Bratislava 17. mája 2018 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Reakcia podpredsedu NR SR Martina Glváča na článok o obrnených vozidlách 8×8 v denníku Nový Čas „Zaplatíme o takmer 40-miliónov eur viac?!”
“Informácie v dnešnom vydaní denníka Nový Čas k porovnávaniu cien obrnených transportérov 8×8 sú skresľujúce a ich jediným cieľom je vyvolať napätie a konflikt v koalícii. Svedčí o tom aj klamstvo o vývoji Scipia Poliakmi pre Slovenskú republiku. Poliaci nám vozidlo nevyvíjali, ale mali dodať podvozky, ktoré sa mali na Slovensku finalizovať.
Pri tejto zmluve s Poľskou republikou sa teda nejednalo o žiadny vývoj ale išlo o medzivládnu dohodu. Po voľbách v Poľsku som informoval médiá, že prerušené rokovania budú pokračovať pričom ich hlavnými bodmi mali byť nevyjasnené tri veci: navýšenie ceny, rozhodné právo a rozhodcovský súd.
Akékoľvek tvrdenie o finálnej cene Scipia je preto zavádzajúce a to aj z dôvodu, že cena sa pochopiteľne líši v závislosti od konfigurácie a výbavy vozidiel. Trvám však na tom, že vozidlá 8×8 už mohli vojaci mať.”
TASR informoval podpredseda Národnej rady SR Martin Glváč.
Ministerstvo obrany SR sa ohradzuje voči klamstvám v denníku Nový Čas
Ministerstvo obrany SR sa ostro ohradzuje voči nepravdivým informáciám a vyjadreniam novej mediálnej koalície bývalých ministrov obrany Martina Glváča a Ľubomíra Galka v dnešnom vydaní denníka Nový Čas v článku „Zaplatíme o takmer 40 miliónov eur viac?!“ Vozidlá Scipio, o ktorých kúpe uvažoval exminister obrany Glváč, majú neporovnateľné parametre z hľadiska technickej konštrukcie aj výbavy. Slovensko – fínsky prototyp bojového obrneného vozidla 8×8 je postavený na inej modernejšej koncepcii, čiže modernejšom podvozku Patria, ako aj zbraňovom systéme a ďalších integrovaných prvkoch. A tento produkt má celkovo iné technické riešenie na základe aktuálnych požiadaviek Ozbrojených síl SR.
Ak niekto tvrdí, že cena za jedno vozidlo je teda o 400.000 eur vyššia, klame. A preto, ak pán exminister Glváč verejne prehlasuje, že ide v podstate o to isté vozidlo a už mohlo byť dodané v ozbrojených silách, vyzývame ho aby svoje tvrdenie upresnil tak, aby nepôsobilo klamlivo. Ním predrokovaná dohoda s poľskou stranou nebola pre Slovenskú republiku výhodná, pretože podiel výhodnosti pre slovenský obranný priemysel bol minimálny, čo veľmi dobre vie. V rámci rokovaní, ktorých bolo celkovo 15 po nástupe nového vedenia rezortu obrany, nebola naplnená základná zmluvná podmienka, aby za podvozky, ktoré by nám poľská strana dodala, odobrala v rovnakej hodnote produkciu slovenského zbrojárskeho priemyslu.
Rovnako tak asi treba pripomenúť aj pánovi poslancovi Galkovi jeho vyjadrenia z júna 2016, kedy sám vyzval rezort obrany, aby ukončil „naťahovanie sa” s Poliakmi ohľadne obrnených vozidiel Rosomak: „Predchádzajúci minister Glváč sľuboval podpis dohody ešte minulý rok, ale evidentne nemal dohodnuté vôbec nič a len zavádzal.” Dnes však pán Galko, ktorý z hľadiska modernizácie neurobil pre vojakov absolútne nič, tvrdí, že je na 100 percent presvedčený, že riešenie Martina Glváča by bolo lacnejšie. Tým opäť len potvrdil svoju neodbornosť a vytĺkanie politického kapitálu z tém obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky. Mrzí nás, že exministri Galko a Glváč zrazu vedia všetko, na všetko majú riešenie.
Škoda len, že pre ozbrojené sily neurobili viac, keď mohli. Rezort obrany urobí všetko pre to, aby na Slovensku bolo bojové obrnené vozidlo vyrábané, aj keby mu v tom mala mediálna koalícia Galko-Glváč brániť.
TASR informovala hovorkyňa Ministerstva obrany (MO) SR Danka Capáková.