Po preskúmaní viac ako 50 000 strán federálnych a vojenských záznamov, Washington Post zistil, že od roku 2001 havarovalo viac ako 400 veľkých amerických dronov, pričom takmer pri polovici týchto prípadov bola spôsobená škoda viac ako 1 milión dolárov.
Spravodajstvo tiež upozorňuje na potenciálne rizika otvorenia amerického vzdušného priestoru na komerčné, policajné a vojenské využitie dronov, ktoré je naplánované na rok 2015. Vláda argumentovala bezpečným používaním vnútroštátnych dronov, avšak najnovšie údaje poukazujú na skutočnosť, že existujú ešte značné prekážky, ktoré je potrebné prekonať.
RT odvolávajúc sa na denník Washington Post uvádza, že v dôsledku nehôd dronov k stratám na životoch nedošlo, avšak v katastrofách v prípadoch nárazu do domov, fariem, ciest či dokonca v jednom prípade aj do lietadla Air Force, rozhodovalo len niekoľko metrov.
Na základe slobody prístupu k informáciám bola zverejnená vojenská klasifikácie, ktorá delí nehody dronov do dvoch kategórii: trieda A a B. Triedu A tvorí 194 nehôd, počas ktorých došlo k vonkajšiemu poškodeniu alebo následkom takejto nehody bola škoda v hodnote najmenej 2 milióny dolárov. Viac ako polovica týchto nehôd sa odohrala v Afganistane alebo v Iraku, ale takmer 25 percent ich bolo v Spojených štátoch.
Medzi nehody triedy B patria incidenty, pri ktorých došlo ku škode v hodnote od 500 tisíc do dvoch miliónov dolárov. Celkovo bolo zverejnených 224 nehôd.
Avšak tieto záznamy neobsahujú údaje o bezpilotných lietadlách prevádzkovaných CIA, ktorá disponuje tridsiatimi vlastnými dronmi typu Predator a Reaper.
Hoci sú drony vybavené kamerami a ďalšími senzormi, pre pilotov je stále ťažké dopredu predvídať isté problémy. V niektorých prípadoch však dochádza k závažným chybám pilotov. Príkladom je incident z roku 2010, keď došlo k havárii neďaleko Kandaháru v Afganistane – pilot si vtedy neuvedomil, že stroj letí obrátene. V rovnakom roku iný pilot stlačil zlé tlačidlo na ovládači a lietadlo poslal k zemi.
K nehodám dochádza aj v prípade výrobných chýb a nestabilnej bezdrôtovej komunikácie. V jednom z prípadov dron narazil do ľavého krídla lietadla Air Force. Náraz prinútil lietadlo pristáť a spôsobil únik paliva. Nikto z prítomných nebol zranený, avšak menej ako minútu po pristáti prevádzkovateľ dronu hlásil, že stratil trasu lietadla.
Po tom, čo začali nehody pribúdať, niektorí piloti sa začali sťažovať na spoločnosť General Atomics, ktorá vyrába bezpilotné lietadlá. Spoločnosť však poukázala predovšetkým na chyby pilotov.
V priebehu posledných rokov boli nehody dronov dokumentované aj v USA. V jednom z prípadov došlo k poškodeniu bojovej lode amerického námorníctva. V tom čase bolo na palube 300 námorníkov a dvaja z nich utrpeli mierne popáleniny. Škoda bola vyčíslená na 30 miliónov dolárov.
K inej nehode došlo v Pensylvánii. Lietadlo počas skúšobného letu narazilo do základnej školy. Našťastie, nikto nebol zranený.
ru