Maloobchodná sieť COOP Jednota má už dlhodobo najvyšší podiel slovenských potravín vo svojich predajniach. “Od nepamäti sme podporovali domácu produkciu, pestovateľov ovocia, zeleniny, výrobcov pečiva, producentov mäsa, mliekarov. S domácimi výrobcami a pestovateľmi pracujeme, či už na celoslovenskej alebo regionálnej úrovni. Inak to nebude ani v nasledujúcich rokoch. Naša sieť ponúka najviac slovenských potravín spomedzi všetkých reťazcov. V priemere dosahuje podiel nami predaných slovenských produktov 70 %. Takýto podiel slovenských výrobkov reálne prechádza cez pokladnice našich predajní,” konštatoval vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednota Slovensko Branislav Lellák.
Medzi najžiadanejšie potraviny a komodity slovenského pôvodu patria v COOP Jednota vajcia (99,94 % obrat z predaja), mlieko (97,91 %) a med (96,4 %). “Na lokálnej úrovni zároveň spolupracujeme so 700 lokálnymi dodávateľmi. Spolupracujeme napríklad s až 350 regionálnymi pekármi a to aj preto, že nechceme ísť cestou dopekania. Našim cieľom je predávať čerstvo upečený chlieb, rožky, sladké aj slané pekárenské výrobky priamo z pece pekárne. Je to zároveň cesta, ako podporiť pekárenský priemysel na Slovensku. Komunikujeme a hľadáme cesty so všetkými odvetviami, nielen s pekármi. Či už je to Únia hydinárov, Mliekárensky zväz, alebo sú to odborové združeniami zastrešené pod SPPK. Slovenský pôvod máme zastúpený aj vo výrobkoch Vlastnej značky,” dodal Branislav Lellák.
Spoločnosť Kaufland má zas v priemere najvyšší počet vystavení slovenských produktov v maloobchode. Skoro 6 000. “Pre nás je podpora slovenských dodávateľov a producentov prirodzenou súčasťou firemnej filozofie. Dlhodobo spolupracujeme s približne 200 slovenskými pestovateľmi a dodávateľmi ovocia a zeleniny. Našou prioritou je odoberať slovenský tovar, až následne dopĺňame ponuku zo zahraničia. Len za minulý rok sme ponúkli približne 80 000 ton slovenského ovocia a zeleniny,” povedala hovorkyňa Kauflandu Lucia Langová.
Kaufland v roku 2017 spustil projekt na podporu regionálnych dodávateľov, ktorí dodávajú svoje produkty len na predajne Kaufland v ich okolí. “Momentálne spolupracujeme už so 71 regionálnymi dodávateľmi a do projektu je zapojených 65 predajní. Minulý rok sme na naše pulty uviedli čisto slovenský produktový rad Z lásky k tradície, ktorý je vyrobený z domácich surovín slovenskými dodávateľmi podľa tradičných receptov. V roku 2018 sme spustili ďalší veľký projekt – 100 % slovenské mäso. Toto označenie znamená, že mäso pochádza zo zvierat narodených, chovaných, porazených a spracovaných výlučne na území Slovenska. V našej ponuke nájdete 100 % slovenské hovädzie i bravčové mäso,” dodala Langová.
V obchodnom roku 2018 spoločnosť Lidl zaplatila slovenským dodávateľom 290 miliónov eur v nákupných cenách, čo predstavuje medziročný nárast na úrovni 17 %. “Spoločnosť Lidl podporuje slovenských dodávateľov, realizuje v tomto smere viacero programov a medziročne významne zvyšuje hodnotu nakúpených produktov,” dodal pre agentúru SITA vedúci úseku komunikácie v Lidl Tomáš Bezák.