Bratislava 20. novembra (TASR/HSP/Foto:TASR)
Iba tretina mala v októbri nakúpené darčeky
Slovákom sa tento rok ešte nechce nakupovať vianočné darčeky. Na konci októbra mala darčeky len tretina z nich. Tento rok si radšej počkajú na výpredaje, kam zamieria dve tretiny z nich. Pritom v nákupoch sú opatrnejšie ženy – 37 % z nich už vyrazilo do obchodov a zaobstaralo si prvé darčeky. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Home Credit Slovakia, a.s., realizovala agentúra STEM/MARK na 1005 respondentoch.
V reťazcoch Vianoce už od septembra
V obchodoch sa ukazujú dva protichodné trendy. Obchodníci sa snažia lákať na vianočnú sezónu čo najskôr. Spotrebiteľom sa však ešte do nákupov nechce. Radšej premýšľajú o tom, ako budú vyzerať povianočné výpredaje. “Obchodné reťazce štartujú vianočnú sezónu z roka na rok o niečo skôr. Prvé čokoládové figúrky a kolekcie sa na pultoch obchodov objavili už v septembri. Snažia sa prilákať nakupujúcich čo najskôr s tým, že tovar neskončí vždy pod stromčekom. Ľudia ich použijú napríklad ako narodeninový darček a budú nakupovať znova,” vysvetľuje analytik Home Creditu Michal Kozub.
E-shopy ešte zaostávajú
Tradičným miestom vianočných nákupov zostávajú kamenné obchody. Tento rok v nich nakúpia tri štvrtiny ľudí. Ich náskok sa ale z roka na rok znižuje. Pre e-shopy sa podľa prieskumu tento rok rozhodne až 42 % ľudí. “Veľkým prekvapením je, že mladá generácia využije e-shopy len v polovici prípadov.
Naopak, v Česku bude nakupovať online skoro 80 % ľudí vo veku 18-25 rokov, čo je diametrálny rozdiel,” uvádza Kozub. Pritom u Slovákov jednoznačne vedú tuzemské e-shopy nad tými zahraničnými. Ani do zahraničných obchodov sa ľuďom nechce cestovať. Vyrazí tam podľa prieskumu len 9 % ľudí. Mnoho ľudí sa vyberie na vianočné trhy do Viedne alebo Budapešti. Cestujú tam však skôr kvôli predvianočnej atmosfére, ako za cielenými nákupmi.
Peňažný darček vytlačila spod stromčeka fantázia
Zdá sa, že Slováci sa tento rok o niečo polepšili aj v zapojení fantázie pri vymýšľaní toho, čím potešia svojich blízkych. Obálku s peniazmi bez akéhokoľvek darčeka tento rok plánujú darovať len 3 % ľudí.
Kombináciu darčekov a peňazí skôr zvolí štvrtina opýtaných. Zaujímavé je, že proti dávaniu či dostávaniu peňazí sa stavajú hlavne mladí ľudia. Klasické darčeky volia v 69 %. Naopak, čím sú ľudia starší, tým viac dávajú prednosť peniazom.
18 % ľudí si vezme na vianočné darčeky úver
Najviac ľudí tento rok plánuje, že za darčeky minú do 100 eur. Vlastné úspory či peniaze z výplaty na ne použije 87 % opýtaných. Zároveň však 18 % ľudí využije nejakú formu úveru. Nad tradičným nákupom na splátky pritom jasne víťazí použitie kreditnej karty. Napríklad vo veľkých mestách nad 100.000 obyvateľov ich aspoň raz použije 13 % ľudí. Celkovú sumu útrat za vianočné darčeky však navýšia nákupy v povianočných výpredajoch.
Výdavky za Vianoce navýšia okrem nákupov darčekov aj ostatné vianočné nákupy. Priemerná domácnosť minie za jedlo na Vianoce 135 eur. Zaujímavosťou je, že 45 % ľudí tento rok neplánuje minúť na vianočný stromček ani euro.