Kresťanstvo má tú výhodu, že skrze osvietenstvo a humanizmus bolo nanovo sformované a tým sa stalo schopné byť štátu spoľahlivým partnerom. „Iné náboženstvá musia touto cestou ešte len prejsť,“ povedal biskup. No pripustil, že osvietenstvo „bolo kresťanstvu zvonka nanútené“.
Vo vnútri islamu musia nastať podľa biskupa reformy. „Tu u nás potrebujeme európsky formovaný islam, inak to bude ťažké. Je úlohou štátu toto požadovať, inak sa naša európska kresťanská kultúra stane menšinou.“
„Stále znova počúvam, že Katolícka cirkev má pozdvihnúť svoj hlas proti tendenciám radikálnych moslimov,“ povedal Schwarz. „K tomu treba povedať, že tu nie je dôležitá hlasitosť, ale dôležité je posolstvo.“
Diferencovane vidí diecézny biskup Gurku-Klagenfurtu diskusiu o šatke: „Miešať sa do toho máme iba vzhľadom na zahalenie celého tela, lebo sme kultúrou otvorenej tváre. Náš Boh nám ukázal svoju tvár a stal sa človekom,“ dôvodil biskup.
Vyslovil sa aj k hospodárskych a etickým otázkam životného prostredia a zastával sa „eko-sociálneho trhového hospodárstva“ na základe „sociálnej výkonnostnej spoločnosti“. Vyjadril sa aj k predsudku, že pápež František pestuje názor nepriateľský voči podnikaniu. „Pápež hovorí aj o činnosti podnikateľov ako ‘šľachetnom povolaní zameranom na dosiahnutie blahobytu a na zlepšenie sveta pre všetkých’“, objasnil rakúsky biskup, predseda Komisie pre hospodárstvo a životné prostredie pri KBR a zdôraznil:
„Na to, aby sa odstránilo vykorisťovanie Zeme a umožnil blahobyt ľudí na juhu, musia sa bohaté krajiny cvičiť v zriekaní sa blahobytu. S našou spotrebou energií a našou mobilitou žijeme na úkor chudobných krajín. Možno musíme rásť vo všetkých oblastiach – napríklad v alternatívnej energii, kde je Rakúsko príkladné. Treba aj menšie zdaňovanie trvalo udržateľnej energie. Ide tu o poznanie, že svet nie je sklad materiálu, ale dar Boha, ktorý necháva denne vychádzať Slnko a darúva nám svet, v ktorom je mnohorakosť druhov a možností rozvoja človeka.