Tokio 20. apríla 2016 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Itsuo Inouye)
Japonská automobilka Mitsubishi priznala, že manipulovala testy emisií. Na objasnenie problému bola zriadená komisia. Skúšobná metóda používaná Mitsubishi takisto nebola v súlade s japonským právom
Po emisnom mega-škandále nemeckého koncernu Volkswagen bola odhalená ďalšia manipulácia s testami výfukových plynov v medzinárodnom automobilovom priemysle: japonská skupina Mitsubishi sa priznala k manipulácii, ako hlási AFP. Výfukové testy boli manipulované, “v záujme dosiahnutia lepších výsledkov spotreby paliva,” pripustil prezident koncernu Tetsuro Aikawa v stredu. Postihnutých je najmenej 625.000 vozov, vrátane tých, ktoré koncern Mitsubishi postavil v spolupráci s Nissanom. Aikawa sa ospravedlnil.
Podľa Mitsubishi sa jedná predovšetkým o malé mestské autá predávané v Japonsku. Výroba a predaj týchto modelov bude teraz zastavená. Či sa manipulácia týka aj vozidiel predávaných v zahraničí, ukážu ďalšie testy. Na riešenie celej problematiky bude zriadená komisia skladajúca sa výhradne z externých odborníkov.
Podľa Mitsubishi si nezrovnalosti prvýkrát všimol Nissan. “Nezrovnalosti” boli objavené medzi oficiálnymi údajmi a meranými výsledkami. Nissan potom vyzval koncern Mitsubishi aby tieto výsledky vysvetlil. Prezident Aikawa pripustil na tlačovej konferencii na japonskom ministerstve dopravy, že testovacia metóda používaná Mitsubishi nie je v súlade s japonským právom.
“Vyjadrujeme našim zákazníkom a ďalším zainteresovaným stranám našu najhlbšiu ľútosť,” povedal Aikawa. Mitsubishi zvolá tlačovú konferenciu k mediálnym správam o nezrovnalostiach v skúškach emisií v blízkej dobe. Tieto správy však spôsobili masívny prepad trhovej ceny spoločnosti; akcie sa prepadli o viac ako 15 percent v závere obchodovania v Tokiu.
Celosvetový automobilový priemysel je pod tlakom pokiaľ ide o hodnoty emisií. Emisné škandály odhalil Volkswagen na jeseň roku 2015. Skupina z Wolfsburgu bola nútená priznať, že celosvetovo predala jedenásť miliónov vozidiel so zakázaným softvérom. Ten mal zaistiť, aby skúškach výfukových plynov boli emisie nižšia, než pri bežnej prevádzke na ceste.