Igor Sileckij uvádza, že v USA sa pokúša čas od času nejaký školák alebo študent nastoľovať poriadok metódami, ktoré pozná z nejakej hry na vojnu. Situácia nie je lepšia ani v Európe: spomeňme si napríklad len na Nóra Breivika, pre ktorého sa stala počítačová hra virtuálnom trenažérom.
Počas posledných desaťročí sa priemyslu zábavy podarilo značne znížiť citlivosť divákov. Zatiaľ čo predtým vyvolával pohľad na krv alebo useknuté končatiny na filmovom plátne šok, dnes už je to len dôvod na zasmiatie. Žiadny film nemá taký účinok prítomnosti, ako to dokáže počítačová hra. Čím dlhšie človek hrá, tým viac sa so svojim hrdinom stotožňuje.
Hráč nadobúda pocit, že sám strieľa, reže, vyhadzuje do povetria, zdôrazňuje expertka moskovskej Služby psychologickej pomoci Svetlana Uspenská: „Keď človek hrá nejakú počítačovú hru, zvlášť keď je to ešte dieťa, potom sa do nej úplne “zahryzne”. Keď sa niekto ponorí do hry, potom prestane rozlišovať vlastný život a virtuálny priestor. Poznáme prípady, kedy človek v reálnom živote začína bojovať s tými, ktorí ho obklopujú, rovnakými spôsobmi, ako v hre.“
Sileckij tiež tvrdí, že hry na vojnu sú ďalším nástrojom propagandy mladej generácie. Objavuje sa čoraz viac hier, ktoré znázorňujú v negatívnom svetle ako Rusko, tak aj Červenú armádu z čias 2. svetovej vojny. Stačí, keď si pripomenieme dobre známu hru Battlefield: Bad Company. Prečo sú Rusi v amerických počítačových hrách vždy vykresľovaní ako nepriatelia?
Svoj postoj uvádza novinár Tim Kirby žijúci v Moskve: „Niektorí sú názoru, že je to výsledok päťdesiatročnej antisovietskej propagandy. Po druhé je to konkurencia. Arabi, Irán, to nie sú pre Ameriku silní konkurenti. Ale Rusko alebo Čína, to už sú krajiny, ktoré môžu bojovať. A podľa mienky niektorých Američanov je zabíjanie Rusov morálne.
Možnosti počítačových hier vplývať na psychiku mládeže začali medzitým skúmať v Poľsku. Expertov zvlášť inšpirovala popularita kanadskej hry pod názvom Company of Heroes 2, ktorá ukazovala zverstvá Červenej armády počas 2. svetovej vojny. Podľa názoru odborníkov sa miestna výroba počítačových hier môže stať najefektívnejším spôsobom propagandy „historickej politiky Poľska na Východe“.
Hra Company of Heroes 2 bola v krajinách SNŠ zakázaná. Defenzívou sa ale vojna vyhrať nedá. Keďže sa svet v najbližšej dobe videohier vzdať nemieni, podľa Sileckijho by bolo načase potešiť priaznivcov týchto hier nejakou kvalitnou ruskou videohrou.
zf