Štvrť milióna Košičanov čaká oddnes dopravný chaos. Magistrát ide minúť eurofondy na zbytočnú rekonštrukciu

Štvrť milióna Košičanov čaká oddnes dopravný chaos. Magistrát ide minúť eurofondy na zbytočnú rekonštrukciu

Košice 6. marca 2017 (HSP/Foto:TASR/AP)

 

V Košiciach odštartovala ďalšia etapa rekonštrukcie električkových tratí. Na tú predchádzajúcu si obyvatelia ešte dobre pamätajú. Realizovala ju firma Dúha registrovaná na Cypre, ktorá rekonštrukciu nezvládla a úseky v pochybnej kvalite odovzdávala s niekoľkomesačným omeškávaním. Napríklad rekonštrukciu na Kuzmányho ulici začala v auguste 2014, pôvodný termín dokončenia bol október 2014 a úsek nakoniec odovzdala až v júli 2015

Dopravná situácia v Košiciach je neutešená

 

Reklama

Pôvodný zámer vybudovania integrovaného dopravného systému, ktorý by prepojil železničné stanice a záchytné parkoviská s električkovou dopravou sa zredukoval na rekonštrukcie existujúcich úsekov a nákup nových električiek, ktoré neponúkajú nič, kvôli čomu by ich ľudia vymenili za pohodlie auta. Od skončenia socializmu sa nevybudovala ani jedna nová električková trasa. Posledná trasa, ktorá bola daná do užívania, bol úsek na Alejovej ulici v roku 1989. Pritom práve nové úseky, záchytné parkoviská a moderné električky mali prispieť k tomu, aby MHD namiesto auta využívalo viac ľudí, tak ako je tomu v Prahe a v Bratislave.

Na rekonštrukciu koľají a nákup električiek je vyčlenených 250 miliónov eur (7,5 miliardy korún). Odborník na dopravu Ján Šarák pre Košický večer skonštatoval, že tie koľajnice budú asi pozlátené. Podľa magistrátu majú tieto peniaze pomôcť k tomu, aby sme v Košiciach mohli jazdiť bezpečne. Zrejme sme tu doteraz mali dopravu ohrozujúcu bezpečnosť ľudí, skonštatoval Šarák a ozrejmil, že peniaze z eurofondov sú určené na program Nová kultúra mestskej mobility. To znamená, že výsledkom má byť stav, aby ľudia mali dôvod nechávať svoje autá doma a cestovať verejnou dopravou.

Reklama

„Niečo o tom viem, skôr než prišli európske peniaze do Košíc, som na pôde európskej komisie prezentoval náš projekt integrovaného dopravného systému. Vyjadrenie komisie že ide o veľmi pekný projekt nás hrialo na duši. Žiaľ pri súčasnom čerpaní týchto peňazí si verejnosť neuvedomuje, čo všetko sa za tieto peniaze dalo zrealizovať. A už vôbec sa nezamýšľajú, či sú peniaze využité optimálne. Je preto namieste urobiť odpočet, či sa urobilo to, čo sa plánovalo a či v Košiciach bude MHD porovnateľná s dopravou vo vyspelých mestách. A či to bude nová kultúra mestskej mobility, ktorá prispeje ku zlepšeniu života každého z nás“, povedal Šarák a pokračoval:

„To že sa Košice prvýkrát nachádzajú v rebríčku najupchatejších miest sveta, ma vôbec neprekvapuje. Práve tomu sme chceli predísť programom integrovaného systému dopravy, ktorý poslanci mestského zastupiteľstva schválili už v roku 2008. Na jeho realizáciu tečie obrovské množstvo peňazí, ktoré sa v roku 2020 zastaví, no nezdá sa, že by ambíciou mesta bolo budovanie integrovaného systému dopravy, čo vnímam ako nerešpektovanie uznesenia mestských poslancov z roku 2008. Mám pocit, že zatiaľ tu prevažuje viac míňanie peňazí, ako systémové riešenie dopravy. K takému tvrdeniu ma vedú aj aktivity mesta pri spolupráci s EEI, kde parkovanie malo byť pôvodne súčasťou integrovaného dopravného systému. Nevidieť ani budovanie záchytných parkovísk s prepojením na MHD.“

Podľa dopravného experta Pavla Titla mesto trate iba rekonštruuje a neponúka žiadne nové trate. Treba začať stavať nové električkové trate, záchytné parkoviská. Riešiť ozaj integrovanú mestskú hromadnú dopravu, povedal pre denník Korzár a pokračoval:

„Mrzí ma, že v tomto meste na mŕtvom bode uviazla koncepcia integrovaného dopravného systému. Pôvodne plánované prepojenie železničnej a električkovej dopravy na Staničnom námestí zo stavby IKD vypadlo. Terminál Sever pri Hypertescu je iba na papieri. Na území Košíc máme niekoľko vlakových zastávok, ktoré nemajú žiadne prepojenie s MHD.“

„Polovica mesta, teda 120-tisíc ľudí, nemá možnosť cestovať električkou. Po vynovených tratiach premávajú nové električky s menšou kapacitou, a v takých intervaloch, ako pred rekonštrukciou. Toto všetko sú faktory, ktoré potláčajú význam MHD a obyvatelia Košíc aj návštevníci mesta, ktorí sem prichádzajú do zamestnania, do škôl či za kultúrou, v drvivej väčšine využívajú individuálnu automobilovú dopravu.“

Reklama

Dopravný expert Ján Šarák sa ešte vyjadril aj k novým električkám.

„Čo sa týka električiek, okrem prekonaného dizajnu, sú od cestujúcich výhrady aj ku komfortu. Cestovanie v nových električkách nepredstavuje oproti starým žiadne vylepšenie. Takouto úrovňou komfortu v električkách sa asi nedá očakávať, aby niekomu napadlo vymeniť ho za pohodlie v aute. U nespokojencov už bolo počuť, či po uplynutí 5 ročnej doby viazanosti, nebude možné predať tieto električky mimo územia EÚ a zo získaných peňazí potom kúpiť lepšie.“

Od vzniku Československa v roku 1918 mali Košice, Praha a Bratislava rovnaké električky. Dnes vďaka vedeniu mesta sa preťala spoločná 100 ročná história týchto miest v mestskej doprave a Košice sa s novými električkami priblížili k takým “metropolám” ako Debrecín či Temešvár.

Pre porovnanie Nová električka v Prahe:

Reklama

Nová električka v Bratislave:

Nová električka, ktorú schválilo vedenie mesta Košice:

 

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

13:55

Rast peňažnej zásoby v eurozóne sa v marci výrazne zrýchlil, pričom dosiahol najvyššie tempo za takmer rok. Okrem toho sa zrýchlilo aj tempo rastu úverov súkromnému sektoru, aj keď zrýchlenie bolo iba mierne, pričom ho podporili najmä pôžičky pre firemný sektor. Naopak, rast úverov domácnostiam sa v porovnaní s vývojom vo februári mierne spomalil. Uviedla to v piatok Európska centrálna banka (ECB).

13:38

Výjazd a vjazd na rýchlostnej ceste R1 v Banskej Bystrici v smere na Brezno v piatok od 19.00 h úplne uzavrú. Dôvodom je obnova asfaltového krytu vozovky. Na dopravné obmedzenie upozorňuje banskobystrická krajská polícia na sociálnej sieti.

13:37

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) bude v máji a júni pokračovať v pravidelnej údržbe a servise tunelov po Slovensku. V nasledujúcich týždňoch čaká údržba tunely Šibenik, Svrčinovec, Poľana, Žilina, Ovčiarsko, Bôrik, Branisko, Považský Chlmec a podjazd Lučivná. V čase údržby budú tunely uzavreté a doprava bude presmerovaná na súbežné cestné komunikácie. NDS o tom informovala v piatok.

13:36

V roku 2023 ukončil Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR 35 kontrolných akcií v 135 subjektoch, ktorým adresoval 227 odporúčaní na zlepšenie stavu a riešenie nedostatkov. Výsledky kontrol sú alarmujúce a Slovensku chýba strategické smerovanie, uviedol v piatok NKÚ v zverejnenej správe o kontrolnej činnosti, ktorú predložil do Národnej rady SR.

13:35

Informácie o príjemcoch cezhraničných platieb zbiera finančná správa (FS) do konca apríla. Potrebné údaje musia zaslať poskytovatelia platobných služieb cez formulár FS. V piatok to pripomenula Drahomíra Adamčíková z Finančnej správy SR.

13:35

Sociálna posisťovňa (SP) oznámi schválenie poskytnutia úľavy z odvodov oprávneným potravinárskym firmám do konca apríla. Oznámil to hovorca SP Martin Kontúr. Po schválení štátnej pomoci tak zamestnávateľ – potravinár podľa neho zaplatí za apríl znížené poistné.

13:34

Vláda pripravuje nové, progresívnejšie sadzby zdanenia príjmov fyzických osôb. Vyššie zdanenie bude však znamenať trestanie úspešných ľudí. Uviedol to predseda opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS) Branislav Gröhling za účasti poslanca Národnej rady SR Mariána Viskupiča s odvolaním sa na Program stability SR na roky 2024 až 2027, ktorý bol schválený vládou. Podľa Viskupiča by najvyššie zdanenie fyzických osôb malo v SR dosiahnuť úroveň až 32 %.

13:16

Čína označila v piatok tvrdenia, že v Nemecku pôsobia čínski špióni, za “číry výmysel”.

Nemecká veľvyslankyňa v Pekingu vo štvrtok uviedla, že si ju predvolali čínske úrady v spojitosti so zadržaním štyroch Nemcov podozrivých zo špionáže pre Čínu.

13:08

Peniaze z plánu obnovy môžu byť štartovacím momentom veľkých modernizačných programov na obdobie desiatich rokov. Uviedol to premiér Robert Fico (Smer-SD) v piatok po pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov Petrom Kmecom (Hlas-SD).

Fico, Kmec
Na snímke sprava predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD) gestikuluje počas vyhlásenia po spoločnom pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov Petrom Kmecom (Hlas-SD)
12:47

Ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB) v piatok oznámila, že zadržala dvoch ľudí obvinených zo sympatizovania s ukrajinskými nacionalistami a z plánovania útokov na policajné či vojenské objekty v Rusku.

K zatknutiam došlo vo Volgogradskej oblasti ležiacej na juhozápade Ruska neďaleko hraníc s Ukrajinou.

12:33

Nemecká polícia prichytila pri čine a následne zadržala dvoch mužov podozrivých z krádeže železničných elektrických káblov. Polícia informovala, že incident sa odohral v noci na piatok na hlavnej vlakovej stanici v západonemeckom meste Bochum.

12:27

Nálada francúzskych spotrebiteľov tento mesiac nečakane klesla, pod čo sa podpísali obavy z ďalšieho vývoja ekonomiky a s nimi aj finančnej situácie domácností.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali