Brusel 24. septembra (TASR) – Podstatná väčšina občanov EÚ je za otvorenie ich celoštátnych a regionálnych železníc hospodárskej súťaži, uviedla dnes správa Európskej komisie (EK) s odvolaním sa na špeciálny prieskum Eurobarometra.
Podľa prieskumu si až 71 percent občanov EÚ želá otvorenie ich celoštátnych a regionálnych železníc hospodárskej súťaži, pričom až 78 percent opýtaných sa domnieva, že pre cestujúcich bude väčšia konkurencia pozitívnou zmenou.
Podľa špeciálneho prieskumu Eurobarometra je so svojimi železnicami spokojná menej než polovica Európanov (46 percent), hoci od roku 1997 (41 percent) sa miera spokojnosti zvýšila. Spokojnosť občanov sa rôzni od štátu ku štátu, keď vo Fínsku sa miera spokojnosti pohybuje okolo 67 percent, v Bulharsku však dosahuje iba 18 percent.
Spokojnosť so železničnou dopravou je celkovo dosť nízka v členských štátoch strednej a juhovýchodnej Európy (Česká republika, Maďarsko, Slovinsko, Slovensko, Poľsko, Rumunsko, Bulharsko a Grécko).
Väčšina Európanov sa domnieva, že otvorenie železníc hospodárskej súťaži bude mať pozitívny vplyv na ceny cestovných lístkov (72 percent), kvalitu služieb pre cestujúcich vo vlakoch (71 percent), pohodlie a čistotu vlakov (70 percent), frekvenciu vlakových spojení (68 percent), presnosť vlakov (66 percent), spôsob riadenia železničných spoločností (63 percent) a počet staníc alebo trás, ktoré budú prevádzkované (62 percent).
Absolútna väčšina Európanov tiež očakáva, že väčšia konkurencia na železničnom trhu bude prospešná pre všetky zainteresované strany, pre cestujúcich, súkromných železničných dopravcov a zamestnancov železníc.
Prieskum tiež ukázal, že okolo 70 percent občanov EÚ si želá, aby konkurencia viedla k poskytovaniu minimálnych služieb, ako je to pri nízkonákladových leteckých spoločnostiach, a 43 percent z nich si praje vývoj prémiových služieb (poskytovanie občerstvenia, premietanie filmov, poskytovanie novín a časopisov, atď.). Zároveň si takmer dve tretiny (65 percent) Európanov želajú viac možností kúpy cestovných lístkov napríklad cez internet, prostredníctvom inteligentných telefónov alebo priamo vo vlaku.
EK plánuje v nadchádzajúcich mesiacoch prijať nový balík opatrení, takzvaný štvrtý železničný balík, s cieľom otvoriť trhy vnútroštátnej osobnej železničnej dopravy hospodárskej súťaži, skrátiť lehotu, kým sa koľajové vozidlá dostanú na trh (posilnením úlohy Európskej železničnej agentúry) a zlepšiť riadenie železničnej infraštruktúry (posilniť efektivitu železničných dopravcov a zvýšiť mieru hospodárskej súťaže).
Hlavný dôvod, ktorý cestujúci vlakom uvádzajú pre využívanie celoštátnych alebo regionálnych železníc, je cestovanie vo voľnom čase (70 percent). Len malé percento cestujúcich vlakom spomenulo cestu do práce či do školy alebo služobné cesty (10 percent).