Diskusie organizujú v rámci projektu Deti nepočkajú! O záveroch piatej diskusie agentúru SITA informoval PR konzultant Deti nepočkajú! a SKAV Anton Oberhauser.
Aktuálny stav v školstve v čase mimoriadnej situácie zisťovala Česká školská inšpekcia koncom marca a začiatkom apríla telefonickým prieskumom na vyše 10 000 školách. Z neho vyplynulo aj to, že v danom čase digitálne technológie bez problémov využívalo zhruba 15 percent škôl. Riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská na konferencii priblížila, že k dištančnému vzdelávaniu na Slovensku sa pripojila polovica žiakov. Dôvodom nepripojenia bolo často nedostatočné technické vybavenia žiakov v domácnostiach.
Podľa zástupkyne riaditeľky Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Aleny Kopányiová škola okrem poskytnutia technického zázemie zostáva aj miestom, ktoré je pre deti sociálne dôležité a bezpečné. Petr Winkler z Národného ústavu duševného zdravia ČR poznamenal, že hoci relevantné údaje zo škôl neexistujú, miera výskytu duševných porúch u dospelých v tomto období dvoj až trojnásobne stúpla. Preto je podľa neho žiaduce nastaviť systém určitého monitorovania emocionálnej pohody a duševného zdravia medzi žiakmi i učiteľmi. Následne by sa mali zaviesť intervencie alebo programy pomoci, ktoré by boli zamerané na zvládanie krízových situácií v živote rodiny aj spoločnosti.
Ústredný školný inšpektor Českej školskej inšpekcie Tomáš Zatloukal uviedol, že školy potrebujú individuálnu reflexiu k tomu, ako efektívne pracuje so žiakmi. Každá škola podľa neho totiž pôsobí v inom prostredí, potrebuje iné personálne či finančné investície. Školstvo je rozmanité a závery o ňom nemôžu vychádzať iba z osobných pozorovaní, ale výlučne na základe dát, povedal Zatloukal. Kopányiová doplnila, že je nutné robiť výskum nielen na poli jednotlivých organizácií. „Skôr by mala vzniknúť platforma, ktorá by jednotlivé výskumy prepájala a interpretovala,“ povedala.
Najbližšia a v sérii online diskusií posledná debata sa uskutoční vo štvrtok 4. júna o 12:30. Diskutovať budú zástupcovia SKAV a ministerstiev školstva SR a ČR.