Bratislava 21. júna 2018 (HSP/Foto:TASR/AP-Alastair Grant)
Zdá sa, že zahraničné obchodné spoločnosti na Slovensku čoraz viac podliehajú tlaku bratislavskej kaviarne – hlasno kričiacej agresívnej menšiny. Obchodná spoločnosť Tesco síce najprv odmietla vyradenie mesačníka Zem a Vek z predaja, no po údajnom “tlaku verejnosti” Tesco zmenilo názor a plánuje urobiť audit, po ktorom zrejme vyradí “niektoré periodiká” nezhodujúce sa s ich svetonázorom.
Po škandalóznom stiahnutí mesačníka Zem a Vek z predaja v obchodnom reťazci BILLA sa zdalo, že je to jediná spoločnosť s totalitnými, slobodu tlače potláčajúcimi tendenciami na Slovensku.
Vedenie obchodného reťazca Kaufland dalo jednoznačnú odpoveď, že nebude potláčať slobodu: “Spoločnosť Kaufland nepodporuje cenzúru tlače a ani obmedzenia slobody prejavu, preto momentálne nemá v pláne stiahnuť uvedené periodikum z predaja,” povedala pre Aktuality.sk hovorkyňa Kauflandu Lucia Langová.
Podobne sa javilo aj stanovisko obchodného reťazca Tesco: “Naša spoločnosť je apolitická a uvedomujeme si, že každý má svoje občianske a plnohodnotné právo na slobodu slova a prejavu. Tesco je maloobchodník, ktorý ponúka zákazníkom širokú škálu tovaru vrátane periodickej tlače s rôznorodým zameraním. Ubezpečujeme vás, že predajom žiadnych z tlačovín v našich obchodoch, ktoré ponúkame, absolútne nevyjadrujeme názor v mene našej spoločnosti, ani ohľadom tém, ktoré sú ich obsahom. Je demokratickou voľbou zákazníka a tiež jeho vôľou, čo vyhľadáva a či sa s konkrétnymi titulmi a témami stotožní, a najmä, aký individuálny názor si vytvorí.”
Neskôr však Tesco, zrejme podľahlo tlaku kričiacej menšiny z bratislavských kaviarní. Nechválne známy produkt americkej ambasády Jakub Goda zverejnil na sociálnej sieti doplňujúce stanovisko spoločnosti Tesco: “Uvedomujeme si tiež, že sme zodpovedná obchodná spoločnosť, ktorá určuje sortiment a kritéria jeho výberu. Na podnet verejnosti sme sa preto rozhodli v blízkej dobe vykonať interný audit všetkých ponúkaných periodík v spolupráci s nezávislými partnermi a v prípade, že by niektoré z periodík nespĺňali naše interné kritéria, vrátane obsahu, akým by mohlo byť podnecovanie verejnosti k nenávisti, neznášanlivosti, či porušovaniu ľudských práv, vyradíme ho z našej ponuky.”
Tesco by si však malo uvedomiť, že tieto “podnety verejnosti” pochádzajú s najväčšou pravdepodobnosťou od menšiny ľudí vysedávajúcich v bratislavských kaviarniach – takzvaných mimovládkarov – slniečkárov. Nejedná sa o typickú vzorku Slovákov. Táto liberálna “šľachta” žijúca vo svojej bubline, len svojimi neustálymi hejtmi na internete vytvára dojem väčšiny a tlačí obchodné spoločnosti do porušovania slobody tlače.
Alternatívne médiá už ale nemôžu dovoliť neustále pošliapavanie slobody prejavu. Ak spoločnosť Tesco podobne ako Billa podľahne tlaku pár liberálnych kaviarníkov, potom je na mieste bojkot týchto zahraničných obchodných spoločností. Slovensko je konzervatívna spoločnosť a nemôžeme dovoliť, aby nám diktovali liberálne kruhy, čo môžeme a čo nemôžeme čítať.
Podobný názor má aj politológ Roman Michelko, ktorý pre Hlavné správy povedal : “Médiá, ktoré sú označované ako konšpiračné, by mali dokázať svoju silu a nebyť pasívni. Myslím, že ideálnou odvetou za vyradenie časopisu Zem a Vek by mala byť výzva, na bojkot tejto obchodnej siete. Dnes je okruh čitateľov a ich širšieho zázemia taký početný, že dlhodobejšia kampaň voči tomuto reťazcu by sa mohla viditeľne podpísať na obrate reťazca.”
Samuel Gdovin