Bratislava 10. júla 2018 (HSP/Foto:Screenshot YouTube)
Česká blogerka Markéta Šichtařová sa v aktuálnom texte zamyslela nad súčasnou liberálnou povahou Európy aj v oblasti ekológie. Podľa jej slov naši nemeckí kolegovia sú nám veľkým vzorom. Uvedomelo hľadajú cesty, ako rýchlo docieliť pokrokového úpadku dopravy a najmä automobilizmu
“Myslím, že som na to konečne prišla. Osvietil ma vzácny záblesk geniality a došlo mi, ako by mal vyzerať ten správny volebný program správnej liberálnej, ľavicovej, progresívnej strany, hodný dnešnej Európy: “Osla do každej rodiny!”
Česká blogerka však nemyslela osla ako hlupáka – ako sa niekedy nadáva niekomu neveľmi dôvtipnému: “Ty si ale somár!” “Ja myslím osla ako osla – ťažné zviera. Také to pekné, milé, trochu tvrdohlavé zviera. A prečo osla do každej rodiny? No predsa ako ekologický dopravný prostriedok, to dá rozum, nie?!”
Vysvetlila, že somár je trochu menej honosný dopravný prostriedok než napríklad kôň. “Lenže po prvé kôň je príliš nákladný a bolo by neľavicové nútiť každého do kúpy nákladného koňa. Po druhé somár je takisto trochu skladnejší než kôň. Ale po vzore milionárskej dane by sa dala zaviesť konská daň a bohatší by si miesto oslov mohli kupovať kone zdanené touto konskou daňou z luxusu. K tomu je nutné doplniť, že bicykle by pochopiteľne mali byť fasované úplne zadarmo, ale o tom ani netreba hovoriť, to každému dôjde samé od seba. Osol by potom bol len takou trochu nadštandardnou dopravnou výbavou.
“Myslím, že by nás tento návrat o niekoľko storočí späť konečne katapultoval na ten správny budúci vývojový stupeň. Chápete predsa, ako to myslím: “Vojna je mier, sloboda je otroctvo, nevedomosť je sila”. To vedel už pán Orwel, ktorý nám poskytol pútavý manuál pre našu žiarivú budúcnosť. V poslednej dobe to zaplaťpánboh začína vyzerať, že budúcnosť sa už stáva prítomnosťou. K týmto heslám si ešte pridáme: “Bankrot je pokrok,” zriekneme sa áut a zavedieme osly.”
Nemci ako veľký vzor
Šichtařová píše, že naši nemeckí kolegovia sú nám veľkým vzorom. Uvedomelo hľadajú cesty, ako rýchlo docieliť pokrokového úpadku dopravy a najmä automobilizmu: “Ak novo vyrábané autá nebudú značne úspornejšie a nebudú produkovať výrazne menej emisií, musí skrátka klesnúť intenzita premávky. V takom prípade prídu na rad vyššie energetické dane na pohonné hmoty a zavedenie mýta pre osobné vozidlá, ktoré bude závislé od počtu najazdených kilometrov,” povedal k tomu napríklad Michael Müller-Görnert z nemeckého autoklubu VCD (Verkehrsclub Deutschland).
Ďalšie uvažované možnosti, ako v Nemecku docieliť pokrokového úpadku našej civilizácie, je podľa nej zavedenie víkendov bez áut alebo zavedenie maximálne osemdesiatkilometrovej povolenej rýchlosti na diaľniciach. “Ja myslím, že od krajiny, ktorá povoľovala svojho času neobmedzenú rýchlosť na diaľniciach, je to evolučný skok ako hrom.”
Dodáva, že dôvodom takejto uvedomelosti je snaha znížiť emisie oxidu uhličitého. “Aby sme si rozumeli: Nemecko si najprv samo sebe stanovilo cieľ na zníženie emisií, aby potom zistilo, že to akosi nedá. Namiesto vytúženého zníženia emisií vypukli kauzy ako Volkswagen – Dieselgate, pretože automobilky nedokázali znížiť emisie tak, ako sa od nich chcelo, a preto, pritlačené k múru, boli donútené podvádzať. Keď sa teda ukázalo, že Nemecko znížiť emisie do stanoveného limitu “normálnou” cestou nevie, namiesto zníženia limitu na splniteľné úroveň sa začalo špekulírovat, ako to urobiť “nenormálny” cestou.”
Z neplnenia nesplniteľných limitov sa však podľa Šichtařovej nezrúti len najzelenší zo zelených, ale aj “bežní” zelení vo vysokých výkonných funkciách. “Tak napríklad nemecká ministerka životného prostredia Svenja Schulze dala priechod svojej frustrácii takto: “Je to pre mňa ťažké, ale musím bohužiaľ oznámiť, že ciele, ktoré sme si sami stanovili pre rok 2020, nie sme schopní dodržať – vidím to skrátka v dohľadnej dobe na tie osly.”
“Pokrok sa vždy dá do pohybu, keď sa niekto rozhodne spasiť svet. A Nemecko sa rozhoduje spasiť svet veľmi často. Tak napríklad raz sa rozhodlo, že zachráni všetkých imigrantov sveta pred zháňaním obživy skrze vlastnu prácu v rozvojových krajinách, a hľa, ako je z toho celá Európa počas pár rokov kultúrne obohatená. Ak sa Nemecko rozhodne pristúpiť na hlasy zelených i nazelenalých, počas pár rokov bude každá európska rodina obohatená o jedno oslie ťažné zviera.”
“Pravda, bude to ako pľuvnutie do mora, pretože – ako zistil inštitút Ifo – všetky osobné autá v celej EÚ za jeden rok ani nevyprodukujú toľko CO2, ako Čína vyprodukuje využívaním fosílnych palív za tri týždne. Ale gesto to bude pekné, nie? A tí škaredí Číňania sa nad sebou určite zamyslia, a až budú ďalej vypúšťať tie svoje emisie, budú sa pri tom iste aspoň hanbiť. A to už sa oplatí! Keby sme totiž nerobili také gestá, mohla by Európa ekonomicky prosperovať a ľudia by sa mohli mať dobre a ďalej jazdiť svojimi autami – no predstavte si tú hrôzu!” dodala na záver Šichtařová.