NAŽIVO

V Madride sa začal proces s katalánskym politikom Jordim Pujolom, ktorý je obvinený z korupcie. Proces sa sústreďuje na pôvod majetku Jordiho Pujola.

20:15

Sudánske polovojenské Sily rýchlej podpory vyhlásili jednostranné trojmesačné prímerie. Urobili tak po tom, čo šéf sudánskej armády Abdal Fattáh Burhán v nedeľu odmietol americký návrh na humanitárne prímerie v občianskej vojne s RSF.

20:08

Server 24.hu uviedol, že chorvátska prokuratúra zverejnila výsledky vyšetrovania nehody maďarského vojenského vrtuľníka z 21. júna 2023, pri ktorej zahynuli traja príslušníci maďarských ozbrojených síl.

20:05

Cena ropnej zmesi Brent s dodávkou v januári dosiahla do 19.15 h SEČ 63,12 USD za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená rast o 56 centov (0,90 %). Cena ropy WTI, rovnako s januárovým kontraktom, dosiahla 58,60 USD/barel. V porovnaní s predchádzajúcou uzávierkou to predstavuje rast o 54 centov (0,90 %).

20:03

V Istanbule bude v budúcnosti kŕmenie pouličných psov zakázané a psy budú mať zakázaný vstup do verejných priestorov v tejto tureckej metropole, rozhodli o tom v pondelok orgány v provincii Istanbul.

19:30

Trump v apríli navštívi Čínu, čo oznámil na svojej sociálnej sieti.

„Práve som mal veľmi dobrý telefonický rozhovor s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom. Diskutovali sme o mnohých témach, vrátane Ukrajiny/Ruska, fentanylu, sóje a iných poľnohospodárskych produktoch. Dosiahli sme dobrú a veľmi dôležitú dohodu pre našich skvelých farmárov – a situácia sa bude len zlepšovať… Teraz sa môžeme sústrediť na celkový obraz. V tejto súvislosti ma prezident Si pozval na návštevu Pekingu v apríli, s čím som súhlasil, a ja som ho pozval na recipročnú štátnu návštevu USA neskôr v tomto roku. Dohodli sme sa, že je dôležité udržiavať častý kontakt, na čo sa veľmi teším,“ uviedol Trump.

19:10

Izraelská mimovládna organizácia na ochranu kultúrneho dedičstva Emek Šaveh odsúdila zámer izraelských úradov, ktoré chcú v blízkosti archeologickej lokality Sebastia na okupovanom Západnom brehu Jordánu vyvlastniť súkromné palestínske pozemky.

19:04

Humanitárna nadácia pre Gazu oficiálne ukončila svoje operácie v Pásme Gazy po tom, čo minulý mesiac po začiatku prímeria pozastavila svoju činnosť.

18:40

Trump telefonoval s Si Ťin-pchingom a diskutovali okrem iného aj o ukončení vojny na Ukrajine.

Čína po rozhovore vyhlásila, že dúfa v čo najskoršie dosiahnutie „spravodlivej dohody, ktorá odstráni príčiny“ vojny.

18:38

Akcie spoločností v oblasti vojenského priemyslu klesajú na pozadí mierových rokovaní o Ukrajine, informuje The Wall Street Journal.

Konkrétne akcie nemeckej spoločnosti Rheinmetall klesli za posledných 5 dní o 14 % na 1460 eur.

18:35

Senát Najvyššieho súdu v Brazílii jednomyseľne hlasoval za ponechanie Bolsonara v policajnej väzbe. Bolsonarovo umiestnenie do väzby nariadil sudca Alexandre de Moraes, podľa ktorého by exprezident mohol utiecť z domáceho väzenia.

18:29

Sikorski oznámil, že si predvolal izraelského veľvyslanca v Poľsku v súvislosti s tým, že jeruzalemský inštitút Jad Vašem neopravil podľa neho zavádzajúci príspevok o Poľsku a dejinách holokaustu.

18:27

Súd s predstaviteľmi holandského lodiarskeho a priemyselného konglomerátu Damen Shipyards, ktorý je podozrivý z porušenia sankcií uvalených EÚ na Rusko, sa v pondelok začal v meste Zwolle. Spoločnosť je obvinená z toho, že napriek sankciám pokračovala v dodávkach tovaru a technológií do Ruska.

18:27

Putin uviedol, že verzia amerického návrhu na ukončenie vojny na Ukrajine, s ktorou sa Rusko oboznámilo, by v zásade mohla tvoriť základ konečného mierového urovnania.

17:56

Spoločnosti eustream a jej maďarský partner FGSZ sa dohodli na zvýšení pevnej kapacity plynovodu na prepojovacom uzle Veľké Zlievce – Balážske Ďarmoty zo súčasných 3,5 na 4,38 miliardy kubických metrov ročne.

17:34
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Peter Švec analyzoval pád lietadla AN-24 pri Hejciach: Ani politici, ani profesionáli dodnes nevedia, čo nevedia

Pád vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce neustále rezonuje v slovenskej spoločnosti. Dôvodov je viacero. O život pri tejto najväčšej tragédii v histórii slovenského letectva prišlo 42 vojakov, prežil len jediný, Martin Farkaš.

❚❚
.

Ste autorom rozsiahlej analýzy o tragickej udalosti pádu AN-24, pri ktorej zahynulo 42 vojakov. Čo vás podnietilo k tomu, aby ste analyzovali príčiny pádu?

To je dlhý príbeh, ale začal by som tým podstatným. Som totiž otec myšlienky vlastnej slovenskej obrany, ktorú som vyslovil už v roku 1990 a za ktorú bol proti mne spustený teror vtedajších federálno-unitárnych šovinistov. Od normalizačných pohovorov až po prokurátorské vyšetrovanie. Bol som jeden z tých poslancov tzv. Federálneho zhromaždenia, ktorí prispeli k tomu najcennejšiemu, čo máme – k štátnosti.

Veľmi mi teda záleží na tom, aby moje „dieťa“ bolo zdravé a životaschopné a patrí do toho aj bezpečnosť lietania. Nielen vojenského, ale aj civilného. Patríme totiž medzi štáty nielen s bezkonkurenčne najnižšou rozlietanosťou v rámci celej EÚ, meranou počtom prepravených cestujúcich k počtu obyvateľov, ale tiež s najnižšou úrovňou latentnej bezpečnosti lietania merané počtom katastrof a obetí na výšky náletov.

.

 

Pre analýzu sú potrebné určité zručnosti. Kde si ich získavali?

Vo svojej kariére som mal za 42 rokov možnosť zažiť rôzne typy, aj rôzne kvalitatívne úrovne organizácie lietania. Od aeroklubového, cez vojenské, až po rôzne typy civilnej dopravnej prevádzky. Mal som tiež šťastie nielen si vyformovať analytické zručnosti, ale aj ich čiastočne uplatniť pri účasti na vyšetrovaní zopár leteckých nehôd. Hoci moje hlavné analytické zameranie bolo a naďalej zostáva v oblasti bezpečnostnej a obrannej politiky. Všímal som si veľmi podozrivé praktiky, ktoré som sám zažíval.

Už počas môjho štúdia na operačnom stupni vojenského vzdelania na akadémii vo Veľkej Británii v roku 1995 som sa zorientoval v teórii toho, čo sa volá organizačná kultúra. Zistil som, že mnohé nezdravé praktiky v letectve spadajú práve pod hlavičku nezdravej inštitucionálnej kultúry.

Počas neskoršieho štúdia na Kráľovskej akadémii obranných štúdií v roku 1999 som vo svojej diplomovke vytvoril koncept pôsobenia proti presile na princípoch štúdia teórie chaosu, ktorý vychádzal z nelineárnych a tzv. manévrových prístupov. Moja diplomovka bola ohodnotená ako jedna z najlepších desiatich z ročníka a bola publikovaná v ročenke Seaford House Papers v roku 2000.

.

 

Dali sa poznatky získane vo Veľkej Británii aplikovať aj na systém na Slovensku?

Po návrate z tejto strategickej akadémie, akejsi britskej „Vorošilovky“ som si uvedomil, že môj koncept sa dá metodicky vynikajúco uplatniť pri posudzovaní leteckých katastrof a predpokladov leteckých nehôd. Tak som na jej základe v roku 2000 vykonal východiskovú analýzu faktorov bezpečnosti lietania v našich vzdušných silách a najskôr som prezentoval list vtedajšiemu veliteľovi vzdušných síl.

V liste som odporučil stručný koncept zásadných opatrení na elimináciu veľmi nezdravých trendov v bezpečnosti dopravného lietania vo vzdušných silách. Na jeho konci som otvorene uviedol, že ak sa tieto faktory podcenia, môže hroziť to najhoršie. Vtedy som bol jeden z 10 najvyšších funkcionárov veliteľstva vzdušných síl.

 

.

Čo nasledovalo potom?

Obsahovo identickú správu som prezentoval náčelníkovi Generálneho štábu o rok neskôr, keď som bol ustanovený do jednej z asi desiatky najvyšších funkcií v ozbrojených silách.

Tam som už využil aj ďalšiu skúsenosť z prípravy Vojenskej stratégie, na ktorej som sa ako predseda malej komisie zásadnou mierou podieľal. Strategické koncepty vojenských ohrození ako je koncept predstihu výstrahy, koncept času prípravy, ako aj koncept akceptovateľného rizika (tiež to vychádzalo z metodiky mojej diplomovky) boli veľmi unikátne a odvážne. Tie som síce aplikačne použil až neskôr pri príprave konceptu vzdušných síl, ale bol som nimi inšpirovaný do skutku, ktorý som urobil – celý list som pretavil do informačnej správy pre Náčelníka GŠ.

 

Aký bol postoj vašich nadriadených? Prijali správu?

Moja informačná správa bola utajená a diplomaticky mi bolo odporučené, že v rámci mojej funkcie šéfa vojenského prieskumu a elektronického boja nemám zodpovednosť za oblasť bezpečnosti lietania. Pritom bezpečnosť lietania sa priamo dotýkala činnosti pluku špeciálneho určenia, ktorý bol v mojej podriadenosti a činností mojich iných podriadených zložiek.

Ak sa dobre pamätám, informačná správa si zaslúžila dokonca druhý stupeň – Tajné.

Na snímke Peter Švec

 

Takže váš koncept zmeny definitívne pochovali?

Potom som dostal ďalšiu príležitosť. Po ustanovení do funkcie GR sekcie ministerstva sa mi nechtiac naskytla ďalšia príležitosť prezentovať zarážajúce zistenia. Mal som totiž v podriadenosti jedno z troch štátnych letectiev v našom malom štáte – vtedajšiu Vojenskú leteckú akadémiu. Síce som ju preberal bez jediného schopného výcvikového lietadla, aj s platným politickým rozhodnutím, že škola bude zrušená.

.

Ale dodnes som menej osvietenými kolegami obviňovaný za zrušenie Bielych albatrosov aj zo zrušenia školy. Napriek tomu, že časť skupiny som zachránil pred prevodom pod „Vzdušné sily“ modernizáciou lietadiel a vykonaním všetkých vojskových skúšok nového vybavenia. Napriek tomu, že práve ja som trval na akceptovaní funkcie GR s podmienkou, že moju Alma Mater zachránim.

Spoločne s vtedajšími rektormi som ju pretransformoval na civilnú fakultu TU Košice. Jeden z mála kvalifikovaných ministrov obrany, ktorý sa v čase ustanovenia už viac ako 10 rokov venoval širšej oblasti bezpečnosti, ma vymenoval za predsedu Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva. Pomer racionalizmu voči zotrvačnosti v myslení v nej bol spravidla 2:8, občas 3:7.

Správa bola robená z otvorených zdrojov, z veľkej časti z môjho osobného rokmi analýz vytvoreného „know-how“. Ale s uplatnením už uvádzanej metodiky tak, aby mohla byť predložená na buď širokú odbornú, v ideálnom prípade na verejnú diskusiu.

Ako predseda som mal právomoci konečnej úpravy textu a tam, kde v záveroch a odporúčaniach nebola zhoda celej komisie som zaradil vetu asi v zmysle „v tejto otázke nebol v komisii dosiahnutý konsenzus“. Takýchto viet bolo v správe vysokých pár desiatok. Nový minister – totálny amatér, pokračoval v tradícii totalít – správu utajil.

Písal sa rok 2004 a aj tá skutočnosť prispela k môjmu rozhodnutiu venovať sa naplno môjmu celoživotnému koníčku a na konci septembra opustiť ozbrojené sily. Realizácia jedného z navrhnutých opatrení by tiež vytvorila záruku, aby 42 cenných životov neskôr 19. januára 2006, čiže takmer 1 a pol roka po mojom odchode do civilu, nevyhaslo.

.

 

Z ozbrojených síl ste síce odišli, ale nezanevreli ste na ne. Po páde AN-24 vás prekvapilo utajenie vyšetrovacej správy?

Potvrdila sa platnosť porekadla, že doma nikto nie je prorokom. Medzitým som už robil na čiastočný úväzok v jednej leteckej spoločnosti manažéra letovej bezpečnosti, v ktorej som pripravil prvý „Program letovej bezpečnosti“ v histórii Slovenska. A tiež som do katastrofy stihol byť viac ako rok letovým riaditeľom v inej leteckej firme, kde ma pozvali ako manažéra zmeny.

No a už som vo voľnom čase robil podľa mojej unikátnej koncepčnej metodiky analýzy leteckých katastrof a predpokladov leteckých nehôd prvých dvoch z typov, ktoré som lietal. Neskôr som pridával ďalšie mne intímne známe typy.

Potom prišla tá smutná správa. Ale najmä ustanovenie komisie, totálne prekonaný prokurátorský spôsob vyšetrovania, zodpovedajúci v modernom svete prekonaným praktikám. O pár mesiacov neskôr boli publikované časti vyšetrovacej správy.

.

Ako vieme, v rámci totalitnej tradície správu utajili. Prečo ma to neprekvapuje? Načo umožniť iným, aby sa z katastrofy v rámci prevencie poučili? Asi bol dôvod. Nuž a už vtedy som svoje výhrady verejne komentoval. A odvtedy som neprestal, akurát sa zmenili formy – dnes som poradcom predsedu združenia, ktoré zastupuje pozostalých obetí.

V maďarskej obci Hejce 19. mája 2007 odhalili Memoriál obetiam leteckého nešťastia vojenského špeciálu AN-24

Vo svojej analýze vysvetľuje viaceré faktory možnej príčiny. Ak sa na to pozrieme z vtáčej perspektívy pilota pri vyšetrovaní vnímate určitú politizáciu. Čo bolo na celom procese vyšetrovania spolitizované?

Už samotné vymenovanie predsedu komisie – neletca, neodborníka, je jednoznačné politikum. Vyšetrovanie katastrofy, v ktorej mala evidentne najväčší vplyv organizačná kultúra rezortu samotným rezortom, je tiež jednoznačné politikum.

Prokurátorský systém vyšetrovania typický pre totality a nezrelé štáty, najmä po potvrdení predpokladu, že nebol spáchaný trestný čin, čiže posádka nespôsobila katastrofu zámerným aktom masovej vraždy, je tiež jednoznačné politikum.

Nepozvanie do vyšetrovania výrobcu lietadla a výrobcu motorov (lebo popri priateľskej Ukrajine aj nenávidené Rusko) hádam ani netreba spomínať, veď čo už môže byť vážnejšie, jasnejšie a hlúpejšie politikum.

Politizáciou je aj odmietanie odtajnenia a podpory obnovy vyšetrovania nezávislou komisiou s kvalifikovaným predsedom a tímom. Kým? Politikmi. Lebo by sa mohli odhaliť špinavé praktiky politicky napojených oligarchov, cicajúcich rezort svojimi podozrivými kontraktmi. Nerobím záver, uvádzam jeden z podozrivých faktorov, ktorý vyšetrovateľom evidentne „unikol“.

Potvrdiť, alebo vyvrátiť podozrivé a nezodpovedané otázky môže len obnovené vyšetrovanie. Politické bolo aj rozhodnutie z dôvodu šetrenia nenainštalovať protizrážkový systém výstrahy (TAWS alebo GPWS) pri poslednej modernizácii, ktorý by poskytol vysokú šancu (ako vieme zo Smolenska – nie záruku) stať sa veľmi účinnou záchrannou sieťou. Veď od zavedenia tento systém radikálne znížil počet katastrof typu tzv. CFIT (kontrolovaná zrážka s terénom), ktorým táto katastrofa jednoznačne bola.

.

 

Ako podľa Vás prebiehala nehoda na jej posledných úsekoch?

Uviedol som to v kapitole pripravovanej knihy a redakcii dávam plný súhlas na publikovanie ktorejkoľvek z pasáží tejto kapitoly, prípadne na pokračovanie aj celú kapitolu.

 

Poďme k príčine pádu. Väčšine ľudí najprv napadne pýtať sa, KTO je na vine. Vy však upozorňujete, že je potrebné sa pýtať, ČO je na vine. Prečo?

Pretože ak chceme robiť účinnú prevenciu pred opakovaním rovnakých podmienok, ktoré napomohli vzniku reťazca súvislostí, výsledkom ktorých bola katastrofa, tak sa musíme pýtať správne otázky. Na vec sa naozaj treba pozrieť filozofiou vyšetrovania leteckého novoveku. Katastrofa sa stala a už sa neodstane.

Ciele vyšetrovania novoveku sú prevencia a poučenia, nie hľadanie vinníka. Ani posádka sa jednoznačne nechcela zabiť. Aké sú možné správne otázky? V leteckom novoveku sa pýtame napríklad: ČO zavinilo, že posádka sklesala pod minimálnu bezpečnú výšku? Veď všetci chceli žiť.

.

ČO zavinilo, že posádka nevedela, že má povinnosť robiť teplotnú opravu? ČO zavinilo, že posádka zrušila let podľa prístrojov a pri dobrej viditeľnosti si dovolila klesať vizuálne do neznámeho terénu? ČO zavinilo, že im to civilný riadiaci lietania dovolil? ČO zavinilo, že na civilnom radarovom centre nefungovala automatická výstraha, že posádka klesá pod minimálnu sektorovú nadmorskú výšku?

ČO zavinilo, že si nevšimli úvodnú veľmi vysokú vertikálnu rýchlosť klesania, alebo ak si ju všimli, že im nebola podozrivá? ČO zavinilo, že nevolali okamžite posádku a nenariadili jej zastaviť klesanie?

ČO zavinilo, že záchranársky vrtuľník tam nebol rýchlejšie? A keď priletel, tak nemohol pomáhať?

ČO spôsobilo, že lietadlo nebolo vybavené ľahko dostupným technickým prostriedkom – protizrážkovým systémom GPWS, ktorý mohol byť tou rozhodujúcou záchrannou sieťou?

 

Vyšetrovanie však vinníka našlo…

Vyšetrovatelia hľadali a našli vinníka. To, či bol ten vinník naozaj spôsobilý, aby mohol vykonávať svoju funkciu, či ustanovovanie ľudí s jeho kombináciou skúseností a prípravy zodpovedá porovnateľným kritériám v leteckých kultúrach s najvyššími úrovňami latentnej bezpečnosti, to sa už nikto nepýtal. Takých otázok, ktoré sa mali pýtať a evidentne sa nepýtali, je oveľa viac. Takže aj preto treba obnoviť vyšetrovanie.

.

Moje zistenia odhaľujú nový zásadný faktor. Je totiž nesporné, že posádka je pri nepriaznivej konštelácii len poslednou záchrannou sieťou pred katastrofou. V zdravej organizačnej kultúre je prakticky vždy, keď nastane problém, účinnou záchrannou sieťou.

V nezdravej organizačnej kultúre tak dlho ťahá leva za chvost, až raz bolestivo zahryzne a zabíja.

Záchranári zbierajú telesné pozostatky obetí havárie slovenského vojenského lietadla AN-24 na kopci Borsó pri obci Hejce


Podľa vyšetrovacej správy bolo príčinou pádu pochybenie posádky, pretože nevyužila prístroje, ktoré mala k dispozícii na palube, a nedodržala bezpečnú výšku lietadla nad terénom. Čo teda piloti mali vedieť, ale v dôsledku inštitučného fungovania nevedeli?

Posádka pochybila, inak by sa katastrofa nestala, ale celý organizačný systém (od výberu, výcviku, technologického vybavenia, kombinácie posádok, cez predpisy, školenia, odborný dozor, organizáciu letov, atď.) musí byť nastavený tak, aby pochybenie posádky neviedlo v reťazci faktorov do katastrofického výsledku. Tento systém veľmi nezdravej organizačnej kultúry, ktorý bol rozhodujúcou hĺbkovou príčinou katastrofy, vyšetrovanie neskúmalo.

Už vieme, že pri vyšetrovaní nejde o hľadanie vinníka. To je prekonaný prístup. Mimochodom, chorá organizačná kultúra je tiež „ľudský faktor“, ale nie ten, ktorý sa ľahko prijíma masou verejnosti – „pilot“ – ukážte mi fotku, „ukrižujme ho“.

Lenže ako chcete postihovať systém, ktorý sa neučí zo skúsenosti vykúpených krvou desiatok tisíc obetí v histórii dopravného lietania? Ktorý nie je ochotný ani hlbokej sebareflexie. Ktorý je postavený na zatĺkaní, vyviňovaní seba a zosobňovaní pochybení svojich ľudí.

Robenie chýb je ľuďom absolútne prirodzené. Posádka sa nechcela zabiť. Posádka a aj všetci traja členovia, ktorí mali pri tomto type katastrofy schopnosť fungovať ako záchranná sieť, boli obeťami rovnako, ako všetci cestujúci. Prijíma sa to ťažko, verejnosti sa to predáva ešte ťažšie, táto to neraz s odporom odmieta. Tí menej osvietení odborne fundovanejší jednotlivci doslova zúria už pri prezentovaní takéhoto prístupu. Ale je to tak.

.

 

Piloti mali pochybiť aj tým, že nenastavili index rádiovýškomera. Ak by tak boli urobili, mohol tento prístroj ochrániť posádku pred pádom?

Je to absolútne vylúčené. Tento index by na výsledok ani na prevenciu pred katastrofou v danom teréne, v klesavom lete nemal absolútne žiadny vplyv. Argumentácia týmto faktorom je jednoznačným dôkazom nekvalifikovanosti vyšetrovania a záverov, ako aj identifikácie príčin tejto katastrofy.

Rádiovýškomer nehrá pri letoch v uvedených podmienkach v akých leteli, žiadnu úlohu. Toto môžem ako odborník konštatovať s bohorovnou absolútnou istotou. Argumenty sú v kapitole a budú v knihe. Vrátane vizualizácie na obrázku boli dodané ministrovi obrany. Uvádzanie tohto záveru je vážnym dôvodom na nutnosť obnovy vyšetrovania katastrofy novou komisiou.

 

Otec zosnulého Ľudovíta Orlického pre náš portál uviedol, že piloti riešili problém s poruchou pravého motora. Ako vy vnímate tieto tvrdenia o možnej príčine pádu?

Predpokladám, že vysadenie jedného z motorov nastalo až ako dôsledok dotyku vrtúľ s porastom pri zmiernení klesania do kopca v posledných sekundách letu. Nevidím indície, ktoré by nasvedčovali tomu, že motor vysadil ešte vo vzduchu a že vysadenie motora bolo prvotnou príčinou katastrofy.

.

Aj keď je silný predpoklad, že lietadlo bolo preťažené, s jedným motorom by mohli pokračovať v lete. S preťaženým lietadlom by nemuseli byť schopní stúpať, ale boli by schopní klesať minimálnou rýchlosťou klesania.

Ibaže, potvrdiť alebo vyvrátiť to môže iba zapojenie výrobcu motora do vyšetrovania a explicitné testy expertov od výrobcu. Ako vieme, výrobca nebol do vyšetrovania vôbec zapojený, čo je samo osebe veľmi podozrivé. O to viac, že vizuálne dôkazy jednoznačne potvrdili veľmi neštandardné polohy pák ovládania jednej pohonnej jednotky.

Prestavenie ovládacích prvkov mohlo nastať v posledných sekundách letu po náraze, keď posádka ešte žila. Čiže samotná poloha pák nie je dôkazom vysadenia motora vo väčšej výške. Je to len ďalší vážny jednoznačný dôvod na obnovu vyšetrovania.

Vôbec nezáleží na tom, čo si myslím, alebo predpokladám. Faktom je, že výrobca nebol a mal byť súčasťou komisie.

 

.

Ako o ďalšej možnej príčine sa hovorí aj o zámernom nastraženom výbušnom systéme. Naznačujú to podľa Vás trosky lietadla?

Nenaznačujú. Takúto príčinu považujem za málo pravdepodobnú.

Ale na palube vojenského špeciálu mohli byť prepravované aj osobné zbrane a munícia. Časť vyšetrovacej správy by to konštatovala. Verejne by uviedla, či mali alebo nemali vplyv na katastrofu, akurát by sa utajili určité technické a numerické parametre.

Ak muníciu alebo náboje prepravovali, tieto mohli vybuchnúť ako následok katastrofy. Ak sa to zistilo, tento samotný fakt nie je dôvod utajovať.

 

Podľa dostupných informácií Srbi vidia i možnú súvislosť medzi haváriou lietadla a masovými hrobmi, o ktorých pravdepodobne získali poznatky naši vojaci počas pobytu v misii. Informácie, ktorými disponovali, im mohli byť osudnými. Čo si myslíte o tejto teórii, ktorá je tiež vznikla aj možno vďaka tomu, že správa z vyšetrovania je utajená?

V lietadle sa nachádzali cestujúci z vojenskej polície a z tajných služieb. Mohli prepravovať aj citlivé materiály rôzneho charakteru. Tieto fakty by určite neboli zverejňované, jednoznačne by išlo o predmet utajenia, podľa citlivosti možno až najvyššieho stupňa.

Pochopiteľne, ak srbské tajné služby majú takéto indície, alebo dôkazy, tieto majú právo vhodnými formami prezentovať a v prípade nutnosti hľadať riešenie diplomatickým spôsobom cestou svojich partnerských organizácií na Slovensku.

Utajenie vždy prirodzene priživuje podozrievavosť aj konšpiračné teórie.

Na snímke kapitán Martin Farkaš, ktorý ako jediný prežil leteckú katastrofu na mieste nešťastia pri pamätníku na kopci Borsó počas pietnej spomienky pri príležitosti 12. výročia leteckej katastrofy pri obci Hejce 19. januára 2018

Vráťme sa k obetiam – synom, manželom, otcom. Čo bolo príčinou, že prežil len 1 vojak?

Práve CFIT je odborný „terminus technicus“ bezprostrednej príčiny tejto katastrofy. CFIT z anglického „Controlled Flight Into Terrain“. Zjednodušene povedané, posádka v presvedčení, že letí po bezpečnej trajektórii letu narazila do terénnej prekážky počas riadeného letu. Čiže lietadlo malo funkčnú posádku, posádka mala funkčné a riaditeľné lietadlo, bola presvedčená, že letí správne a ako sa ukázalo, nachádzali sa inde.

Absolútne rovnakej bezprostrednej príčiny, ako v prípade Tu-154 poľských vzdušných síl o viac ako 4 roky neskôr 10. apríla 2010. Rovnakej, ako v prípade lietadla T-43A (B-737) vzdušných síl USA v chorvátskom Dubrovníku o 10 rokov skôr 3. apríla 1996, pri ktorej zahynul aj minister vlády USA. Pokiaľ je známe, správa ani len neobsahuje tento termín.

Medzi spolupôsobiace príčiny nesporne patrilo pochybenie posádky. Ale jednou zo závažných spolupôsobiacich príčin, ktoré komisia ani len neodhalila, bola absencia vedomostí o prepočte minimálnej bezpečnej výšky v podmienkach teplôt hlboko pod nulou. To je samo osebe závažným dôvodom na obnovu vyšetrovania s novou komisiou.

Hĺbkové, čiže skutočné príčiny, sú vo všetkých prípadoch oveľa komplexnejšie a systémové. Tieto sa veľmi podobajú v štátnych letectvách mnohých štátov, aj v leteckých spoločnostiach s nízkou úrovňou latentnej bezpečnosti. Najmä v inštitúciách prevádzkujúcich veľmi malé počty lietadiel každého typu.

Nuž a hĺbková príčina sa dá zhrnúť pod jeden pojem – chorá inštitucionálna kultúra, ktorá nevybavila posádku nástrojmi na to, aby mohli fungovať ako záchranná sieť. Laicky sa dá nezdravá inštitucionálna kultúra najzrozumiteľnejšie vyjadriť slovným spojením  „bordel v organizácii“.

.

Len pripomínam, tej organizácie, ktorá vyšetrovala samu seba. V konkrétnych podmienkach je prežitie jedného cestujúceho zázrak, ale samotný náraz podľa charakteru katastrofy mohlo prežiť oveľa viac cestujúcich, zabil ich mráz.

 

Vyšetrovanie je uzavreté, správa o ňom je utajená, pozostalí ale nenašli vnútorný pokoj a nie sú stotožnení s výsledkami vyšetrovania. Čo je podľa v tejto chvíli potrebné urobiť pre nich ako občanov SR, ktorí prišli o svojich blízkych v dôsledku služby vlasti?

Pozostalí ani nemôžu byť spokojní s výsledkami vyšetrovania. Už len na základe faktorov, ktoré som uviedol je nutné obnoviť vyšetrovanie.

V záujme prevencie si vysoko vážim odvahu, nasadenie a odhodlanie zástupcov pozostalých, ktorí požadujú obnovenie vyšetrovania. Nie sú prví v histórii, ktorí svojou vytrvalosťou pomohli posunúť bezpečnosť lietania do bezprecedentných výšok. Je potrebné nájsť politickú odvahu a presadiť obnovenie vyšetrovania.

Životy obetiam nikto nevráti, ale aroganciou politickej moci je ich obeta vlastne dehonestovaná rezortom, v ktorom slúžili a vládami svojej vlasti, ktorej slúžili.

Verím, že po voľbách nastane v tomto smere zmena. Utajenie celej správy je priam urážkou pozostalých, prejavom typických totalitných praktík rezortu a vládnej moci, ale aj zneuctením obetí.

Pozostalí ako kompromis navrhli vypracovanie extraktu správy, štruktúrou zodpovedajúcemu civilným vyšetrovacím postupom a predpisom, ktorý by bol odtajnený. A nie je to potrebné robiť len pre pozostalých. Je to potrebné urobiť pre všetkých občanov, pre všetkých aktívnych vojakov a občianskych zamestnancov.

Dokonca je to potrebné urobiť v záujme bezpečnosti samotných zodpovedných, ktorí obnovu vyšetrovania zatiaľ arogantne a občas zúrivo odmietajú. Ale ktorí sa raz môžu sami nachádzať v nesprávnom čase na nesprávnom mieste len preto, že vyšetrovanie bolo odflákané a závery neboli relevantné. Lebo hĺbkové príčiny niekto nechcel vidieť, alebo nemal odvahu, prípadne kvalifikáciu, aby ich odhalil. Oni totiž veria, že rezort a lietanie v ňom sa zmenili.

Ako človek s intímnou hĺbkovou znalosťou systému myslenia a organizačnej kultúry v rezorte na všetkých úrovniach riadenia, ako aj človek, ktorý dostal životnú šancu vidieť systém lietania aj na opačnom spektre kvality, môžem bez obáv tvrdiť, že zmena zvnútra je vylúčená.

Šancu na zmenu všetky vedenia rezortu vlastizradne zahodili tým, keď po sprofesionalizovaní ozbrojených síl v roku 2005 nezaviedli komplexný funkčný systém záloh, ktorý bol kritickou podmienkou prechodu na profesionalizáciu. Od kadetských zborov, cez niekoľko tisícové aktívne zálohy, možno o niečo väčšie pasívne zálohy, až po pomerne masívne, ale svojou podstatou papierové všeobecné zálohy.

Je tiež nemožné urobiť zásadný prielom v latentnej bezpečnosti lietania s organizačnými štruktúrami, ktorými disponujú rezorty so štátnym letectvom, teda tak obrany, ako aj vnútra, s dvomi lietadlami a teda hŕstkou pilotov každého typu. Aj v tom explicitné zistenia mojich 18 rokov trvajúcich analýz asi 1500 leteckých nehôd indikujú, že cestujúci a posádky štátnych dopravných lietadiel malých štátov sedia na sude s pušným prachom bez akejkoľvek výstrahy o čase výbuchu.

Ani politici, ani profesionáli dodnes nevedia, čo nevedia.

 

.
Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.

Kaliňák: Transformácia Úradu na ochranu oznamovateľov je potrebná, pretože nerešpektuje legislatívu

Zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov a jeho transformácia na nový úrad je potrebná pre objektivitu jeho fungovania. Po rokovaní koaličnej…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Opäť sa pletú do našich záležitostí. Eurokomisia bude od Slovenska žiadať vysvetlenie

Európska komisia bude od Slovenska žiadať vysvetlenie vo veci vládou schváleného návrhu zákona, ktorý počíta so zrušením Úradu na ochranu…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trumpov mierový plán pre Ukrajinu „už neexistuje“

Trumpov mierový plán pre Ukrajinu pozostávajúci z 28 bodov „už neexistuje“, vyhlásil účastník rokovaní v Ženeve, poradca úradu prezidenta Alexander…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Fico: O návrhu Európskej komisie o zmrazených ruských aktívach by mal rokovať aj parlament

Návrh Európskej komisie na „konfiškáciu“ ruských zmrazených aktív a ich použitie na vojenské potreby Ukrajiny je podľa predsedu vlády SR…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Spoveď rakúskej učiteľky: „Učím 4 triedy, dokopy 100 žiakov. Len jedno dieťa hovorí nemecky…“

Christine je učiteľkou na základnej škole vo Viedni. Učí približne 100 žiakov. Takmer žiadne dieťa nepoužíva nemčinu ako materinský jazyk

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Pre milovníkov Poirota prichádza trojitá dávka: Elegancia, logika a záhady

Piaty výber z diela Agathy Christie poteší všetkých milovníkov klasickej detektívky, ako aj fanúšikov najslávnejšieho literárneho detektíva na svete Hercula…

24. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Všetko smeruje k tomu, aby mierové dohody už nepodpisoval Zelenskyj

Z frakcie „Sluha ľudu“ plánuje vystúpiť viac ako 10 poslancov, a Arachamia sa môže stať novým predsedom Rady, informuje bývalý…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Huliak chce k zákonu o hazarde rokovať s SNS, podľa Michelka SNS názor nemení

O podpore vetovanej novely zákona o hazardných hrách bude minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak rokovať s poslancami za…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Šimkovičová: Fond na podporu umenia funguje, máme v rukách fakty

Fond na podporu umenia funguje. Na pondelkovej tlačovej konferencii o tom ubezpečila ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nominantka SNS) a predstavitelia…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Správy o možnom ukončení vojny “veľmi negatívne ovplyvňujú ukrajinské ozbrojené sily”

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 14 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 14 min. čítania | 0 komentárov

Aké sú mierové podmienky „koalície ochotných“ – protinávrh amerického mierového plánu?

Veľká Británia, Nemecko a Francúzsko prepracovali americký mierový plán bod po bode. Text vykazuje výrazné odchýlky v témach týkajúcich sa…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov

NKÚ zistil porušenia pri prideľovaní dotácií na ministerstve obrany

Najvyšší kontrolný úrad SR zistil porušenia zákona pri prideľovaní dotácií občianskym združeniam či samosprávam na ministerstve obrany. V kontrolovaných rokoch…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Gašpar: Dohoda je, že Hlas nebude hlasovať s opozíciou pri odvolávaní ministra

Koaličný Hlas-SD nebude narúšať koaličnú zmluvu tým, že by hlasoval s opozíciou pri odvolávaní ministra. Povedal to novinárom podpredseda Národnej…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Pri nehode električiek v Košiciach utrpelo zranenia osem ľudí

Pri pondelkovej zrážke dvoch električiek v košickej mestskej časti Západ utrpelo zranenia nateraz nezisteného rozsahu osem ľudí. TASR o tom…

24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dezifnormátori pod hlavičkou “nezávislej žurnalistiky” úradujú stále tvrdšie

Povedzme si priamo: bežné médiá, sponzorované zo zahraničia, nemajú záujem vykresliť realitu o veciach verejných ani medzinárodných vzťahoch v jej…

24. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

“Pripravili sme aktualizovaný dokument o mieri.” Zverejnili text spoločného vyhlásenia Ukrajiny a USA

„Pripravili sme aktualizovaný dokument o mieri.“ Jermak zverejnil text spoločného vyhlásenia Ukrajiny a USA po stretnutí v Ženeve o Trumpovom…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rubio o mierovom pláne:„Je zrejmé, že aj Rusi majú v tejto veci čo povedať“

Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio je veľmi optimistický, pokiaľ ide o vyhliadky na mier v blízkej budúcnosti. Po rokovaniach…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Mladý slovenský futbalista mal onedlho prestúpiť inam. Športovec však nečakane zomrel

Futbalový klub OFK Krtovce na sociálnej sieti oznámil smutnú správu o úmrtí svojho len 20-ročného hráča Nikolasa Drzika \"Včera večer…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Čo bude s STVR a médiami celkovo?

Predstavitelia Progresívneho Slovenska v utorok na tlačovej konferencii informovali, že majú obavy o smerovanie verejnoprávnej televízie a rozhlasu. Ich kritika…

24. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Keď sa história opakuje: Matica v ohni médií v roku 1875 aj dnes

Koncom 19. storočia sa Matica slovenská nestala terčom len politickej moci, ale aj sústredenej mediálnej kampane. Maďarské denníky Hon a…

24. 11. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

Za zločinný útok na Irak sa neskôr ospravedlnili Blair, Clintonová dokonca aj Šimečka, len „humanista“ Havel mlčal

Slovensko, 24. novembra 2025 - Václav Havel bol svetovými médiami pod kuratelou západných tajných služieb maľovaný ako vzorný humanista. Lenže…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Bober: Podpis Základnej zmluvy medzi cirkvou a Slovenskou republikou bol významným krokom

Podpísanie Základnej zmluvy medzi SR a Svätou stolicou bolo pre Slovensko významným krokom k uznaniu a stabilizácii vzťahu medzi štátom…

24. 11. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európa si opakovane strieľa do nohy… Zaplatia za to aj Slováci?

Európa chce dosiahnuť technologickú nezávislosť od Číny a USA, čo je v princípe dobrý a chvályhodný úmysel, hoci prichádza už zjavne s krížikom po…

24. 11. 2025 | Ekonomika | 9 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Ekonomika | 9 min. čítania | 0 komentárov

V Belgicku odbory odštartovali trojdňový štrajk proti vládnym škrtom a reformám

V Belgicku sa od pondelka začína trojdňový štrajk, ktorý vyhlásili odbory na protest proti vládnym škrtom a plánovaným zmenám v…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Európske gestapo“. Prečo postupne strácame demokratické slobody?

Nemecko, 24. novembra 2025 - Prízraky Tretej ríše ožívajú z temnoty. Prednedávnom, keď komentoval situáciu vo väčšine krajín Európskej únie,…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Smrť zdravého rozumu: „teplí” barani pre progresívcov

Podľa denníka The Washington Post iniciatíva s názvom Rainbow Wool vyrába luxusné produkty výhradne z vlny baranov, ktorí „prejavujú záujem…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Zastavme to, kým nie je neskoro

Pred pár dňami sa v Prahe odohral krvavý útok. 17- ročné dievča zaútočilo nožom na 81- ročného dôchodcu. Uviedla v…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Keď sa z obyčajných vecí stanú nečakané poklady

Poklady môžu byť ukryté na miestach, kde by sme ich najmenej čakali, a často o ich hodnote netušíme, kým ich…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

91-ročná profesorka Katarína Horáková. Stále učí ľudí, ako sa dožiť dlhovekosti v zdraví

Čo jesť a čo nejesť aby sme boli zdraví? Žijeme v dobe stresovej, a rýchlej. Veľa ľudí sa stravuje zle. Mnohí…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

V Madride sa začal proces s katalánskym politikom Jordim Pujolom, ktorý je obvinený z korupcie. Proces sa sústreďuje na pôvod majetku Jordiho Pujola.

20:15

Sudánske polovojenské Sily rýchlej podpory vyhlásili jednostranné trojmesačné prímerie. Urobili tak po tom, čo šéf sudánskej armády Abdal Fattáh Burhán v nedeľu odmietol americký návrh na humanitárne prímerie v občianskej vojne s RSF.

20:08

Server 24.hu uviedol, že chorvátska prokuratúra zverejnila výsledky vyšetrovania nehody maďarského vojenského vrtuľníka z 21. júna 2023, pri ktorej zahynuli traja príslušníci maďarských ozbrojených síl.

20:05

Cena ropnej zmesi Brent s dodávkou v januári dosiahla do 19.15 h SEČ 63,12 USD za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená rast o 56 centov (0,90 %). Cena ropy WTI, rovnako s januárovým kontraktom, dosiahla 58,60 USD/barel. V porovnaní s predchádzajúcou uzávierkou to predstavuje rast o 54 centov (0,90 %).

20:03

.

Superpočítač vypočítal šancu Slovenska dostať sa na MS 2026. Dostane sa cez náročnú baráž?

Slovenskí futbalisti si po 2. mieste v kvalifikačnej skupine A o postup na majstrovstvá sveta v roku 2026 zahrajú v…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Slovinci referendom odmietli asistovanú samovraždu

Slovinci v nedeľňajšom referende odmietli zákon, ktorý by umožňoval nevyliečiteľne chorým pacientom ukončiť svoj život, píše agentúra AP

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kyjev presunul "pluk smrti" do Vovčanska, aby udržal pozície

Ukrajina, 24. novembra 2025 - Obrana Ozbrojených síl Ukrajiny v smere Vovčansk naďalej slabne, velenie naliehavo presúva ďalšie jednotky do…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Toto boli tie najdlhšie vojny v dejinách sveta

Najdlhšie vojny v histórii ľudstva odhaľujú, aké hlboké a pretrvávajúce môžu byť mocenské, náboženské či územné spory. Tieto konflikty sa…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Uhrík v Budapešti: „Naším cieľom je poraziť systém, ktorý momentálne vládne v Bruseli, ktorý ničí Slovensko“

Delegácia europarlamentnej frakcie ESN navštívila maďarský parlament. Jeden z jej zakladateľov, europoslanec Milan Uhrík , tam odovzdal dôležitý odkaz

24. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Cenzúra za dverami. Sloboda slova opäť v ohrození

Európske regulačné orgány čelia kritike – pri prebiehajúcej revízii Zákona o digitálnych službách ignorujú obavy týkajúce sa cenzúry a slobody…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov