Práve na význam školy v krízových oblastiach, akou je aj východ Ukrajiny, je nesmierne dôležitý. Škola tu zastupuje veľa absentujúcich funkcií. Okrem vzdelania, psychologická pomoc po prežitých traumách, vzdelávanie o zaobchádzaní s mínami, dokonca úkryt pred streľbou.
V rámci tohto projektu navštívili ambasádori projektu – tanečník Jaro Beker, mladý ambasádor Samuel Majdek z portálu refresher.sk a tím UNICEF Slovensko postihnuté mestá Svitlodarsk a Toretsk. Cez obidve mestá prešla frontová línia. Najsilnejšie posolstvo, s ktorým sa vrátili, sú prosby detí za mier.
Podľa tanečníka Jara Bekra, ktorý je ambasádorom dobrej vôle a pravidelne pomáha s aktivitami UNICEFU, to bol silný zážitok, pri odchode ho deti držali za ruky. Malí tanečníci chceli, aby sa ešte vrátil. Oči sa mu rozsvietili, keď rozprával o deťoch z tanečnej skupiny, s ktorou sa na Ukrajine stretol i ďalších silných dojmoch. „Boli sme pozrieť nemocnicu v Svitlodarsku, ktorú zasiahla bomba. Veľmi silné bolo aj stretnutie s rodinou, ktorej padol granát na dvor. Zasiahol starú mamu, ktorá zomrela, rodine sa podarilo schovať v pivnici. Videl som desaťročné dieťa, ktoré to muselo celé zažiť.“ Spomína Jaro Bekr. „Každá zo škôl musí mať bunker. V tomto prípade je to výborné, na jednej zo škôl nám rozprávali, ako sa v tomto bunkri schovávalo až 70 rodín. Niektoré týždeň, iné mesiac. To si ani neviem predstaviť,“ dodáva. Sám však hovorí, že deti síce žijú v neustálom strese, ale dokážu sa s ním vyrovnať aj vďaka školám. Jaro Bekr si miestami neuvedomoval, že sa nachádza v školách v krízovej oblasti. Ako tvrdí, často práve vďaka školám deti zabúdajú na to, čo sa nachádza vonku. „Deti nám počas celej návštevy hovorili len jediné – chcú mier a aby sa už nestrieľalo,“ uzavrel Jaro Bekr.
S ambasádorom Samuelom Majdekom z portálu refresher. sk sa budú pomocou sociálnych sietí snažiť zvýšiť povedomie o situácií na Ukrajine. Verí, že mladým ľuďom nebude ľahostajní život ukrajinských detí, sprostredkovaní z tzv. prvej ruky. „Cesta na Ukrajinu bola pre mňa naozaj silným zážitkom. Napriek nepriaznivej situácii na východe krajiny boli študenti, s ktorými sa stretol v miestnych školách, pozitívne naladení a plní energie. Bolo vidieť, že školy týmto deckám okrem vzdelania ponúkajú aj pocit bezpečia či miesto na socializáciu, čo je pre nich v ťažkých časoch obzvlášť dôležité. Želajú si hlavne mier.“
Obaja ambasádori spomínali silné problémy s infraštruktúrou. Cesty rozbité od tankov, zapríčinili, že kamióny nemôžu dovážať potraviny. Mnohé suroviny sa k nim nedostanú. Miestni obyvatelia sa pomaly snažia vrátiť do života, rodiny sú rozdelené kvôli dochádzaniu za prácou. V mestách sú rozbité budovy, veľa ruín a zabudnuté míny.
„Deti na Ukrajine žijú v neustálom strese a strachu. Úlohou UNICEFu a Európskej únie je pomáhať nielen s obnovou škôl, ale pomáhať aj samotným deťom,“ vysvetľuje projektová manažérka UNICEF Slovensko Erika Szabóová. UNICEF a EÚ obnovili v rokoch 2015 a 2016 v Doneckej a Luhanskej oblasti 60 vzdelávacích zariadení a v obnove sa pokračuje aj naďalej. Samotnou obnovou či vystavaním základných hygienických zariadení sa to neskončilo. UNICEF a Európska únia rozbehli aj terapeutické programy pre deti, ktoré po prežitých traumách potrebujú psychologickú pomoc alebo tréning životných zručností. „V Doneckej aj Luhanskej oblasti sa nachádza množstvo pozostatkov výbušnín a nevybuchnutých mín. Aj nás samotných varovali, aby sme nechodili do blízkosti rozstrieľaných budov. Rovnaké školenie absolvujú aj deti na školách vďaka edukačným programom zameraným práve na zaobchádzanie s nevybuchnutou muníciou,“ dodáva Erika Szabóová.
Krátky dokument z cesty je k nahliadnutiu:
UNICEF a EÚ nazvali projekt #EmergencyLessons a chcú ním prostredníctvom sociálnych sietí osloviť mladých ľudí vo veku 13 až 25 rokov. Kampaň hovorí o tom, že vzdelanie je základom budúcnosti detí – je podstatným krokom k prelomeniu cyklu krízy. Školy v kríze pokrývajú počas krízy aj základné potreby detí – stravu, hygienické potreby, vakcináciu. Poskytujú aj úkryt a psychologickú pomoc, zachraňujú tak životy detí.
Projekt prebieha v desiatich európskych a siedmich partnerských krajinách zasiahnutých krízou, napríklad na Ukrajine zasiahnutej ozbrojeným konfliktom, Nepále zasiahnutom zemetrasením alebo Guinei zasiahnutej ebolou. Cieľom kampane je poukázať na rozdiely vo vnímaní školy a vzdelávania u mladých Európanov a u detí žijúcich v krízových krajinách. Pre Slovensko je partnerskou krajinou Ukrajina, ktorá je mu geograficky najbližšia. Aktuálna kampaň Emergency Lessons potrvá až do decembra.
Radmila Péteryová