“V rámci spoločného projektu Fondu pre perspektívne výskumy a spoločnosti SuperOks sa prvýkrát na svete uskutočnili laboratórne skúšky prvkov leteckého integrovaného elektrického energetického systému na základe vysokoteplotnej supravodivej platformy, ktorá sa skladá z akumulátorovej batérie, kábla, zariadenia na obmedzenie prúdu a elektrického motora,” oznámili v tlačovom oddelení.
Vysvetlili, že v priebehu skúšok bolo elektrické napájanie zabezpečované len vďaka zvlášť vyvinutej akumulátorovej batérii s veľkým výkonom.
Testovanie vykonávali v podmienkach imitácie vzletu a pristátia, vybíjania a nabíjania batérie za letu a aj v havarijných režimoch.
Tento systém plánujú využívať v zložení experimentálnej hybridnej pohonnej jednotky. Vyvíja ju Baranov ústredný ústav leteckých motorov, skúšky v zložení lietadla sú naplánované na roky 2020 a 2021.
Ako spresnili vo Fonde pre perspektívne výskumy, projekt sa realizuje pre vývoj plne elektrických lietadiel a vrtuľníkov, ktoré sa budú líšiť od existujúcich vzorov leteckej techniky dokonalejšími prevádzkovými charakteristikami.
Spoločný projekt Fondu pre perspektívne výskumy a spoločnosti SuperOks na vytvorenie vysokotepelného elektrického motora na základe supravodičov sa začal v decembri 2016. Realizované technológie umožňujú vývoj “plne elektrických“ lietadiel, ako sú napríklad aerotaxíky s vertikálnym vzletom a pristátím, a tiež elektrických námorných lodí. V rámci projektu boli pre demonštráciu možností tejto technológie vyvinuté vzorky elektrických motorov s výkonom 50 a 500 kW.