vetovať. To nie je pre nikoho tajomstvom,“ vyhlásil Lula na tlačovej konferencii. „Mám právo veta a oni (brazílsky Kongres) majú právo moje veto prelomiť alebo nie. Taká je hra,“ dodal.

Lula chce v roku 2026 po štvrtýkrát kandidovať za brazílskeho prezidenta
Na snímke brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva / Foto: TASR/AP-Achmad Ibrahim
19:05

Na regionálnom letisku v americkom štáte Severná Karolína vo štvrtok havarovalo menšie lietadlo, ktoré následne zachvátil požiar. O život prišlo viacero ľudí, uviedla miestna televízia WBTV s odvolaním sa na políciu. Informujú o tom správy DPA a AP.

19:04

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskeho parlamentu Roberta Metsolová a predsedníčka dánskej vlády Mette Frederiksenová zastupujúca Radu EÚ vo štvrtok podpísali spoločné vyhlásenie o legislatívnych prioritách Európskej únie na rok 2026.

18:59

.

15 ľudí, ktorí dokázali, že zmena života je možná vlastnými rukami

Zmena života často nezačína veľkým plánom, ale jedným malým rozhodnutím urobiť veci inak. Mnohí ľudia si uvedomia hodnotu tejto pravdy…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Vládny špeciál, ktorý priviezol premiéra, po nehode v Bruseli uzemnili

Vládny špeciál Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR, ktorý v stredu priviezol do Bruselu premiéra SR Roberta Fica , bol po…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajina je na pokraji bankrotu

Ukrajina je na pokraji bankrotu, píše agentúra AP

18. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

Úpadok automobilového priemyslu? Poďakujme sa opozícii a progresívcom

Európska únia tento týždeň ustúpila od svojho pôvodného plánu zákazu spaľovacích motorov po roku 2035. „Zdravý rozum sa vracia, ale…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Zelenskyj vyhlásil, že USA hľadajú kompromis v otázke Donbasu

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyhlásil, že USA hľadajú kompromis v otázke stiahnutia ukrajinských ozbrojených síl z Donbasu

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Marek Brna

Gustáv Murín

Erik Majercak

René Pavlík

Martin Kovac

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov