Paríž 24. októbra 2019 (HSP/Foto:SITA/AP-Christophe Ena)
Podľa Le Canard Enchaîné sú letecká spoločnosť Air France a francúzske spravodajské služby v pohotovosti po rozšírení incidentov, ktoré by mohli prezrádzať prítomnosť mnohých radikalizovaných zamestnancov v radoch leteckej spoločnosti. Ak zatiaľ žiadna z týchto “anomálií” neviedla k nehode, tie ostatné vyvolávajú opodstatnené otázky
“Pokiaľ ide o spoločnosť Air France, pred odletom komerčných letov sme našli niekoľko “anomálií”, uvádza istý člen spravodajskej služby, citovaný satirickým týždenníkom. “Podobajú sa pokusom o zničenie lietadla”. Zatiaľ čo spoločnosť uisťuje o bezpečnosti svojich zamestnancov a zákazníkov, po ďalšom incidente kapitán lietadla odmietol s takýmto strojom vzlietnuť a uplatnil si tak právo, ktoré má zakotvené v zmluve.
Anomálie na motoroch
Spoločnosť Air France nedávno podala trestné oznámenie po tom, ako boli plniace otvory na pohonné hmoty na približne 40 jej lietadiel označené nápisom “allah akbar”. Zlý vtip, ktorý sa je len jedným z mnohých zistených v posledných mesiacoch. Takto počas predletovej kontroly a testov vykonávaných pred odletom niekoľko pilotov zistilo opakujúce sa poruchy na diaľkovom ovládaní motorov, ktoré umožňuje ovládať reaktory z kokpitu.
Vyšetrovaním sa podarilo vypátrať podozrivého, ktorým je francúzsky konvertita zamestnaný spoločnosťou Air France. Podarilo sa mu však utiecť a bol spozorovaný v Jemene, píše týždenník. Jeho dvaja ďalší blízki kolegovia, zamestnanci spoločnosti, sú podozriví zo sabotáže niekoľkých evakuačných tobogánov lietadiel tejto francúzskej leteckej spoločnosti. Činnosť vykonávali v ich údržbárskej dielni.
K tomu treba pripočítať ešte signály, ktoré spravodajské služby nazývajú “slabými signálmi”. Čiže správanie alebo “anomálie bez rizika” ale znepokojujúce. Napríklad, keď vodič vozidla “follow me” odmietol viesť lietadlo na dráhu pod zámienkou, že lietadlo pilotuje žena. Začiatkom augusta sa spoločnosť Air France musela ospravedlniť po zmiznutí kariet rozdaných cestujúcim z Izraela na jednom z jeho letov Los Angeles – Tel Aviv, ktorý mal prestávku v Paríži…
73 služobných preukazov odňatých
Táto vraj technická “anomália” sa udiala aj o niekoľko mesiacov skôr, keď sa pri bezpečnostných pokynoch automaticky informovalo v arabčine v lietadle spájajúcom Paríž s Amsterdamom, alebo keď sa Maroko zmenilo na “kalifát” na inej mape. Podľa týždenníka vyšetrovanie umožnilo dostať sa až k zamestnancovi subdodávateľskej spoločnosti poskytujúcej služby programovania obrazoviek pre cestujúcich.
Bezpečnostné služby priznávajú: naše subdodávateľské spoločnosti sa javia ako rizikové. Ako ich kontrolovať a kontrolovať činnosť ich zamestnancov, keď sa nenachádzajú v letiskovej zóne Roissy? Spravodajské služby, ktoré zodpovedajú za monitorovanie 90 000 zamestnancov v 900 spoločnostiach, boli posilnené o 30 dôstojníkov. “Naša úloha je obrovská”, pripúšťa istý policajný dôstojník. V novembri minulého roka policajná prehliadka identifikovala zamestnancov zo špeciálneho policajného zoznamu podozrivých, ktorí mali služobné preukazy do chránených zón letiska. Pri tejto príležitosti odňali 73 takýchto preukazov.
Francúzske policajné zložky sa nachádzajú v turbulentnej situácii. Poriadnu ranu im uštedril aj nedávny vražedný útok na parížskej prefektúre, pri ktorom člen počítačovej údržby spravodajskej služby s previerkou “prísne tajné” podrezal a dobodal štyroch spolupracovníkov.
Odborníci spravodajskej služby predpokladajú že tento mierumilovný a čiastočne hluchonemý agent počas svojej činnosti vyniesol zoznam agentov nasadených napríklad v nebezpečných mešitách, či mená a adresy dôstojníkov a spolupracovníkov tajnej služby. Jeden usb kľúč s adresami našli pri domovej prehliadke … Do akcie je zapojená vyše stovka vyšetrovateľov.