Bratislava 20. novembra 2019 (SITA/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) plánuje predložiť na vládu materiál o výbere koncesionára pre Letisko M. R. Štefánika v Bratislave ešte do konca tohto roka. Pre agentúru SITA to potvrdil rezort s tým, že v súčasnosti pracuje na aktualizácii dokumentácie potrebnej na vypracovanie materiálu na rokovanie vlády, ktorá sa vyjadruje k vyhláseniu výberu koncesionára pre bratislavské letisko. „Materiál bude predložený na rokovanie vlády do konca roka 2019,” uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká
Príprava projektu verejno-súkromného partnerstva mešká, keďže medzinárodný tender na výber koncesionára, resp. strategického partnera najväčšieho slovenského letiska, mal byť pôvodne vyhlásený do marca tohto roka. Koncesionár by mal prevádzkovať letisko tridsať rokov. Vláda schválila návrh projektu na výber koncesionára pre prevádzku, údržbu a rozvoj bratislavského letiska ešte 19. decembra 2018. Podľa plánov ministerstva dopravy mala koncesnú zmluvu s vybraným partnerom podpísať ešte súčasná vláda, čo už nie je reálne vzhľadom na parlamentné voľby koncom februára 2020.
„Cieľom projektu verejno-súkromného partnerstva formou udelenia koncesie je zabezpečiť dlhodobý udržateľný rozvoj Letiska M. R. Štefánika, s predpokladom zlepšenia konkurencieschopnosti nášho najväčšieho medzinárodného verejného letiska a upevnenia jeho pozície v regióne strednej Európy,” poznamenala Ducká. „Vďaka dodatočným investíciám zo strany budúceho strategického partnera možno očakávať zvýšenie ponuky a kvality najmä letiskových služieb,” dodala hovorkyňa ministerstva dopravy.
Verejné obstarávanie na výber koncesionára formou súťažného dialógu by podľa pôvodných predstáv rezortu dopravy malo trvať deväť až trinásť mesiacov. Zámer bol taký, aby koncesná zmluva bola uzavretá v prvom polroku 2020 a následne by ju mala schváliť vláda. Na základe porovnania čistej hodnoty peňažných tokov dvoch scenárov realizácia projektu s variantom PPP podľa ministerstva dopravy prináša hodnotu pre štát vo výške 61 mil. eur.
Koncesný variant sa podľa posudzovania štúdie uskutočniteľnosti ukázal ako najlepšia alternatíva pre bratislavské letisko za predpokladu dobre pripraveného medzinárodného tendra s účasťou skúsených investorov. Poradenské spoločnosti Deloitte Advisory, s.r.o. a Sullivan & Worcester LLP odporučili uzatvoriť koncesnú zmluvu so strategickým partnerom na tridsať rokov, pretože v koncesnej stratégii budú zohľadnené budúce investície koncesionára do obnovy infraštruktúry letiska, transfer aktuálnej dlhovej služby letiska a zároveň povinnosť koncesionára uhrádzať platby koncesných poplatkov. Vzletové a pristávacie dráhy a súvisiaci infraštruktúrny majetok ostane vo vlastníctve letiska.
„Bratislavské letisko nejdeme predávať,” povedal ešte vlani v decembri minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). Po schválení návrhu projektu na výber koncesionára vládou sa mala podľa ministra začať príprava verejného obstarávania. „Musíme vytvoriť také podmienky, aby štát nikdy nebol v mínuse, ale získal finančné prostriedky. Bratislavské letisko je síce mierne rozlietané, ale nízkonákladové lietadlá letisko nezachránia,” uviedol Érsek. Letisko podľa ministra dopravy potrebuje ešte viac rozlietať a tiež investície, čo by mal zabezpečiť budúci prevádzkovateľ. Érsek očakával, že záujem o prevádzku letiska v hlavnom meste budú mať viacerí investori. „Na bratislavskom letisku je dlh 55 mil. eur. Nie je možné dať štátne peniaze do letiska, lebo by to bola štátna pomoc. Potrebujeme tam spoločnosť, ktorá to vie robiť lepšie a má na to kapacity,” upozornil minister dopravy.