Bratislava 27. mája (TASR) – Snaha o poskytnutie kvalitného vzdelania spojená s výchovou k spolupatričnosti i tolerancii voči znevýhodneným skupinám. To sú zámery a ciele, ktoré si vo svojej súčasnej činnosti kladie Gymnázium Jána Papánka na Vazovovej ulici v Bratislave. V tomto roku táto škola, známa ako Vazka, oslavuje 55. výročie svojho vzniku.
Škola začala pôsobiť 1. septembra 1957 ako 11-ročná stredná škola. Po rozdelení na základnú školu a strednú všeobecnovzdelávaciu školu v roku 1961 sa v roku 1974 pretransformovala na štvorročné gymnázium. Súčasný formát školy, v podobe osemročného gymnázia, sa datuje od roku 1994. Od roku 1999 nesie meno národovca Jána Papánka.
"Vazka bola už v minulosti známa ako škola, ktorá poskytovala rozšírené vyučovanie cudzích jazykov, ruštiny a angličtiny," uviedla súčasná riaditeľka Gabriela Dorňáková. Dôraz na vyučovanie cudzích jazykov pretrval aj v súčasnosti. "Momentálne sa na škole vyučuje päť cudzích jazykov, okrem angličtiny a ruštiny je to aj nemčina, španielčina a francúzština," informovala.
Dodala, že najväčší záujem je medzi študentmi o angličtinu, škola takisto poskytuje rozšírené vyučovanie nemeckého jazyka, vďaka čomu môžu absolventi pokračovať v štúdiu rôznych odborov na vysokých školách v nemecky hovoriacich krajinách. Podľa Dorňákovej renesanciu zažíva ruština. "Na školu nám prichádzajú študenti, ktorí už cielene majú záujem študovať v kombinácii anglický a ruský jazyk." Zaujímavosťou podľa Dorňákovej je aj to, že medzi latinskými jazykmi v súčasnosti prevažuje záujem o španielčinu nad francúzštinou. "Dôvodom je, že francúzštinu väčšina študentov považuje za ťažší jazyk, najmä z pohľadu gramatiky," poznamenala Dorňáková.
Napriek "jazykovej ponuke" sa však Vazka podľa riaditeľky školy i zástupkyne Zuzany Laukovej nechce profilovať ako vyslovene "jazyková škola". Ambíciou gymnázia je aj posilňovať a modernizovať vyučovanie prírodovedných predmetov. "Snažíme sa v tomto smere vytvoriť motivujúce a inšpirujúce vzdelávacie prostredie, napríklad budovaním moderných laboratórií, kde by študenti mohli prijímať poznatky formou zážitkového učenia a experimentu," uviedla Lauková. V tejto súvislosti spomenula aj nedávny úspech školy v medzinárodnej súťaži, ktorá sa venovala téme recyklácie mobilov. "Naša škola v tejto súťaži, prebiehajúcej v nemčine, obsadila prvé miesto," dodala Lauková.
"Vazka chce však nielen učiť rozmanitou formou, ale aj vychovávať k rešpektu k rozmanitosti, odlišnosti, tolerancii a spolupatričnosti," zdôraznila riaditeľka. Ako spomenula, jednou z ciest, ktoré napĺňajú tento zámer, je pôsobenie troch zahraničných študentov na škole – Američanky, Brazílčanky a Kubánca. "Osobitne si však ceníme našu spoluprácu so Základnou školou pre žiakov so zrakovým postihnutím v bratislavskej Karlovej Vsi na Svrčej ulici," uviedla.
Viacero študentov zo Svrčej dostáva možnosť na Vazke študovať na gymnaziálnom type školy. Vazka sa tak snaží podľa slov Dorňákovej ponúknuť šance študentom, ktorí po zrušení špeciálneho gymnázia pre nevidiacich a slabozrakých v Levoči veľa možností nemajú. Riaditeľka priznáva, že účasť študentov so špecifickými potrebami je prínosom aj pre jej školu. "Ich účasť prináša pozitíva v našej snahe naučiť našich študentov byť citlivými a ohľaduplnými voči iným ľuďom," poznamenala Dorňáková. Gymnázium už dokončili traja nevidiaci študenti, v súčasnosti sú na škole dvaja slabozrakí žiaci.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam a videozáznam.