Bratislava 26. februára (TASR) – Vodiči s oprávnením riadiť osobné motorové vozidlo (vodičský preukaz skupiny B) možno budú môcť riadiť aj ľahký motocykel s kubatúrou do 125 cm3 (A1). Poslanci Ústavnoprávneho výboru NR SR dnes takmer jednohlasne odporučili plénu schváliť návrh novely zákona o cestnej premávke od poslancov SaS Juraja Drobu a Martina Chrena.
V súčasnosti môžu vodiči s preukazom skupiny B riadiť motocykle s objemom do 50 cm3. Droba a Chren tvrdia, že nimi navrhované rozšírenie prinesie niekoľko výhod a žiadne nevýhody. "Výhodou je, že sa takýmto spôsobom podporí segment predaja ľahkých motocyklov. Máme príklad z Českej republiky, kde zaviedli takéto opatrenie novelou zákona o premávke na pozemných komunikáciách zo septembra 2011 s účinnosťou od 19. januára tohto roku. Už v októbri hlásili predajcovia nárast predaja tohto druhu motocyklov o 36 percent. Toto opatrenie teda pomôže podnikateľskému prostrediu," argumentujú opoziční poslanci.
Ďalšou výhodou je podľa nich to, že uprednostnenie tohto druhu dopravy by odľahčilo dopravnú zaťaženosť hlavne v mestách. "Niektorí automobilisti najmä v teplejších ročných obdobiach uprednostňujú na krátke presuny skôr tento druh prepravy ako prepravu automobilom. Ľahké motocykle s uvedenou kubatúrou zaberajú menej miesta a tiež produkujú menej škodlivých emisií, dochádza teda k pozitívnym vplyvom aj na životné prostredie," uviedli Droba a Chren.
Boris Susko (Smer-SD), ktorý sa ako jediný pri hlasovaní na výbore zdržal, upozornil, že držitelia vodičského oprávnenia skupiny B nemajú absolvované praktické skúšky na motocykloch. "Je otázka, či je akceptovateľné, aby takéto oprávnenie niekto mohol dostať bez toho, aby musel absolvovať praktické jazdy. Zručnosť a technika jazdy je na takýchto motocykloch úplne iná," upozornil.
Predseda Ústavnoprávneho výboru Róbert Madej (Smer-SD) zdôraznil, že novelou z dielne SaS dostanú možnosť jazdiť na väčších motocykloch aj ľudia, ktorí neboli nijako preverení. "Je to možno aj otázka na psychológov, či nám to nezvýši nehodovosť na cestách," poznamenal, no návrh napokon podporil.
Chren poslancov Smeru-SD upozornil, že rovnaké podmienky, aké obsahuje jeho návrh, platia v 11 krajinách EÚ. "Je to jednoznačne trend. My sme presvedčení, že tieto silnejšie skútre sú bezpečnejšie, mnohé majú ABS, bezpečnejšie brzdové systémy. Sme ale pripravení rokovať s ministerstvom vnútra, napríklad sa nám pozdáva, aby povolenie na takéto motocykle bolo vydané hneď, ale platnosť by nadobudlo až po dvoch rokoch, keď už si vodič osvojí isté návyky. Nám ide hlavne o skútre, ktoré sú typickým mestským dopravným prostriedkom," dodal.