Bratislava 18. júla 2019 (SITA/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Štát by mal preskúmať všetky časti rozostavanej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy. Žiada to hnutie OĽaNO po tom, čo posledné vzorky z násypov na stavbe D4 pri Jarovciach potvrdili výskyt nepovolených látok, vrátane azbestu
Všetky nové informácie o kontaminácii pôdy pod diaľnicou iba dokazujú, že ak by si opozícia a aktivisti nerobili svoju prácu, tak sa občania závažné zistenia nikdy nedozvedia, uviedlo hnutie v tlačovej správe. Obavy o budúcnosť kvality spodnej vody na Žitnom ostrove podľa hnutia nielen pretrvávajú, ale sa čoraz viac stupňujú.
Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz tvrdí, že zhotoviteľ robí iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov za Most-Híd dovolia a tolerujú. “Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia. Kompetentní sa teraz tvária prekvapene a zisťujú, že pôda je kontaminovaná. Pýtame sa, kde boli doteraz?” upozornil Marosz. Dodal, že štát od začiatku nemal dohľad nad týmto dielom. Už pri prvých podozreniach mal podľa neho minister vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by reálne posúdil celú stavbu, či sa postupuje podľa povolení a zmlúv.
Podobne ako na stavbe diaľnice D1 s tunelom Višňové, aj v tomto prípade podľa hnutia hrozí prinajmenšom významné zdržanie stavby, ak už rovno nie odchod dodávateľa aj vzhľadom na nereálne nízku vysúťaženú cenu. “O výstavbu bratislavského obchvatu sa budeme naďalej zaujímať. Ministra sa budeme pýtať aj to, ako nám bude zhotoviteľ refundovať to, ak dôjde pre jeho chyby k predĺženiu lehoty dostavby obchvatu,” uzavrel Marosz. Minister dopravy by mal podľa neho teraz nechať skontrolovať všetky časti rozostavanej diaľnice, kým nebude neskoro.
Ako v stredu informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), v troch vzorkách posledného testovania v násypoch D4 sa vyskytoval azbest. Po zakopaní do zeme síce neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou. Rezort dopravy preto podnikne kroky, aby bol všetok nepovolený materiál zo stavby odstránený a cesta spĺňala všetky kritéria určené stavebným povolením. Koncesionár to má urobiť na vlastné náklady. Nezávislý dozor je povinný vysvetliť, prečo odpad neidentifikoval a ministerstvo o tom neinformoval, čo je jeho povinnosťou.
“Zodpovednosť za vzniknutú situáciu nesie v plnej miere koncesionár a nezávislý dozor,” uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká pre agentúru SITA. “Vzhľadom na to, že ide o PPP model, kde výstavbu má v plnej miere na zodpovednosti koncesionár a dohliadať na kvalitu má nezávislý dozor, rezort dopravy nemohol vzniknutej situácii žiadnym spôsobom predísť,” dodala. V aktuálnej fáze sa podľa nej zamerali najmä na problematický úsek D4, navyše, ďalšie vzorky brala aj polícia. “Ďalšie testovanie prebehne podľa potreby aj v závislosti od výsledku vzoriek, ktoré odobrala polícia,” uzavrela Ducká.