Je známe, že školy (ZŠ, SŠ a VŠ) a všetky školské zariadenia sú na Slovensku uzatvorené až do odvolania. Na Slovensku je pre epidémiu Corona vírusu vyhlásená mimoriadna situácia v štáte sú zavedené mnohé obmedzenia s cieľom zabrániť šíreniu ochorenia Covid19. Boli zakázané napríklad bohoslužby aby bola chránená najzraniteľnejšia skupina občanov SR, ktorou sú seniori. Vláda SR neskôr vyhlásila núdzový stav pre zdravotníctvo a sociálne zariadenia.
Bude teda zaujímavé sledovať, ako dokážu kompetentné úrady zistiť u zamestnancov školských jedální, či nežijú v spoločnej domácnosti s človekom nakazeným novým Corona vírusom. Je totiž známe, že infikovaný človek môže byť asymptomatický aj viac ako dva týždne a teda nikto nemusí vedieť, či žije v jednej domácnosti s nakazeným človekom. Oveľa vážnejším problémom je podľa akých legislatívnych, hygienických a epidemiologických štandardov postupovali na ministerstve školstva a ako aj na UVZ SR?
Ďalším paradoxom je že samosprávy sa vraj budú môcť rozhodnúť podľa vlastného uváženia, ako aj toho, či dokážu splniť podmienky, ktoré určí hlavný hygienik, či školské jedálne otvoria. Bude zaujímavé sledovať, ktorá samospráva na Slovensku splní tieto podmienky, ktoré zatiaľ nie sú známe. Samosprávy budú čakať na rozhodnutie hlavného hygienika do 3. apríla, kde budú oznámené všetky podrobnosti. Je otázkou, prečo sa verejnosti a samosprávam neposkytnú ucelené informácie o tom, čo zamýšľa vláda SR?
Na jednej strane je vyučovanie na školách zrušené až do odvolania práve z dôvodu preventívnych opatrení s cieľom zabrániť šíreniu Corona vírusu a na druhej strane sa majú otvoriť školské jedálne pre deti a seniorov. Práve seniori sú tou najrizikovejšou skupinou. Presnejšie údaje o tom, čo sa tým zamýšľa sa však verejnosť nedozvedela. Nie je to prvý raz, čo slovenská verejnosť nedostala konkrétne od vlády SR relevantné informácie o riešeniach určitých a najmä vážnych problémov Slovenska.
Minister Gröhling však konštatoval, že „Pre mňa je to veľmi pozitívna správa, hlavne smerom k sociálne vylúčeným spoločenstvám, pre ktoré sme sa snažili veľmi urýchlene nejakým spôsobom vyriešiť ich stravovanie“. A tu je pravdepodobne skutočný dôvod tohto rozhodnutia. Odkiaľ prišiel impulz na takéto rozhodnutie, ani hlavný hygienik, ani minister neoznámil. Je teda oprávnenou otázkou, či rovnako pomôžu vyriešiť stravovanie ostatných občanov SR, najmä tých, ktorí prišli, alebo ešte len prídu o prácu z dôvodu hromadného prepúšťania?
Premiér Matovič na Facebooku následne korigoval neurčité, neúplné a nepresné informácie ministra školstva: “Dnes som sa dozvedel, že budú otvorené školské jedálne. Najprv ma oblial pot, lebo som si hneď pomyslel, že deti budú chodiť na obedy … našťastie som sa následne dozvedel, že žiadna sabotáž našich tvrdých hygienických opatrení nenastala a jedálne budú slúžiť len na uvarenie a následný rozvoz stravy dôchodcom – a to je v poho”.
Nie je to ale také jednoduché ako premiér prezentoval na Facebooku. On sám ako tretí najvyšší ústavný činiteľ nevedel (podľa jeho statusu) o tom, že sa chcú otvoriť školské jedálne a za akým účelom sa chcú otvoriť. Takže vyvstáva ďalšia otázka, ako sa komunikujú zamýšľané opatrenia v čase Corona krízy v samotnej vláde SR a v permanentnom krízovom štábe? Nie je vhodnejšie, vzhľadom na čoraz viac napätú situáciu v SR, najprv premyslieť, odborne pripraviť a následne verejnosti sprostredkovať úplné informácie? Samozrejme až potom, ako úplná a jasná komunikácia prebehne medzi tými, ktorí tieto informácie poskytujú médiám.
Lebo takto potom vzniká dojem chaosu v exekutíve, čo nie je práve najlepšou vizitkou tých, ktorí riadia štát. Čiže bude lepšie, ak sa permanentný krízový štát a jednotliví ministri spolu s premiérom navzájom budú informovať a kooperovať adekvátnym spôsobom, ktorý si vyžaduje ich zodpovednosť za riadenie štátu. Takto zbytočne vytvárajú o sebe obraz nekompetentnosti a dávajú dôvod na kritiku.
René Balák