Bratislava 7. októbra 2016 (HSP/Foto:Radmila Péteryová)
Spoločná kampaň UNICEFu a Európskej únie #EmergencyLessons poukazuje na potrebu vzdelania, ktoré je základom budúcnosti detí. Škola neznamená pre každé dieťa to isté. Pre niekoho je škola každodenná povinnosť, pre iného šanca na záchranu života, základných potrieb, možnosť prežívať detstvo v bezpečí a mať nádej…
Práve na význam školy v krízových oblastiach, akou je aj východ Ukrajiny, je nesmierne dôležitý. Škola tu zastupuje veľa absentujúcich funkcií. Okrem vzdelania, psychologická pomoc po prežitých traumách, vzdelávanie o zaobchádzaní s mínami, dokonca úkryt pred streľbou.
V rámci tohto projektu navštívili ambasádori projektu – tanečník Jaro Beker, mladý ambasádor Samuel Majdek z portálu refresher.sk a tím UNICEF Slovensko postihnuté mestá Svitlodarsk a Toretsk. Cez obidve mestá prešla frontová línia. Najsilnejšie posolstvo, s ktorým sa vrátili, sú prosby detí za mier.
Podľa tanečníka Jara Bekra, ktorý je ambasádorom dobrej vôle a pravidelne pomáha s aktivitami UNICEFU, to bol silný zážitok, pri odchode ho deti držali za ruky. Malí tanečníci chceli, aby sa ešte vrátil. Oči sa mu rozsvietili, keď rozprával o deťoch z tanečnej skupiny, s ktorou sa na Ukrajine stretol i ďalších silných dojmoch. „Boli sme pozrieť nemocnicu v Svitlodarsku, ktorú zasiahla bomba. Veľmi silné bolo aj stretnutie s rodinou, ktorej padol granát na dvor. Zasiahol starú mamu, ktorá zomrela, rodine sa podarilo schovať v pivnici. Videl som desaťročné dieťa, ktoré to muselo celé zažiť.“ Spomína Jaro Bekr. „Každá zo škôl musí mať bunker. V tomto prípade je to výborné, na jednej zo škôl nám rozprávali, ako sa v tomto bunkri schovávalo až 70 rodín. Niektoré týždeň, iné mesiac. To si ani neviem predstaviť,“ dodáva. Sám však hovorí, že deti síce žijú v neustálom strese, ale dokážu sa s ním vyrovnať aj vďaka školám. Jaro Bekr si miestami neuvedomoval, že sa nachádza v školách v krízovej oblasti. Ako tvrdí, často práve vďaka školám deti zabúdajú na to, čo sa nachádza vonku. „Deti nám počas celej návštevy hovorili len jediné – chcú mier a aby sa už nestrieľalo,“ uzavrel Jaro Bekr.
S ambasádorom Samuelom Majdekom z portálu refresher. sk sa budú pomocou sociálnych sietí snažiť zvýšiť povedomie o situácií na Ukrajine. Verí, že mladým ľuďom nebude ľahostajní život ukrajinských detí, sprostredkovaní z tzv. prvej ruky. „Cesta na Ukrajinu bola pre mňa naozaj silným zážitkom. Napriek nepriaznivej situácii na východe krajiny boli študenti, s ktorými sa stretol v miestnych školách, pozitívne naladení a plní energie. Bolo vidieť, že školy týmto deckám okrem vzdelania ponúkajú aj pocit bezpečia či miesto na socializáciu, čo je pre nich v ťažkých časoch obzvlášť dôležité. Želajú si hlavne mier.“
Obaja ambasádori spomínali silné problémy s infraštruktúrou. Cesty rozbité od tankov, zapríčinili, že kamióny nemôžu dovážať potraviny. Mnohé suroviny sa k nim nedostanú. Miestni obyvatelia sa pomaly snažia vrátiť do života, rodiny sú rozdelené kvôli dochádzaniu za prácou. V mestách sú rozbité budovy, veľa ruín a zabudnuté míny.
„Deti na Ukrajine žijú v neustálom strese a strachu. Úlohou UNICEFu a Európskej únie je pomáhať nielen s obnovou škôl, ale pomáhať aj samotným deťom,“ vysvetľuje projektová manažérka UNICEF Slovensko Erika Szabóová. UNICEF a EÚ obnovili v rokoch 2015 a 2016 v Doneckej a Luhanskej oblasti 60 vzdelávacích zariadení a v obnove sa pokračuje aj naďalej. Samotnou obnovou či vystavaním základných hygienických zariadení sa to neskončilo. UNICEF a Európska únia rozbehli aj terapeutické programy pre deti, ktoré po prežitých traumách potrebujú psychologickú pomoc alebo tréning životných zručností. „V Doneckej aj Luhanskej oblasti sa nachádza množstvo pozostatkov výbušnín a nevybuchnutých mín. Aj nás samotných varovali, aby sme nechodili do blízkosti rozstrieľaných budov. Rovnaké školenie absolvujú aj deti na školách vďaka edukačným programom zameraným práve na zaobchádzanie s nevybuchnutou muníciou,“ dodáva Erika Szabóová.
Krátky dokument z cesty je k nahliadnutiu:
UNICEF a EÚ nazvali projekt #EmergencyLessons a chcú ním prostredníctvom sociálnych sietí osloviť mladých ľudí vo veku 13 až 25 rokov. Kampaň hovorí o tom, že vzdelanie je základom budúcnosti detí – je podstatným krokom k prelomeniu cyklu krízy. Školy v kríze pokrývajú počas krízy aj základné potreby detí – stravu, hygienické potreby, vakcináciu. Poskytujú aj úkryt a psychologickú pomoc, zachraňujú tak životy detí.
Projekt prebieha v desiatich európskych a siedmich partnerských krajinách zasiahnutých krízou, napríklad na Ukrajine zasiahnutej ozbrojeným konfliktom, Nepále zasiahnutom zemetrasením alebo Guinei zasiahnutej ebolou. Cieľom kampane je poukázať na rozdiely vo vnímaní školy a vzdelávania u mladých Európanov a u detí žijúcich v krízových krajinách. Pre Slovensko je partnerskou krajinou Ukrajina, ktorá je mu geograficky najbližšia. Aktuálna kampaň Emergency Lessons potrvá až do decembra.
Radmila Péteryová