Bratislava 25. septembra (TASR) – V priebehu 38. týždňa došlo na Slovensku k 270 dopravným nehodám, rovnako ako minulý rok. O život prišlo osem osôb, traja motocyklisti, dvaja chodci, dvaja vodiči a spolujazdec. Ťažké zranenia utrpelo minulý týždeň 22 osôb. Smrteľné nehody sa v tomto týždni vyhli Trenčianskemu a Prešovskému kraju. Pre TASR to uviedla hovorkyňa Prezídia Policajného zboru (PPZ) Denisa Baloghová.
"Od začiatku tohto roka do nedele 23. septembra evidujeme celkom 9800 dopravných nehôd, čo je medziročne o 993 menej. V rovnakom období minulého roka prišlo o život 220 osôb, kým tento rok 212. Na následky dopravných nehôd doposiaľ doplatilo životom 126 vodičov a spolujazdcov, 22 motocyklistov, 44 chodcov a 20 cyklistov," dodala.
Vodiči by sa podľa nej mali v tomto období pripraviť na častejšie hmly, dážď a s tým spojenú mokrú vozovku. "V počasí, keď sa hromadí voda na cestách, je veľmi dôležité, aby vodiči dodržiavali predpísané rýchlosti, jazdu prispôsobili stavu a povahe vozovky, ako aj poveternostným podmienkam. Práve v takomto počasí je veľká pravdepodobnosť, že sa vozidlo stane neovládateľné v dôsledku tzv. akvaplaningu," upozornila Baloghová. Akvaplaning nastáva vtedy, keď je medzi pneumatikou a vozovkou viac vody, ako dokáže dezén na pneumatike odviesť. Auto "pláva" a v dôsledku toho sa stáva neovládateľné. Správnou reakciou je dať dolu nohu z plynu a zošliapnuť spojku. Treba vyrovnať volant a čakať, až pneumatika dosadne na vozovku. Pri šoférovaní treba držať volant dvoma rukami a zbytočne neriskovať predbiehaním. Použitie bezpečnostných pásov by malo byť samozrejmosťou.
Za zníženej viditeľnosti prispieva k bezpečnej jazde najmä zníženie rýchlosti, ale aj používanie svetiel do hmly. Hmlové svetlá smie vodič použiť za hmly, dažďa alebo sneženia. K bezpečnosti v takýchto prípadoch prispieva aj zníženie rýchlosti na klzkom povrchu vozovky na potrebnú mieru. Dôležité je zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami, aby bolo možné včas zareagovať a predísť kolíznym situáciám.
"V jesennom období sa v blízkosti cestných komunikácií, najmä medzi obcami, vyskytuje množstvo potulujúcej sa zveri. Zvýšené riziko stretu so zverou je najmä v noci a ráno, kedy môže byť viditeľnosť a aj pozornosť vodičov znížená. Ak sa už zviera dostane na vozovku, vodičom neodporúčame, aby sa vyhli prekážke vo vysokej rýchlosti. Následky šmyku môžu byť väčšie, ako zrážka so zvieraťom. To platí hlavne pri jazde na diaľnici," upozornila Baloghová.
Obozretní musia byť podľa nej vodiči aj v prípade poľnohospodárskych prác v blízkosti cestnej komunikácie. V týchto miestach možno predpokladať znečistenú vozovku, najmä blato, lístie. Aj v týchto prípadoch treba počítať so zvýšeným rizikom šmyku.
"Chodci a cyklisti sú najzraniteľnejším článkom medzi účastníkmi cestnej premávky. Apelujeme na chodcov, aby používali reflexné prvky na oblečení. Pri prechádzaní cez cestu treba byť ostražitý a používať vyznačené priechody. Odporúčame radšej sa viackrát presvedčiť, či je bezpečné cez cestu prejsť," podčiarkla. "Cyklistom opäť pripomíname povinnosť zo zákona byť osvetlený a mať na sebe reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Ešte stále evidujeme množstvo prípadov, keď cyklisti za zníženej viditeľnosti jazdia na neosvetlenom bicykli bez reflexných prvkov. Výnimkou nie je ani jazda po nesprávnej strane vozovky a pod vplyvom alkoholu. Cyklisti by nemali preceňovať svoje schopnosti, treba zvážiť riziká, ktoré im hrozia v súvislosti so zníženou viditeľnosťou a mokrou vozovkou. Jazda na bicykli za silného vetra, v daždi na mokrej a klzkej ceste, to už je čistý hazard so životom, treba sa jej vyhnúť," zdôraznila Baloghová.
Dodala, že vodiči musia v sťažených poveternostných podmienkach najmä predvídať. Sledovať situáciu hlavne v okolí zastávok, škôl a nákupných centier, kde je zvýšený pohyb chodcov. "Každý účastník premávky je podľa zákona povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil jej bezpečnosť a plynulosť. Pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam, aby neohrozil na živote a zdraví seba a ostatných, a nespôsobil škody na majetku," uzavrela Baloghová.