NAŽIVO

Pri pečení alebo smažení treba vždy dávať pozor, aby nedošlo k vznieteniu potravín na panvici. Ak k požiaru dôjde, horiaci olej sa neodporúča hasiť vodou. Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) na to upozornil na sociálnej sieti. Apeluje tiež na to, aby ľudia nenechávali zapnuté spotrebiče bez dozoru.
„Ak je to možné, pokúste sa zabrániť ďalšiemu zahrievaniu oleja vypnutím spotrebiča. Panvicu prikryte pokrievkou, plechom na pečenie, navlhčite utierku a panvicu ňou prikryte,“ radia hasiči. Pomôcť môže aj hasiaca deka, ktorá zamedzí prístup vzduchu a požiar udusí. S horúcou nádobou by sa už potom nemalo manipulovať, až kým nevychladne.

16:04

Prezident Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) Adrián Mifkovič navštívil na Štedrý deň hasičskú stanicu v Trnave. Stretol sa s príslušníkmi zboru a poďakoval im za ich každodennú službu a nasadenie. Informovalo o tom Prezídium HaZZ.
„Ďakujeme všetkým hasičom za ich profesionalitu, odvahu a obetavosť. Prajeme čo najmenej výjazdov a veľa pokoja v kruhu blízkych,“ doplnilo Prezídium HaZZ na sociálnej sieti

15:18

USA a Rusko budú v najbližšej dobe rokovať o Ukrajine, vyhlásil Peskov.

„Dmitrijev podrobne informoval Putina o výsledkoch svojej cesty do Miami. Na základe získaných informácií Moskva sformuluje svoje ďalšie stanovisko a v najbližšej dobe bude pokračovať v kontaktoch prostredníctvom existujúcich kanálov,“ povedal hovorca Kremľa.

12:07

V Lozorne v okrese Malacky si na 2. sviatok vianočný zahrajú Štefanský stolnotenisový turnaj. Informuje o tom obec na webe.
V športovom klube Lozorno na Športovom námestí sa turnaj začína o 9.00 h. Záujemcovia si môžu zahrať v dvoch kategóriách dvojhry – pre registrovaných a neregistrovaných hráčov.
Registrácia je možná polhodinu pred začiatkom turnaja.

11:30

Trumpov tím sa dnes môže spojiť s Putinom, vyhlásil Zelenskyj.

„Bolo stretnutie s našou skupinou – Umerovom, Gnatovom. Potom mali Američania stretnutie s Dmitrijevom. A všetko vysvetlili, ukázali, odovzdali, pokiaľ chápem. Neviem, v akom formáte bude ich ďalší rozhovor. Možno s Putinom. Pravdepodobne to bude zajtra (v stredu). Zajtra (v stredu) večer by sme mali dostať všetko,“ povedal prezident v rozhovore, ktorý sa uskutočnil včera, ale médiá ho zverejňujú dnes.

11:00

USA sa podarilo dohodnúť s Lukašenkom na prepustení viac ako 250 politických väzňov, okrem iného vďaka dodávkam prostriedkov na chudnutie.

O tom v rozhovore povedal osobitný vyslanec prezidenta USA John Cole, informuje The Wall Street Journal.

10:59

Osem ľudí vrátane niekoľkých detí zahynulo, keď riaditeľka materskej školy stratila kontrolu nad SUV a auto sa zrútilo do jazera v juhovýchodnej Číne.

08:52

Pápež Lev XIV. v utorok vyzval na celosvetové prímerie na sviatok Božieho narodenia (25. decembra).

07:20

V rámci rokovaní o ukončení vojny na Ukrajine sa momentálne diskutuje o štyroch dokumentoch, ktoré sa zaoberajú 20-bodovým mierovým plánom či otázkou bezpečnostných záruk. V rozhovore pre televíziu Fox News to povedal veľvyslanec USA pri NATO Matthew Whitaker. Podľa neho je teraz na ťahu Rusko.

07:19

Poslanci oboch komôr parlamentu najľudnatejšieho austrálskeho štátu Nový Južný Wales v stredu miestneho času schválili kontroverzný balík sprísnených zákonov o vlastníctve zbraní a rozšírení právomoci úradov, ktoré môžu až na tri mesiace zakázať protesty. Prijatím legislatívnych zmien reagujú na masovú streľbu na pláži v Sydney zo 14. decembra. Informuje o tom TASR na základe správy portálu verejnoprávnej televízie ABC News.

07:19

Do Moskvy pricestovala sýrska vládna delegácia. Podľa agentúry SANA by sýrsky minister zahraničných vecí Asad Šajbání a minister obrany Murhaf abú Kasra mali s ruskými predstaviteľmi rokovať o otázkach spoločného záujmu.

Včera 19:52

Časti južného Francúzska postihli rozsiahle záplavy. V departemente Hérault v okolí mesta Montpellier sa z brehov na mnohých miestach vyliala rovnomenná rieka.

Včera 19:38

Pred nemecký súd sa postavil muž, ktorého zadržali vo Švajčiarsku pre údajný plán podpaľačstva a útokov pomocou výbušnín na nákladnú dopravu v Nemecku. Nemecká spolková prokuratúra uviedla, že sudca umiestnil muža do väzby z dôvodu podozrenia zo špionáže pre Rusko.

Včera 19:27

Volker Türk upozornil na to, že v Mjanmarsku narastá pred nadchádzajúcimi voľbami násilie. Civilisti sú podľa neho taktiež vystavení vyhrážkam ozbrojených povstaleckých skupín, ktoré sú proti konaniu volieb.

Včera 19:07

Komunistická strana Vietnamu podporila návrh, aby generálny tajomník To Lam zostal v tejto vrcholnej funkcii ďalších päť rokov.

Včera 19:03

Generálny štáb ukrajinskej armády oznámil, že ukrajinské jednotky sa stiahli z mesta Siversk v Doneckej oblasti, kde má Rusko značnú prevahu v ľudskej sile a technike a pokračuje v ofenzíve.

Včera 18:27

Palestínska samospráva odsúdila izraelský plán zriadiť na okupovanom Západnom brehu Jordánu ďalších 19 osád a obvinila ho zo sprísnenia kontroly nad palestínskym územím.

Včera 18:21

Britský súd uznal dvoch mužov za vinných z plánovania teroristického útoku v štýle atentátov spáchaných Islamským štátom. Cieľom mala byť židovská komunita v Anglicku.

Včera 17:58

Putin odvolal veľvyslanca Ruskej federácie v Českej republike Alexandra Zmejevského. Novou veľvyslankyňou bude Anna Ponomarjovová.

Včera 17:37
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Peter Švec analyzoval pád lietadla AN-24 pri Hejciach: Ani politici, ani profesionáli dodnes nevedia, čo nevedia

Pád vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce neustále rezonuje v slovenskej spoločnosti. Dôvodov je viacero. O život pri tejto najväčšej tragédii v histórii slovenského letectva prišlo 42 vojakov, prežil len jediný, Martin Farkaš.

❚❚
.

Ste autorom rozsiahlej analýzy o tragickej udalosti pádu AN-24, pri ktorej zahynulo 42 vojakov. Čo vás podnietilo k tomu, aby ste analyzovali príčiny pádu?

To je dlhý príbeh, ale začal by som tým podstatným. Som totiž otec myšlienky vlastnej slovenskej obrany, ktorú som vyslovil už v roku 1990 a za ktorú bol proti mne spustený teror vtedajších federálno-unitárnych šovinistov. Od normalizačných pohovorov až po prokurátorské vyšetrovanie. Bol som jeden z tých poslancov tzv. Federálneho zhromaždenia, ktorí prispeli k tomu najcennejšiemu, čo máme – k štátnosti.

Veľmi mi teda záleží na tom, aby moje „dieťa“ bolo zdravé a životaschopné a patrí do toho aj bezpečnosť lietania. Nielen vojenského, ale aj civilného. Patríme totiž medzi štáty nielen s bezkonkurenčne najnižšou rozlietanosťou v rámci celej EÚ, meranou počtom prepravených cestujúcich k počtu obyvateľov, ale tiež s najnižšou úrovňou latentnej bezpečnosti lietania merané počtom katastrof a obetí na výšky náletov.

.

 

Pre analýzu sú potrebné určité zručnosti. Kde si ich získavali?

Vo svojej kariére som mal za 42 rokov možnosť zažiť rôzne typy, aj rôzne kvalitatívne úrovne organizácie lietania. Od aeroklubového, cez vojenské, až po rôzne typy civilnej dopravnej prevádzky. Mal som tiež šťastie nielen si vyformovať analytické zručnosti, ale aj ich čiastočne uplatniť pri účasti na vyšetrovaní zopár leteckých nehôd. Hoci moje hlavné analytické zameranie bolo a naďalej zostáva v oblasti bezpečnostnej a obrannej politiky. Všímal som si veľmi podozrivé praktiky, ktoré som sám zažíval.

Už počas môjho štúdia na operačnom stupni vojenského vzdelania na akadémii vo Veľkej Británii v roku 1995 som sa zorientoval v teórii toho, čo sa volá organizačná kultúra. Zistil som, že mnohé nezdravé praktiky v letectve spadajú práve pod hlavičku nezdravej inštitucionálnej kultúry.

Počas neskoršieho štúdia na Kráľovskej akadémii obranných štúdií v roku 1999 som vo svojej diplomovke vytvoril koncept pôsobenia proti presile na princípoch štúdia teórie chaosu, ktorý vychádzal z nelineárnych a tzv. manévrových prístupov. Moja diplomovka bola ohodnotená ako jedna z najlepších desiatich z ročníka a bola publikovaná v ročenke Seaford House Papers v roku 2000.

.

 

Dali sa poznatky získane vo Veľkej Británii aplikovať aj na systém na Slovensku?

Po návrate z tejto strategickej akadémie, akejsi britskej „Vorošilovky“ som si uvedomil, že môj koncept sa dá metodicky vynikajúco uplatniť pri posudzovaní leteckých katastrof a predpokladov leteckých nehôd. Tak som na jej základe v roku 2000 vykonal východiskovú analýzu faktorov bezpečnosti lietania v našich vzdušných silách a najskôr som prezentoval list vtedajšiemu veliteľovi vzdušných síl.

V liste som odporučil stručný koncept zásadných opatrení na elimináciu veľmi nezdravých trendov v bezpečnosti dopravného lietania vo vzdušných silách. Na jeho konci som otvorene uviedol, že ak sa tieto faktory podcenia, môže hroziť to najhoršie. Vtedy som bol jeden z 10 najvyšších funkcionárov veliteľstva vzdušných síl.

 

.

Čo nasledovalo potom?

Obsahovo identickú správu som prezentoval náčelníkovi Generálneho štábu o rok neskôr, keď som bol ustanovený do jednej z asi desiatky najvyšších funkcií v ozbrojených silách.

Tam som už využil aj ďalšiu skúsenosť z prípravy Vojenskej stratégie, na ktorej som sa ako predseda malej komisie zásadnou mierou podieľal. Strategické koncepty vojenských ohrození ako je koncept predstihu výstrahy, koncept času prípravy, ako aj koncept akceptovateľného rizika (tiež to vychádzalo z metodiky mojej diplomovky) boli veľmi unikátne a odvážne. Tie som síce aplikačne použil až neskôr pri príprave konceptu vzdušných síl, ale bol som nimi inšpirovaný do skutku, ktorý som urobil – celý list som pretavil do informačnej správy pre Náčelníka GŠ.

 

Aký bol postoj vašich nadriadených? Prijali správu?

Moja informačná správa bola utajená a diplomaticky mi bolo odporučené, že v rámci mojej funkcie šéfa vojenského prieskumu a elektronického boja nemám zodpovednosť za oblasť bezpečnosti lietania. Pritom bezpečnosť lietania sa priamo dotýkala činnosti pluku špeciálneho určenia, ktorý bol v mojej podriadenosti a činností mojich iných podriadených zložiek.

Ak sa dobre pamätám, informačná správa si zaslúžila dokonca druhý stupeň – Tajné.

Na snímke Peter Švec

 

Takže váš koncept zmeny definitívne pochovali?

Potom som dostal ďalšiu príležitosť. Po ustanovení do funkcie GR sekcie ministerstva sa mi nechtiac naskytla ďalšia príležitosť prezentovať zarážajúce zistenia. Mal som totiž v podriadenosti jedno z troch štátnych letectiev v našom malom štáte – vtedajšiu Vojenskú leteckú akadémiu. Síce som ju preberal bez jediného schopného výcvikového lietadla, aj s platným politickým rozhodnutím, že škola bude zrušená.

.

Ale dodnes som menej osvietenými kolegami obviňovaný za zrušenie Bielych albatrosov aj zo zrušenia školy. Napriek tomu, že časť skupiny som zachránil pred prevodom pod „Vzdušné sily“ modernizáciou lietadiel a vykonaním všetkých vojskových skúšok nového vybavenia. Napriek tomu, že práve ja som trval na akceptovaní funkcie GR s podmienkou, že moju Alma Mater zachránim.

Spoločne s vtedajšími rektormi som ju pretransformoval na civilnú fakultu TU Košice. Jeden z mála kvalifikovaných ministrov obrany, ktorý sa v čase ustanovenia už viac ako 10 rokov venoval širšej oblasti bezpečnosti, ma vymenoval za predsedu Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva. Pomer racionalizmu voči zotrvačnosti v myslení v nej bol spravidla 2:8, občas 3:7.

Správa bola robená z otvorených zdrojov, z veľkej časti z môjho osobného rokmi analýz vytvoreného „know-how“. Ale s uplatnením už uvádzanej metodiky tak, aby mohla byť predložená na buď širokú odbornú, v ideálnom prípade na verejnú diskusiu.

Ako predseda som mal právomoci konečnej úpravy textu a tam, kde v záveroch a odporúčaniach nebola zhoda celej komisie som zaradil vetu asi v zmysle „v tejto otázke nebol v komisii dosiahnutý konsenzus“. Takýchto viet bolo v správe vysokých pár desiatok. Nový minister – totálny amatér, pokračoval v tradícii totalít – správu utajil.

Písal sa rok 2004 a aj tá skutočnosť prispela k môjmu rozhodnutiu venovať sa naplno môjmu celoživotnému koníčku a na konci septembra opustiť ozbrojené sily. Realizácia jedného z navrhnutých opatrení by tiež vytvorila záruku, aby 42 cenných životov neskôr 19. januára 2006, čiže takmer 1 a pol roka po mojom odchode do civilu, nevyhaslo.

.

 

Z ozbrojených síl ste síce odišli, ale nezanevreli ste na ne. Po páde AN-24 vás prekvapilo utajenie vyšetrovacej správy?

Potvrdila sa platnosť porekadla, že doma nikto nie je prorokom. Medzitým som už robil na čiastočný úväzok v jednej leteckej spoločnosti manažéra letovej bezpečnosti, v ktorej som pripravil prvý „Program letovej bezpečnosti“ v histórii Slovenska. A tiež som do katastrofy stihol byť viac ako rok letovým riaditeľom v inej leteckej firme, kde ma pozvali ako manažéra zmeny.

No a už som vo voľnom čase robil podľa mojej unikátnej koncepčnej metodiky analýzy leteckých katastrof a predpokladov leteckých nehôd prvých dvoch z typov, ktoré som lietal. Neskôr som pridával ďalšie mne intímne známe typy.

Potom prišla tá smutná správa. Ale najmä ustanovenie komisie, totálne prekonaný prokurátorský spôsob vyšetrovania, zodpovedajúci v modernom svete prekonaným praktikám. O pár mesiacov neskôr boli publikované časti vyšetrovacej správy.

.

Ako vieme, v rámci totalitnej tradície správu utajili. Prečo ma to neprekvapuje? Načo umožniť iným, aby sa z katastrofy v rámci prevencie poučili? Asi bol dôvod. Nuž a už vtedy som svoje výhrady verejne komentoval. A odvtedy som neprestal, akurát sa zmenili formy – dnes som poradcom predsedu združenia, ktoré zastupuje pozostalých obetí.

V maďarskej obci Hejce 19. mája 2007 odhalili Memoriál obetiam leteckého nešťastia vojenského špeciálu AN-24

Vo svojej analýze vysvetľuje viaceré faktory možnej príčiny. Ak sa na to pozrieme z vtáčej perspektívy pilota pri vyšetrovaní vnímate určitú politizáciu. Čo bolo na celom procese vyšetrovania spolitizované?

Už samotné vymenovanie predsedu komisie – neletca, neodborníka, je jednoznačné politikum. Vyšetrovanie katastrofy, v ktorej mala evidentne najväčší vplyv organizačná kultúra rezortu samotným rezortom, je tiež jednoznačné politikum.

Prokurátorský systém vyšetrovania typický pre totality a nezrelé štáty, najmä po potvrdení predpokladu, že nebol spáchaný trestný čin, čiže posádka nespôsobila katastrofu zámerným aktom masovej vraždy, je tiež jednoznačné politikum.

Nepozvanie do vyšetrovania výrobcu lietadla a výrobcu motorov (lebo popri priateľskej Ukrajine aj nenávidené Rusko) hádam ani netreba spomínať, veď čo už môže byť vážnejšie, jasnejšie a hlúpejšie politikum.

Politizáciou je aj odmietanie odtajnenia a podpory obnovy vyšetrovania nezávislou komisiou s kvalifikovaným predsedom a tímom. Kým? Politikmi. Lebo by sa mohli odhaliť špinavé praktiky politicky napojených oligarchov, cicajúcich rezort svojimi podozrivými kontraktmi. Nerobím záver, uvádzam jeden z podozrivých faktorov, ktorý vyšetrovateľom evidentne „unikol“.

Potvrdiť, alebo vyvrátiť podozrivé a nezodpovedané otázky môže len obnovené vyšetrovanie. Politické bolo aj rozhodnutie z dôvodu šetrenia nenainštalovať protizrážkový systém výstrahy (TAWS alebo GPWS) pri poslednej modernizácii, ktorý by poskytol vysokú šancu (ako vieme zo Smolenska – nie záruku) stať sa veľmi účinnou záchrannou sieťou. Veď od zavedenia tento systém radikálne znížil počet katastrof typu tzv. CFIT (kontrolovaná zrážka s terénom), ktorým táto katastrofa jednoznačne bola.

.

 

Ako podľa Vás prebiehala nehoda na jej posledných úsekoch?

Uviedol som to v kapitole pripravovanej knihy a redakcii dávam plný súhlas na publikovanie ktorejkoľvek z pasáží tejto kapitoly, prípadne na pokračovanie aj celú kapitolu.

 

Poďme k príčine pádu. Väčšine ľudí najprv napadne pýtať sa, KTO je na vine. Vy však upozorňujete, že je potrebné sa pýtať, ČO je na vine. Prečo?

Pretože ak chceme robiť účinnú prevenciu pred opakovaním rovnakých podmienok, ktoré napomohli vzniku reťazca súvislostí, výsledkom ktorých bola katastrofa, tak sa musíme pýtať správne otázky. Na vec sa naozaj treba pozrieť filozofiou vyšetrovania leteckého novoveku. Katastrofa sa stala a už sa neodstane.

Ciele vyšetrovania novoveku sú prevencia a poučenia, nie hľadanie vinníka. Ani posádka sa jednoznačne nechcela zabiť. Aké sú možné správne otázky? V leteckom novoveku sa pýtame napríklad: ČO zavinilo, že posádka sklesala pod minimálnu bezpečnú výšku? Veď všetci chceli žiť.

.

ČO zavinilo, že posádka nevedela, že má povinnosť robiť teplotnú opravu? ČO zavinilo, že posádka zrušila let podľa prístrojov a pri dobrej viditeľnosti si dovolila klesať vizuálne do neznámeho terénu? ČO zavinilo, že im to civilný riadiaci lietania dovolil? ČO zavinilo, že na civilnom radarovom centre nefungovala automatická výstraha, že posádka klesá pod minimálnu sektorovú nadmorskú výšku?

ČO zavinilo, že si nevšimli úvodnú veľmi vysokú vertikálnu rýchlosť klesania, alebo ak si ju všimli, že im nebola podozrivá? ČO zavinilo, že nevolali okamžite posádku a nenariadili jej zastaviť klesanie?

ČO zavinilo, že záchranársky vrtuľník tam nebol rýchlejšie? A keď priletel, tak nemohol pomáhať?

ČO spôsobilo, že lietadlo nebolo vybavené ľahko dostupným technickým prostriedkom – protizrážkovým systémom GPWS, ktorý mohol byť tou rozhodujúcou záchrannou sieťou?

 

Vyšetrovanie však vinníka našlo…

Vyšetrovatelia hľadali a našli vinníka. To, či bol ten vinník naozaj spôsobilý, aby mohol vykonávať svoju funkciu, či ustanovovanie ľudí s jeho kombináciou skúseností a prípravy zodpovedá porovnateľným kritériám v leteckých kultúrach s najvyššími úrovňami latentnej bezpečnosti, to sa už nikto nepýtal. Takých otázok, ktoré sa mali pýtať a evidentne sa nepýtali, je oveľa viac. Takže aj preto treba obnoviť vyšetrovanie.

.

Moje zistenia odhaľujú nový zásadný faktor. Je totiž nesporné, že posádka je pri nepriaznivej konštelácii len poslednou záchrannou sieťou pred katastrofou. V zdravej organizačnej kultúre je prakticky vždy, keď nastane problém, účinnou záchrannou sieťou.

V nezdravej organizačnej kultúre tak dlho ťahá leva za chvost, až raz bolestivo zahryzne a zabíja.

Záchranári zbierajú telesné pozostatky obetí havárie slovenského vojenského lietadla AN-24 na kopci Borsó pri obci Hejce


Podľa vyšetrovacej správy bolo príčinou pádu pochybenie posádky, pretože nevyužila prístroje, ktoré mala k dispozícii na palube, a nedodržala bezpečnú výšku lietadla nad terénom. Čo teda piloti mali vedieť, ale v dôsledku inštitučného fungovania nevedeli?

Posádka pochybila, inak by sa katastrofa nestala, ale celý organizačný systém (od výberu, výcviku, technologického vybavenia, kombinácie posádok, cez predpisy, školenia, odborný dozor, organizáciu letov, atď.) musí byť nastavený tak, aby pochybenie posádky neviedlo v reťazci faktorov do katastrofického výsledku. Tento systém veľmi nezdravej organizačnej kultúry, ktorý bol rozhodujúcou hĺbkovou príčinou katastrofy, vyšetrovanie neskúmalo.

Už vieme, že pri vyšetrovaní nejde o hľadanie vinníka. To je prekonaný prístup. Mimochodom, chorá organizačná kultúra je tiež „ľudský faktor“, ale nie ten, ktorý sa ľahko prijíma masou verejnosti – „pilot“ – ukážte mi fotku, „ukrižujme ho“.

Lenže ako chcete postihovať systém, ktorý sa neučí zo skúsenosti vykúpených krvou desiatok tisíc obetí v histórii dopravného lietania? Ktorý nie je ochotný ani hlbokej sebareflexie. Ktorý je postavený na zatĺkaní, vyviňovaní seba a zosobňovaní pochybení svojich ľudí.

Robenie chýb je ľuďom absolútne prirodzené. Posádka sa nechcela zabiť. Posádka a aj všetci traja členovia, ktorí mali pri tomto type katastrofy schopnosť fungovať ako záchranná sieť, boli obeťami rovnako, ako všetci cestujúci. Prijíma sa to ťažko, verejnosti sa to predáva ešte ťažšie, táto to neraz s odporom odmieta. Tí menej osvietení odborne fundovanejší jednotlivci doslova zúria už pri prezentovaní takéhoto prístupu. Ale je to tak.

.

 

Piloti mali pochybiť aj tým, že nenastavili index rádiovýškomera. Ak by tak boli urobili, mohol tento prístroj ochrániť posádku pred pádom?

Je to absolútne vylúčené. Tento index by na výsledok ani na prevenciu pred katastrofou v danom teréne, v klesavom lete nemal absolútne žiadny vplyv. Argumentácia týmto faktorom je jednoznačným dôkazom nekvalifikovanosti vyšetrovania a záverov, ako aj identifikácie príčin tejto katastrofy.

Rádiovýškomer nehrá pri letoch v uvedených podmienkach v akých leteli, žiadnu úlohu. Toto môžem ako odborník konštatovať s bohorovnou absolútnou istotou. Argumenty sú v kapitole a budú v knihe. Vrátane vizualizácie na obrázku boli dodané ministrovi obrany. Uvádzanie tohto záveru je vážnym dôvodom na nutnosť obnovy vyšetrovania katastrofy novou komisiou.

 

Otec zosnulého Ľudovíta Orlického pre náš portál uviedol, že piloti riešili problém s poruchou pravého motora. Ako vy vnímate tieto tvrdenia o možnej príčine pádu?

Predpokladám, že vysadenie jedného z motorov nastalo až ako dôsledok dotyku vrtúľ s porastom pri zmiernení klesania do kopca v posledných sekundách letu. Nevidím indície, ktoré by nasvedčovali tomu, že motor vysadil ešte vo vzduchu a že vysadenie motora bolo prvotnou príčinou katastrofy.

.

Aj keď je silný predpoklad, že lietadlo bolo preťažené, s jedným motorom by mohli pokračovať v lete. S preťaženým lietadlom by nemuseli byť schopní stúpať, ale boli by schopní klesať minimálnou rýchlosťou klesania.

Ibaže, potvrdiť alebo vyvrátiť to môže iba zapojenie výrobcu motora do vyšetrovania a explicitné testy expertov od výrobcu. Ako vieme, výrobca nebol do vyšetrovania vôbec zapojený, čo je samo osebe veľmi podozrivé. O to viac, že vizuálne dôkazy jednoznačne potvrdili veľmi neštandardné polohy pák ovládania jednej pohonnej jednotky.

Prestavenie ovládacích prvkov mohlo nastať v posledných sekundách letu po náraze, keď posádka ešte žila. Čiže samotná poloha pák nie je dôkazom vysadenia motora vo väčšej výške. Je to len ďalší vážny jednoznačný dôvod na obnovu vyšetrovania.

Vôbec nezáleží na tom, čo si myslím, alebo predpokladám. Faktom je, že výrobca nebol a mal byť súčasťou komisie.

 

.

Ako o ďalšej možnej príčine sa hovorí aj o zámernom nastraženom výbušnom systéme. Naznačujú to podľa Vás trosky lietadla?

Nenaznačujú. Takúto príčinu považujem za málo pravdepodobnú.

Ale na palube vojenského špeciálu mohli byť prepravované aj osobné zbrane a munícia. Časť vyšetrovacej správy by to konštatovala. Verejne by uviedla, či mali alebo nemali vplyv na katastrofu, akurát by sa utajili určité technické a numerické parametre.

Ak muníciu alebo náboje prepravovali, tieto mohli vybuchnúť ako následok katastrofy. Ak sa to zistilo, tento samotný fakt nie je dôvod utajovať.

 

Podľa dostupných informácií Srbi vidia i možnú súvislosť medzi haváriou lietadla a masovými hrobmi, o ktorých pravdepodobne získali poznatky naši vojaci počas pobytu v misii. Informácie, ktorými disponovali, im mohli byť osudnými. Čo si myslíte o tejto teórii, ktorá je tiež vznikla aj možno vďaka tomu, že správa z vyšetrovania je utajená?

V lietadle sa nachádzali cestujúci z vojenskej polície a z tajných služieb. Mohli prepravovať aj citlivé materiály rôzneho charakteru. Tieto fakty by určite neboli zverejňované, jednoznačne by išlo o predmet utajenia, podľa citlivosti možno až najvyššieho stupňa.

Pochopiteľne, ak srbské tajné služby majú takéto indície, alebo dôkazy, tieto majú právo vhodnými formami prezentovať a v prípade nutnosti hľadať riešenie diplomatickým spôsobom cestou svojich partnerských organizácií na Slovensku.

Utajenie vždy prirodzene priživuje podozrievavosť aj konšpiračné teórie.

Na snímke kapitán Martin Farkaš, ktorý ako jediný prežil leteckú katastrofu na mieste nešťastia pri pamätníku na kopci Borsó počas pietnej spomienky pri príležitosti 12. výročia leteckej katastrofy pri obci Hejce 19. januára 2018

Vráťme sa k obetiam – synom, manželom, otcom. Čo bolo príčinou, že prežil len 1 vojak?

Práve CFIT je odborný „terminus technicus“ bezprostrednej príčiny tejto katastrofy. CFIT z anglického „Controlled Flight Into Terrain“. Zjednodušene povedané, posádka v presvedčení, že letí po bezpečnej trajektórii letu narazila do terénnej prekážky počas riadeného letu. Čiže lietadlo malo funkčnú posádku, posádka mala funkčné a riaditeľné lietadlo, bola presvedčená, že letí správne a ako sa ukázalo, nachádzali sa inde.

Absolútne rovnakej bezprostrednej príčiny, ako v prípade Tu-154 poľských vzdušných síl o viac ako 4 roky neskôr 10. apríla 2010. Rovnakej, ako v prípade lietadla T-43A (B-737) vzdušných síl USA v chorvátskom Dubrovníku o 10 rokov skôr 3. apríla 1996, pri ktorej zahynul aj minister vlády USA. Pokiaľ je známe, správa ani len neobsahuje tento termín.

Medzi spolupôsobiace príčiny nesporne patrilo pochybenie posádky. Ale jednou zo závažných spolupôsobiacich príčin, ktoré komisia ani len neodhalila, bola absencia vedomostí o prepočte minimálnej bezpečnej výšky v podmienkach teplôt hlboko pod nulou. To je samo osebe závažným dôvodom na obnovu vyšetrovania s novou komisiou.

Hĺbkové, čiže skutočné príčiny, sú vo všetkých prípadoch oveľa komplexnejšie a systémové. Tieto sa veľmi podobajú v štátnych letectvách mnohých štátov, aj v leteckých spoločnostiach s nízkou úrovňou latentnej bezpečnosti. Najmä v inštitúciách prevádzkujúcich veľmi malé počty lietadiel každého typu.

Nuž a hĺbková príčina sa dá zhrnúť pod jeden pojem – chorá inštitucionálna kultúra, ktorá nevybavila posádku nástrojmi na to, aby mohli fungovať ako záchranná sieť. Laicky sa dá nezdravá inštitucionálna kultúra najzrozumiteľnejšie vyjadriť slovným spojením  „bordel v organizácii“.

.

Len pripomínam, tej organizácie, ktorá vyšetrovala samu seba. V konkrétnych podmienkach je prežitie jedného cestujúceho zázrak, ale samotný náraz podľa charakteru katastrofy mohlo prežiť oveľa viac cestujúcich, zabil ich mráz.

 

Vyšetrovanie je uzavreté, správa o ňom je utajená, pozostalí ale nenašli vnútorný pokoj a nie sú stotožnení s výsledkami vyšetrovania. Čo je podľa v tejto chvíli potrebné urobiť pre nich ako občanov SR, ktorí prišli o svojich blízkych v dôsledku služby vlasti?

Pozostalí ani nemôžu byť spokojní s výsledkami vyšetrovania. Už len na základe faktorov, ktoré som uviedol je nutné obnoviť vyšetrovanie.

V záujme prevencie si vysoko vážim odvahu, nasadenie a odhodlanie zástupcov pozostalých, ktorí požadujú obnovenie vyšetrovania. Nie sú prví v histórii, ktorí svojou vytrvalosťou pomohli posunúť bezpečnosť lietania do bezprecedentných výšok. Je potrebné nájsť politickú odvahu a presadiť obnovenie vyšetrovania.

Životy obetiam nikto nevráti, ale aroganciou politickej moci je ich obeta vlastne dehonestovaná rezortom, v ktorom slúžili a vládami svojej vlasti, ktorej slúžili.

Verím, že po voľbách nastane v tomto smere zmena. Utajenie celej správy je priam urážkou pozostalých, prejavom typických totalitných praktík rezortu a vládnej moci, ale aj zneuctením obetí.

Pozostalí ako kompromis navrhli vypracovanie extraktu správy, štruktúrou zodpovedajúcemu civilným vyšetrovacím postupom a predpisom, ktorý by bol odtajnený. A nie je to potrebné robiť len pre pozostalých. Je to potrebné urobiť pre všetkých občanov, pre všetkých aktívnych vojakov a občianskych zamestnancov.

Dokonca je to potrebné urobiť v záujme bezpečnosti samotných zodpovedných, ktorí obnovu vyšetrovania zatiaľ arogantne a občas zúrivo odmietajú. Ale ktorí sa raz môžu sami nachádzať v nesprávnom čase na nesprávnom mieste len preto, že vyšetrovanie bolo odflákané a závery neboli relevantné. Lebo hĺbkové príčiny niekto nechcel vidieť, alebo nemal odvahu, prípadne kvalifikáciu, aby ich odhalil. Oni totiž veria, že rezort a lietanie v ňom sa zmenili.

Ako človek s intímnou hĺbkovou znalosťou systému myslenia a organizačnej kultúry v rezorte na všetkých úrovniach riadenia, ako aj človek, ktorý dostal životnú šancu vidieť systém lietania aj na opačnom spektre kvality, môžem bez obáv tvrdiť, že zmena zvnútra je vylúčená.

Šancu na zmenu všetky vedenia rezortu vlastizradne zahodili tým, keď po sprofesionalizovaní ozbrojených síl v roku 2005 nezaviedli komplexný funkčný systém záloh, ktorý bol kritickou podmienkou prechodu na profesionalizáciu. Od kadetských zborov, cez niekoľko tisícové aktívne zálohy, možno o niečo väčšie pasívne zálohy, až po pomerne masívne, ale svojou podstatou papierové všeobecné zálohy.

Je tiež nemožné urobiť zásadný prielom v latentnej bezpečnosti lietania s organizačnými štruktúrami, ktorými disponujú rezorty so štátnym letectvom, teda tak obrany, ako aj vnútra, s dvomi lietadlami a teda hŕstkou pilotov každého typu. Aj v tom explicitné zistenia mojich 18 rokov trvajúcich analýz asi 1500 leteckých nehôd indikujú, že cestujúci a posádky štátnych dopravných lietadiel malých štátov sedia na sude s pušným prachom bez akejkoľvek výstrahy o čase výbuchu.

Ani politici, ani profesionáli dodnes nevedia, čo nevedia.

 

.
Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.

Slepá ulička v otázke Donbasu. Čo prezrádza zverejnený 20-bodový plán Zelenského?

Zelenský zverejnil 20 bodov mierového plánu, ktorý je podľa jeho slov momentálne v procese schvaľovania zo strany USA a Ruska

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Orbán vyhlásil, že v budúcom roku môže v Európe vypuknúť vojna

„To nemožno vylúčiť,“ odpovedal maďarský premiér na otázku denníka Magyar Nemzet, či bol rok 2025 posledným mierovým rokom pre Európu

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Tvrdý zásah. Američania uvalili sankcie na európskych úradníkov za cenzúru

Americká podtajomníčka ministerstva zahraničných vecí Sarah Rogers zverejnila zoznam piatich Európanov, ktorých Washington sankcionoval za extrateritoriálnu cenzúru Američanov, informuje CNN

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu, ktorý sa prerokúva na rokovaniach v USA. Na základe jeho informácií o viacerých bodoch…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Divadlo Progresívneho Slovenska a šokujúci výrok Remišovej

Rozmýšľam, ako nazvať spôsob „privítania“ dokončenia stavby dvoch tisícročí zo strany našej progresívnej časti spoločnosti. Slušné slová nenachádzam a v…

24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Zomrela manželka Daniela Heviera Mária

V utorok vo veku 77 rokov zomrela po krátkej a ťažkej chorobe rozhlasová redaktorka a prekladateľka Mária Hevierová. TASR o…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nové dokumenty o Epsteinovi obsahujú viaceré zmienky o Donaldovi Trumpovi

Nová séria dokumentov týkajúcich sa vyšetrovania Jeffreyho Epsteina, zverejnená v utorok, obsahuje množstvo odkazov na prezidenta Donalda Trumpa, vrátane záznamov…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

Zástupca ministra zahraničných vecí Ruskej federácie Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

História vianočného stromčeka. Spája sa s viacerými legendami

So vznikom tradície vianočných stromčekov je spojených viacero legiend. Podľa jednej z nich sa prvý vianočný stromček objavil v 7.…

24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

“Odtrhnutí od reality!” Bývalý poľský premiér varuje Európu, že zastrašovanie vlastných spoločností sa stáva náhradou stratégie

Bývalý poľský premiér Leszek Miller vyhlásil, že strach v Európe z „nevyhnutnej vojny s Ruskom“ sa stal politicky výhodnou konštrukciou,…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

 V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Blackout môže nastať kedykoľvek. Čo sa deje po ďalšom masívnom útoku?

23. decembra Rusi opäť masívne zaútočili na Ukrajinu – použili viac ako 600 dronov a desiatky rakiet, z ktorých väčšina…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister opäť nakúpil základné vianočné potraviny, oproti minulému roku ho vraj stál výrazne menej. Aká je vaša skúsenosť?

Nákup základných potravín pred Vianocami je oproti minulému roku lacnejší o viac ako 23 percent. Uviedol to minister pôdohospodárstva a…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Farmári vyšli do ulíc. Jeden z najdôležitejších bodov je vo veľkej miere ignorovaný

Zatiaľ čo sa Brusel zameriava na protesty poľnohospodárov, obchodné dohody a environmentálne požiadavky, jeden z najdôležitejších tlakových bodov v európskom…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Vianočné večere sa v regiónoch líšili, o slovo sa hlásia aj zabudnuté recepty

Hoci sú dnes ryba a zemiakový šalát považované za takmer neoddeliteľnú súčasť štedrovečernej večere, pohľad do histórie ukazuje oveľa pestrejšiu…

24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko prvýkrát od roku 2011 deportovalo sýrskeho zločinca

Nemecko prvýkrát za viac ako desať rokov deportovalo sýrskeho zločinca do jeho domovskej krajiny, informuje europeanconservative

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prečo sa zrazu Grónsko stáva prioritným cieľom pre USA?

USA, 24. decembra 2025 - Na konci roka sa americký prezident Donald Trump rozhodol pripomenúť si svoje želania z obdobia…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Američania pohrozili venezuelskému prezidentovi Madurovi. Kritizovalo ich Rusko

Včera na Bezpečnostnej rade OSN Američania pohrozili venezuelskému prezidentovi Madurovi. Kritizovalo ich Rusko

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nové informácie v prípade Vémolu. Polícia zadržala viacero osôb. Hrozí im 10 až 18-ročný trest

AKTUALIZOVANÉ o 9:30 - Policajti a príslušníci Colnej správy zasahovali v utorok 23. decembra u Karlosa Vémolu v jeho dome…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Rusko a Čína sľubujú podporu Venezuele, zatiaľ čo Trump zvyšuje tlak na Madura

Americký prezident Donald Trump opäť vyzval venezuelského prezidenta, aby odstúpil z funkcie a vyhlásil, že Spojené štáty si ponechajú alebo…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Vodič autom narazil do zastávky plnej ľudí, hlásia zranenia

Štyria ľudia utrpeli ťažšie zranenia po tom, čo v pondelok podvečer narazil vodič so svojím vozidlom do autobusovej zastávky v…

24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Kresťania začínajú sláviť Vianoce

Viac ako dve miliardy kresťanov v rôznych častiach sveta začínajú v stredu sláviť Vianoce. V predvečer veľkého sviatku, Narodenia Pána…

24. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vianočný darček a osobnosť: Ktorý vianočný darček prezradí, aký ste typ?

Vianočný darček môže byť oveľa viac než len milá pozornosť pod stromčekom. Tento sviatočný test vám pomôže zistiť, aký typ…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Menej morálky, viac pragmatizmu. Európa sa podľa rumunského prezidenta v ére Trumpa mení

Európski lídri strávili veľkú časť roka 2025 hľadaním odpovede na otázku, ako spolupracovať s Donaldom Trumpom – alebo ešte horšie,…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Krádež jedla na štýl domácich miláčikov: Veselé momenty, ktoré pobavia každého

Krádež jedla v podaní domácich miláčikov vie byť poriadne zábavná, najmä keď sú prichytení priamo pri čine. Hoci väčšina ľudského…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Turisti v Ríme budú musieť budúci rok zaplatiť, aby sa mohli priblížiť ku Fontáne di Trevi

Úrady tvrdia, že cieľom je zabrániť turistom, aby „jedli zmrzlinu alebo pizzu pri pamiatke, ktorá si zaslúži náležitú úctu“. Informuje…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Čo požadujú Maďari od svojich politikov?

Podľa výskumu je 85 percent Maďarov hrdých na svoju maďarskú identitu, pre deväť z desiatich ľudí je určujúcim faktorom vlastenectvo…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Premiér spolu s ministrom dopravy navštívili mestský dopravný podnik v Bratislave, ocenili nasadenie zamestnancov, ktorí pracujú aj počas sviatkov

Premiér Robert Fico spolu s ministrom dopravy Jozefom Rážom navštívili mestský dopravný podnik v Bratislave. Vianočnú návštevu absolvovali v skorých…

24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

V Taliansku našli mŕtveho elitného nórskeho biatlonistu

Nórsky biatlonista Sivert Guttorm Bakken zomrel vo veku 27 rokov. Uchádzal sa o miesto v nórskej reprezentácii pre Zimné olympijské…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Pri pečení alebo smažení treba vždy dávať pozor, aby nedošlo k vznieteniu potravín na panvici. Ak k požiaru dôjde, horiaci olej sa neodporúča hasiť vodou. Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) na to upozornil na sociálnej sieti. Apeluje tiež na to, aby ľudia nenechávali zapnuté spotrebiče bez dozoru.
„Ak je to možné, pokúste sa zabrániť ďalšiemu zahrievaniu oleja vypnutím spotrebiča. Panvicu prikryte pokrievkou, plechom na pečenie, navlhčite utierku a panvicu ňou prikryte,“ radia hasiči. Pomôcť môže aj hasiaca deka, ktorá zamedzí prístup vzduchu a požiar udusí. S horúcou nádobou by sa už potom nemalo manipulovať, až kým nevychladne.

16:04

Prezident Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) Adrián Mifkovič navštívil na Štedrý deň hasičskú stanicu v Trnave. Stretol sa s príslušníkmi zboru a poďakoval im za ich každodennú službu a nasadenie. Informovalo o tom Prezídium HaZZ.
„Ďakujeme všetkým hasičom za ich profesionalitu, odvahu a obetavosť. Prajeme čo najmenej výjazdov a veľa pokoja v kruhu blízkych,“ doplnilo Prezídium HaZZ na sociálnej sieti

15:18

USA a Rusko budú v najbližšej dobe rokovať o Ukrajine, vyhlásil Peskov.

„Dmitrijev podrobne informoval Putina o výsledkoch svojej cesty do Miami. Na základe získaných informácií Moskva sformuluje svoje ďalšie stanovisko a v najbližšej dobe bude pokračovať v kontaktoch prostredníctvom existujúcich kanálov,“ povedal hovorca Kremľa.

12:07

V Lozorne v okrese Malacky si na 2. sviatok vianočný zahrajú Štefanský stolnotenisový turnaj. Informuje o tom obec na webe.
V športovom klube Lozorno na Športovom námestí sa turnaj začína o 9.00 h. Záujemcovia si môžu zahrať v dvoch kategóriách dvojhry – pre registrovaných a neregistrovaných hráčov.
Registrácia je možná polhodinu pred začiatkom turnaja.

11:30

Trumpov tím sa dnes môže spojiť s Putinom, vyhlásil Zelenskyj.

„Bolo stretnutie s našou skupinou – Umerovom, Gnatovom. Potom mali Američania stretnutie s Dmitrijevom. A všetko vysvetlili, ukázali, odovzdali, pokiaľ chápem. Neviem, v akom formáte bude ich ďalší rozhovor. Možno s Putinom. Pravdepodobne to bude zajtra (v stredu). Zajtra (v stredu) večer by sme mali dostať všetko,“ povedal prezident v rozhovore, ktorý sa uskutočnil včera, ale médiá ho zverejňujú dnes.

11:00

.

Prichádza ochladenie, popoludní miestami sneženie, na juhu aj dážď so snehom

Dnes bude blačno až zamračené, popoludní v severnej polovici územia postupne miestami zmenšovanie oblačnosti. Miestami sneženie, na juhu aj dážď…

24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Fascinujúce fotografie: Objavovanie sveta na jedinečných záberoch

Fascinujúce fotografie nám pripomínajú, aký neuveriteľne pestrý a prekvapivý dokáže byť svet okolo nás. Stačí sa pozrieť bližšie a zrazu…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Najvyšší vojenský veliteľ líbyjskej armády zahynul pri havárii lietadla neďaleko Ankary

Veliteľ líbyjských ozbrojených síl a štyria ďalší poprední vojenskí predstavitelia zahynuli v utorok večer, keď sa ich lietadlo zrútilo krátko…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ďalší úder na ochranný kryt Černobyľu: Nech to Boh nedopustí

Sarkofág černobyľskej jadrovej elektrárne sa môže zrútiť v prípade nového úderu – na to nie je potrebný ani priamy zásah…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Grónsku a Európe sa nepáčia plány amerického prezidenta na zabratie ostrova

Grónsky premiér Jens-Frederik Nielsen v utorok vyhlásil, že rozhodnutia o budúcnosti autonómneho územia Dánska sa budú prijímať na ostrove po…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov