Stará Ľubovňa 21. júna (TASR) – V Starej Ľubovni sa dnes uskutočnilo 2. zasadnutie pracovnej skupiny pre spoluprácu územnej samosprávy v rámci Medzivládnej slovensko-poľskej komisie pre cezhraničnú spoluprácu. Hlavnými témami, ktorými sa obe strany zaoberali, bola predovšetkým perspektíva výstavby cestného prepojenia Via Karpatia a železničné prepojenie z Krakowa do Košíc.
„Napriek tomu, že spolupráca v rámci infraštrukturálnych projektov medzi jednotlivými regiónmi je veľmi dobrá, treba vyznačiť istú hierarchiu činností, ktoré nás čakajú. Nezáleží to však len od nás, je dôležité aj to, ako sa na to bude pozerať Brusel. Vieme, že v októbri 2011 bola sieť TNT (Transeurópske siete pre dopravu) aktualizovaná a v súvislosti s týmito činnosťami chceme aj my vyvíjať nejaké aktivity, lebo vieme, že nie všetky úseky, ktoré máme v pláne realizovať, sú v tomto projekte zahrnuté,“ vysvetľuje maršálek Podkarpatského vojvodstva Miroslaw Karapyta.
Poľskí a slovenskí zástupcovia sa dohodli, že v súvislosti s dostavbou Via Karpatia, zorganizujú dve medzinárodné konferencie, pričom jedna by bola v Bruseli (2.10.) a druhá v poľskom Lancute. „Čo sa slovenského územia týka, je potrebné, aby sa začalo s projektovaním trasy. V budúcom roku bude dokončená stavba R4 Košice – maďarská štátna hranica a tým pádom bude časť maďarská hranica Prešov dokončená. Ostáva tak ešte časť Prešov – poľská hranica Barwinek v dĺžke 83 kilometrov,“ doplnil predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík. V tejto súvislosti však nie je dokončené trasovanie medzi Giraltovcami a Svidníkom a nie je jasné, či cesta pôjde cez Šarišský Štiavnik alebo cez Stropkov.
„Je dokončený obchvat Svidníka a predpokladám, že možno na budúci rok sa začne s výstavbou tejto trasy medzi poľským Barwinkom a Svidníkom,“ vysvetľuje Chudík. Podľa neho si výstavba spomínaných 83 kilometrov na poľskú hranicu vyžiada minimálne jednu miliardu eur a samotné práce potrvajú cca dva roky. Rýchlostnú komunikáciu R4, ktorá je súčasťou Via Karpatia, chcú zapojiť do financovania v rámci programovacieho obdobia 2014 – 2020. „Keď to bude dokončené do roku 2020, tak budeme všetci šťastní. Je dôležité, aby sa nebudovali len diaľnice zo západu na východ, ale, aby sa začalo myslieť aj na cesty z juhu na sever, zvlášť okolo shengenskej hranice,“ upozornil Chudík. Via Karpatia by mala ísť cez sedem štátov, Grécko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko až do Litvy.
Ohľadom železničného prepojenia Krakow – Muszyna – Košice sú naši severní susedia popredu, keďže už teraz je jasné, že chcú vytvoriť 56 kilometrov novej železničnej trate vedúcej na slovenskú hranicu a ďalších 76 kilometrov zmodernizovať. Do prevádzky by tento úsek chceli uviesť už v roku 2021. Naopak slovenská strana sa podľa Chudíka môže týmto projektom zaoberať až v roku 2025. „Najväčším problémom je kríženie dvoch trakčných sústav v Prešove, kde sa križuje železničná doprava s trolejbusovou linkou Mestskej hromadnej dopravy,“ vysvetľuje Chudík.